سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
«إِنَّا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ كَمَا أَوْحَيْنَا إِلَىٰ نُوحٍ وَالنَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ ۚ وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَعِيسَىٰ وَأَيُّوبَ وَيُونُسَ وَهَارُونَ وَسُلَيْمَانَ ۚ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا» (نساء/١٦٣)
بدون شک ما وحی کردیم به سوی تو ای پیغمبر، آنچنان که وحی کردیم به سوی نوح و پیغمبران بعد از نوح وحی کردیم. و وحی کردیم به سوی ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و اسباط و عیسی و ایوب و یونس و هارون و سلیمان و ما به داوود زبور دادیم.
«إِنَّا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ كَمَا أَوْحَيْنَا إِلَىٰ نُوحٍ وَالنَّبِيِّينَ مِنْ بَعْدِهِ» بدون شک ما وحی کردیم به سوی تو ای پیغمبر، آنچنان که وحی کردیم به سوی نوح و پیغمبران بعد از نوح، «وَأَوْحَيْنَا إِلَىٰ إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ وَإِسْحَاقَ وَيَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَعِيسَىٰ وَأَيُّوبَ وَيُونُسَ وَهَارُونَ وَسُلَيْمَانَ ۚ وَآتَيْنَا دَاوُودَ زَبُورًا» و ما وحی کردیم، یعنی تو نفر اول نیستی اینهایی که مبارزه میکنند و عجیب و غریب حساب میکنند و سختشان است که اقرار بکنند به پیغمبری تو، تو نفر اول نیستی، ما بر خیلیهای دیگر هم وحی کردیم. و وحی کردیم به سوی ابراهیم و اسماعیل (فرزندش) و اسحاق (فرزندش) و یعقوب (نوهٔ نوح) و اسباط (فرزندان یعقوب، نوادگانش) و عیسی و ایوب و یونس و هارون و سلیمان و ما به داوود زبور دادیم.
«وَرُسُلًا قَدْ قَصَصْنَاهُمْ عَلَيْكَ مِنْ قَبْلُ وَرُسُلًا لَمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ ۚ وَكَلَّمَ اللَّهُ مُوسَىٰ تَكْلِيمًا» (نساء/١٦٤)
و پیغمبرانی که قطعا ما قصهٔ آنها را بر تو بیان کردیم قبلا، و پیغمبرانی که ما بر تو قصهٔ آنها را بیان نکردیم. و الله با موسی صحبت کرد، یک صحبت کامل.
و پیغمبرانی که قطعا ما قصهٔ آنها را بر تو بیان کردیم قبلا، و پیغمبرانی که ما بر تو قصهٔ آنها را بیان نکردیم، پیغمبران متفاوت و متعدد. «وَكَلَّمَ اللَّهُ مُوسَىٰ تَكْلِيمًا» و الله با موسی صحبت کرد، یک صحبت کامل، تکلم کرد با موسی، حرف زد با موسی، یک حرف زدن کامل و واقعی! یعنی همهٔ اینها که داستانهایش برای تو بیان شده یا نشده، الله به همهٔ آنها وحی کرده، موسی که دیگر از همه بالاتر، با موسی صحبت کرده و این پیغمبران، این مجموع انسانهایی که تاثیر گذارترین انسانها بودند بر روی انسانهای دیگر، بر روی مردم کرهٔ زمین و تا حالا تاثیر گذارترین انسانها بر مردم، پیغمبران هستند و دارد صحبت از این پیغمبران میکند.
«رُسُلًا مُبَشِّرِينَ وَمُنْذِرِينَ لِئَلَّا يَكُونَ لِلنَّاسِ عَلَى اللَّهِ حُجَّةٌ بَعْدَ الرُّسُلِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَزِيزًا حَكِيمًا» (نساء/١٦٥)
پیغمبرانی که بشارت دهنده هستند و انذار دهنده هستند. تا نماند برای مردم بر الله هیچ حجتی، بعد از پیغمبران. و الله بسیار غالب است و بسیار با حکمت است.
پیغمبرانی که بشارت دهنده و انذار دهنده، ما ارسالشان کردیم به مردم بشارت بدهند، بهشت و رضای خدا اگر خوب باشند، هشدار بدهند اگر راه کفر و گناه بروند، تا نماند برای مردم بر الله هیچ حجتی، هیچ دلیلی بعد از پیغمبران، دیگر مردم علیه خدا دلیل و حجت نداشته باشند که ما نفهمیدیم، بعد از بعــثت پیغمبران، پیغمبران برای این آمدند. و الله بسیار غالب است و بسیار با حکمت، که برای هدایت انسانها پیغمبران را فرستاده است و دیگر برای مردم هیچ بهانه و عذری باقی نگذاشته، چون بعد از این مرحله است که مردم لیاقت رفتن به بهشت پیدا میکنند یا که دیگر مجازات جهنم را به جان خود میخرند، بعد از این مرحله است. و همهٔ اینها از عزت و حکمت الله سرچشمه گرفته است.
«لَٰكِنِ اللَّهُ يَشْهَدُ بِمَا أَنْزَلَ إِلَيْكَ ۖ أَنْزَلَهُ بِعِلْمِهِ ۖ وَالْمَلَائِكَةُ يَشْهَدُونَ ۚ وَكَفَىٰ بِاللَّه شَهِيدًا» (نساء/١٦٦)
لیکن الله گواهی میدهد به آنچه که به سوی تو نازل کرده است. آن را با علمش بر تو نازل کرده است. مجموع ملائکه همه گواهی میدهند. و الله کافی است که شهادت بدهد.
