سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
«الَّذِينَ يَتَرَبَّصُونَ بِكُمْ فَإِنْ كَانَ لَكُمْ فَتْحٌ مِنَ اللَّهِ قَالُوا أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ وَإِنْ كَانَ لِلْكَافِرِينَ نَصِيبٌ قَالُوا أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ وَنَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلًا» (نساء/۱۴۱)
کسانیکه نسبت به شما در کمین هستند پس اگر برای شما فتحی باشد از جانب الله، میگویند: مگر ما با شما نبودیم؟ و اگر برای کافرانی یک منفعتی باشد، میگویند: آیا مگر ما شمارا پوشش نمیدادیم و مگر ما جلو آسیب مومنان نسبت به شما نمیگرفتیم؟ پس الله بین شما در روز قیامت فیصله و حکم میکند و هرگز الله برای کافران برعلیه مومنان راهی قرار نداده است.
کسانیکه نسبت به شما در کمین هستند، منتظر فرصت هستند. پس اگر برای شما فتحی باشد از جانب الله پیروزی بهدست آورید، میگویند: مگر ما با شما نبودیم؟ و اگر برای کافرانی یک منفعت باشد، یک موفقیتی باشد، میگویند: آیا مگر ما شما را پوشش نمیدادیم؟ «أَلَمْ نَسْتَحْوِذْ عَلَيْكُمْ» مگر شما را پوشش نمیدادیم که شما به این موفقیت رسیدید؟ «وَنَمْنَعْكُمْ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ» و مگر ما جلو آسیب مومنان نسبت به شما نمیگرفتیم؟ ما که از شما حمایت میکردیم در مقابل مومنان، به کافران، میگویند: پس ما با شما هستیم. «فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَكُمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ» پس الله بین شما در روز قیامت فیصله میکند، حکم میکند. و هرگز الله برای کافران بر علیه مومنان راهی قرار نداده، یعنی الله به نفع کافران و به ضرر مومنان هیچ راهی قرار نداده که کافران از آن موضع استفاده کنند.
«إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَى يُرَاءُونَ النَّاسَ وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا» (نساء/۱۴۲)
بدون شک منافقان کسانی هستند که با الله خدعه میکنند در حالی که الله با آنها خدعه و ترفند به کار میبرد و زمانیکه برای نماز با حالت بیحالی میایستند، برای جلب توجه مردم کار میکنند، خودنمایی. جز اندک الله را یاد نمیکنند.
«إِنَّ الْمُنَافِقِينَ يُخَادِعُونَ اللَّهَ وَهُوَ خَادِعُهُمْ» بدون شک منافقان کسانی هستند که با الله خدعه میکنند؛ یعنی ترفند به کار میبرند در مقابل الله، «وَهُوَ خَادِعُهُمْ» در حالیکه الله با آنها خدعه و ترفند بهکار میبرد برای اینکه نقشهشان را نقش برآب کند. «وَإِذَا قَامُوا إِلَى الصَّلَاةِ قَامُوا كُسَالَى» و زمانی که میایستند برای نماز، میایستند با حالت بیحالی، سستی، بی رمقی، چون اصلا انتظاری ندارند از نماز، اصلا نماز را به دل دوست ندارند. چرا نماز بخوانند؟ وقتی میایستند با بیحالی نماز میخوانند چون به او اعتقاد ندارند «يُرَاءُونَ النَّاسَ» برای جلب توجه مردم کارمیکنند، خودنمایی، «وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا» جز اندک الله را یاد نمیکنند.
«مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذَلِكَ لَا إِلَى هَؤُلَاءِ وَلَا إِلَى هَؤُلَاءِ وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا»(نساء/۱۴۳)
بین آن مردد هستند؛ نه از آنها هستند و نه هم از آنها و کسیکه الله گمراهش کند پس تو هیچ راهی را برایش نمییابی.