لیکن الله گواهی میدهد به آنچه که به سوی تو نازل کرده است؛ اگر یک دانه مردم کرهٔ زمین هم شهادت ندهد، الله گواهی میدهد به آنچه که به سوی تو نازل کرده است، که این قرآن است، حق است و از جانب الله است، پس از کفر آنها نترس، از کفر اهل کتاب نترس. «أَنْزَلَهُ بِعِلْمِهِ» آن را با علمش بر تو نازل کرده؛ در کتاب خدا علم خدا نهفته است که بر تو نازل کرده است. «وَالْمَلَائِكَةُ يَشْهَدُونَ» و مجموع ملائکه همه گواهی میدهند بر این کتاب که از جانب الله بر تو نازل شده است. «وَكَفَىٰ بِاللَّه شَهِيدًا» و الله کافی است که شهادت بدهد؛ دیگر چشمت به هیچ کس نباشد، الله کافی است، مابقی دیگر تلاش کن، خودت را غصه خوار نکن، خوت را نابود نکن.
«إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ قَدْ ضَلُّوا ضَلَالًا بَعِيدًا» (نساء/١٦٧)
بدون شک کسانی که کافر شدند، و صد عن سبیلالله کردند، قطعا آنها گمراه شدند، یک گمراهی خیلی دوری.(بدطور گمراه شدند)
«إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا وَظَلَمُوا لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَلَا لِيَهْدِيَهُمْ طَرِيقًا» (نساء/١٦٨)
آن کسانی که کافر شدند، و ظلم کردند، امکان ندارد که الله آنها را ببخشد و نه هم آنها را به راهی هدایت میدهد.
آن کسانی که کافر شدند، و ظلم کردند؛ کارهای ظالمانه انجام دادند، قضاوتهای ظالمانه کردند، آنها امکان ندارد که الله آنها را ببخشد، اصلا الله بنا ندارد که آنها را ببخشد و نه هم آنها را به راهی هدایت میدهد.
«إِلَّا طَرِيقَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا ۚ وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا»(نساء/١٦٩)
الا به راه جهنم آنها را هدایت میدهد، که در آنجا هم ماندگار خواهند بود. و همانا که آن بر الله بسیار آسان است.
الا به راه جهنم آنها را هدایت میدهد؛ آنها را میبرد، به راه جهنم، که در آنجا هم ماندگار خواهند بود. «وَكَانَ ذَٰلِكَ عَلَى اللَّهِ يَسِيرًا» واقعا الله این کار را انجام میدهد؟ و همانا که آن بر الله بسیار آسان است، بله انجامش میدهد بر آدمهای کافر و ظالم.
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّكُمْ فَآمِنُوا خَيْرًا لَكُمْ ۚ وَإِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۚ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا»(نساء/١٧٠)
ای مردم! قطعا پیغمبری به حق، از جانب پروردگار خودتان به سمت شما آمد؛ پس به او ایمان بیاورید، این برای شما بهتر است. ولی اگر کافر شوید، پس بدون شک که متعلق به الله است تمام چیرهایی که در آسمانها و زمین وجود دارد. و الله دانای حکیم است.
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمُ الرَّسُولُ بِالْحَقِّ مِنْ رَبِّكُمْ فَآمِنُوا خَيْرًا لَكُمْ» ای مردم! قطعا پیغمبری، قاصدی آمد به سمت شما؛ به حق، از جانب پروردگار خودتان، آمد به سوی شما این قاصد، پس به او ایمان بیاورید، باورس کنید، این برای شما بهتر است، به نفع خود شما است. «وَإِنْ تَكْفُرُوا فَإِنَّ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْض وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا» ولی اگر کافر شوید؛ پس بدون شک که مال الله و متعلق به الله است تمام چیرهایی که در آسمانها و زمین وجود دارد، همه در ملکیت الله است، شما به هیچ جا نمیرسید. و الله دانای حکیم است؛ علمش به همه چیز احاطه دارد و همهٔ کارهایش هم بر اساس حکمت پیش میبرد.
صفحهای که یک تنه با آن همه مسیحی الان در افتاده، آن همه نصرانی که در مورد عیسی آن حرفها میزنند، از علامت صلیب گرفته، مبارزهٔ آنها به نسبت مسلمانها و هزاران کار دیگر، این صفحه دارد میپردازد به ریشه و اساس دین مسیحیت و البته صفحهٔ بعدی هم ادامه دارد، صفحهی بعدی، درس بعدی هم ادامه دارد و میخوانیم که دوباره میپردازد به معتقدات آنها و این هست حقیقت مسیحیت؛ یک دینی که از همان آرم و ظاهرشان گرفته، بر اساس یک دروغ است، یک اشتباه که علامت صلیب باشد، تا مسائل دیگر که حالا در آیات بعدی میآید، به خدایی گرفتن پیغمبر عیسی (ع)، این حقیقت دین مسیحت که بعد، وقتی تحریف شد خیلی سبک شد، خیلی بی کلاس شد، بعد از اینکه عیسی شد پسر خدا، بعد از اینکه صلیب شد، بعد از این حرفها، شد سبک، بی کلاس و دیگر انسان اندیشمند و محقق و پژوهشگر، دیگر برایش چنگی به دل نمیزند دینی که بر اساس ظن و گمان و توهّم باشد.