«مُذَبْذَبِينَ بَيْنَ ذَلِكَ لَا إِلَى هَؤُلَاءِ وَلَا إِلَى هَؤُلَاءِ» مردد هستند بین آن؛ نه از آنها هستند و نه هم از آنها، به کافران میگویند ما با شما هستیم وقتی پیروز میشوند، به مومنان وقتی پیروز میشوند هم میگویند ما با شما هستیم، نماز میخوانند معتقد نیستند، برای خودنمایی کار میکنند، کار خوب انجام میدهند ولی نه برای خدا، برای مردم، هیچ چیزشان معلوم نیست، گیج هستند، مردد هستند وجودشان پر از تعارض است، نه درست و حسابی از آنها هستند، از کافران، نه هم درست و حسابی از مومنان هستند. «وَمَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَنْ تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا» و کسیکه الله گمراهش کند پس تو هیچ راهی را برایش نمییابی، این همه مسیرهای هدایت نرفتند و گمراهی را انتخاب کردند و حالا وقتی خدا آنها را گمراه کرد بنابر انتخاب خودشان دیگر تو چه راهی میخواهی برای هدایتشان پیدا کنی؟
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ أَتُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا مُبِينًا» (نساء/۱۴۴)
ای کسانیکه ایمان آوردید! شما کافران را به دوستی نگیرید که مومنان را رها کنید. آیا قصد دارید که برای الله بر علیه خودتان دلیل واضحی ایجاد کنید؟
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ» ای کسانیکه ایمان آوردید، شما دیگر اینطور نیستید، منافق نیستید، دو رنگ و دورو، نیستید، صادق هستید. ای شمایی که ایمان آوردید، شما کافران را به دوستی نگیرید که مومنان را رها کنید: «لَا تَتَّخِذُوا الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ» اینطور نباشید که مومنان را رها کنید، با کافران بروید ارتباط دوستی بگیرید، شما این کار را نکنید، آنها این کارها را کردند که این بلاهارا برسرشان درآمد. «أَتُرِيدُونَ أَنْ تَجْعَلُوا لِلَّهِ عَلَيْكُمْ سُلْطَانًا مُبِينًا» آیا قصد دارید که برای الله بر علیه خودتان دلیل واضحی ایجاد کنید؟ دلیل محکمی دست خدا بدهید علیه خودتان؟ یعنی میخواهید که اثبات کنید شما مثلا منافق هستید؟ کافر هستید؟ با آنها هستید با این دوستی گرفتن؟ دلیلی دارید دست خدا میدهید که شما یا جزء منافقان هستید یا جزء کافران هستید، میخواهید این کار را علیه خودتان انجام دهید؟
«إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا» (نساء/۱۴۵)
بدون شک که منافقان در پایین ترین قسمت آتش هستند و تو برای آنها هیچ یاریگری نمیبینی .
بدون شک که منافقان در پایین ترین قسمت هستند از آتش، در عمق آتش قرار دارند، و قعر آتش قرار دارند و تو برای آنها هیچ یاریگری نمیبینی. کسیکه به دادشان برسد، تو هیچکسی پیدا نمیکنی: «وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا».
«إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا وَأَصْلَحُوا وَاعْتَصَمُوا بِاللَّهِ وَأَخْلَصُوا دِينَهُمْ لِلَّهِ فَأُولَئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ وَسَوْفَ يُؤْتِ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ أَجْرًا عَظِيمًا» (نساء/۱۴۶)
مگر آنهایی که توبه کردند و راه درست را در پیش گرفتند و به الله تمسک جستند و دینشان را برای الله خالص کنند؛ پس آنها همراه مومنان هستند و در آینده الله به مومنان اجر عظیمی میدهد.
«إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا» مگر آنهایی که توبه کردند. «وَأَصْلَحُوا» و راه درست را در پیش گرفتند، این رفتارشان را اصلاح کردند، تفکرشان را اصلاح کردند؛ چون منافق میآید از وضعیت اجتماعی یا از وضعیت دین به نفع خودش استفاده میکند، از تمام امکانات، خودش را در جایی قرار میدهد که اهلیتش را ندارد، خودش را بالا میبرد و آنهایی که اهلیت دارند، یعنی از نظر سواد، اخلاق، شخصیت، منش، اهلیت دارند که بروند بالا، آنها را میکشانند پایین، با زیرآبی زدنشان، با دو رنگ و دوروییشان، با حقه و نیرنگشان، خدعهشان، آنها را میکشانند پایین و با خدعه و نیرنگ خودشان را میبرند بالا، جایی که اهلیتش ندارند را خودشان آنجا جا میزنند، با دو رنگ و دورویی، با نقشه و با حقه، چون خودشان را بالا جا میزنند، خب جایشان میشود: درک اسفل، پایین ترین نقطهی جهنم، مگر که آنها این وضعیت را اصلاح کنند، هرآنچه را که لیاقتش را دارند به همان راضی باشند و برای هر منفعتی دست به هر کاری نزنند، الا کسانیکه توبه کردند و راه اصلاح را در پیش گرفتند، «وَاعْتَصَمُوا بِاللَّهِ» و به الله تمسک جستند، هر آنچه که الله به آنها میگوید آنها را انجام بدهند؛ الله میگوید صداقت، الله میگوید محبت، الله میگوید اخلاص، هر آنچه که الله میگوید «وَاعْتَصَمُوا بِاللَّهِ» آنها را انجام بدهند، به آنها چنگ بزنند. «وَأَخْلَصُوا دِينَهُمْ لِلَّه»ِ و دینشان را برای الله خالص کنند؛ از این خار و خاشاک و این نیتهای بد و منفعتخواهی و حقه و ترفند، خودشان را از اینها خالص کنند، دینشان را پاک و خالص پیش ببرند، الا اینها، «فَأُولَئِكَ مَعَ الْمُؤْمِنِينَ» پس آنها همراه مومنان هستند، هرچقدر هم قبلا آن کارهای موذیگرانه انجام دادند ولی وقتی که توبه کردند و اصلاح و اعتصام به الله و اخلاص، بعد از آن دیگر با مومنین هستند تمام شد، آن همه سابقه، آن همه سالها اذیت، ولی دیگر بعد از آن همراه مومنان میشوند. «وَسَوْفَ يُؤْتِ اللَّهُ الْمُؤْمِنِينَ أَجْرًا عَظِيمًا» و در آینده الله به مومنان اجر عظیمی میدهد و این هم که شامل مومنان هست، نصیب این هم اجر عظیمی میشود. این هم فرصت و موفقیت برای حتی منافقان!
مَا يَفْعَلُ اللَّهُ بِعَذَابِكُمْ إِنْ شَكَرْتُمْ وَآمَنْتُمْ وَكَانَ اللَّهُ شَاكِرًا عَلِيمًا (نساء/۱۴۷)
الله به عذاب شما چه کند؟ اگر شما شکرگزار باشید و ایمان داشته باشید و الله بسیار شاکر و دانا است.
الله به عذاب شما چه کند؟ با عذاب دادن شما الله چه کند؟ چه گیرش میآید؟ مگر چه مشکلی حل میشود که الله بخواهد شمارا همینطور عذاب دهد؟ که اگر شما شکرگزار باشید و ایمان داشته باشید؛ موقعیتها، امکانات، این اعضا: قلب، چشم، گوش، زبان و زندگیتان در آن مسیری که الله آن را آفریده اگر صرفش کنید در همان راستا که رضای خدا است: «شَكَرْتُمْ» و آنها را اقرار کنید، از خدا تشکر کنید به خاطر آن نعمتها و نعمتها را در مسیری که خود خدا دوست دارد استعمال کنید این میشود: «شَكَرْتُمْ» – «وَآمَنْتُمْ» به آنچه که الله فرموده ایمان بیاورید؛ قضا و قدر، کتابهای خدا، پیامبران، قیامت بنا بر آنها، بنا بر ایمان پیش بروید، اگر شما اینطور باشید، خب خدا مگر چه گیرش میآید که به شما عذاب دهد؟ به شما عذاب نمیدهد. شما با خوبی، بدی نمیبینید، خوبی، خوبی میآورد، بدی، بدی میآورد، نمیشود که شما بدی کنید و خوبی بیاورد، شما خوب باشید، «شَكَرْتُمْ وَآمَنْتُمْ» باشید، دیگر خدا چرا شمارا عذاب بدهد؟ دیگر شما را عذاب نمیدهد. در یک فضای خیلی صمیمی اینگونه دارد باآنها صحبت میکند. «وَكَانَ اللَّهُ شَاكِرًا عَلِيمًا» و الله بسیار شاکر است و دانا، شما شکرگزاری کردید، اقرار کردید به نعمت خدا، در مسیر درست استفاده کردید، خدا هم شاکر است، شما شاکر بودید، شاکر بودن خدا را ببین که چند و چندین برابر از شما تشکر میکند با انواع نعمتهایش و به حال شما هم کاملا دانا است و علم دارد، از پیش خدا چیزی گم نمیشود.