دانلود یکجا
دانلود یکجای هر سوره بصورت فایل های صوتی
سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 255 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحهی ۴۷
«أَعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
«الَّذِينَ يَأْكُلُونَ الرِّبَا لَا يَقُومُونَ إِلَّا كَمَا يَقُومُ الَّذِي يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطَانُ مِنَ الْمَسِّ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ وَمَنْ عَادَ فَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ»(بقره/۲۷۵)
کسانی که ربا میخورند، برنمیخیزند الا مثل کسی که برمیخیزد و شیطان او را سخت دچار دیوانگی کرده است، سخت بر او مسلط شدهاست. آنها گفتند همانا خرید و فروش مانند ربا است و الله بیع را حلال کرده و ربا را حرام کرده است، پس کسی که پند و و اندرز پروردگارش سراغش آمد و از ربا خواری دست کشید پس هر آنچه که گذشته برای خودش(قبلاً هرکاری که انجام داده) و امر او به خدا بر میگردد، تکلیفش با خدا است و کسی که بار دیگر ربا خواریاش را تکرار کند، آنها اهل آتش هستند، آنها در آن ماندگار هستند.
کسانی که ربا میخورند، برنمیخیزند الا مثل کسی که برمیخیزد و شیطان او را سخت دچار دیوانگی کرده است، سخت بر او مسلط شدهاست.
مفصلا در مورد انفاق خواندیم، انفاق چیزی هست که وقتی انسان نیاز دارد، به شخصی که میتواند نیازش را برطرف کند مراجعه میکند و آن طرف بدون چشمداشت نیازش را برآورده میکند حتی آن چیزی که به او داده پس نمیگیرد، این انفاق هست این صدقه است.
قرض: وقتی کسی نیاز دارد، به کسی که میتواند نیازش را برطرف کند، مراجعه میکند ولی آن شخص آن چیزی را که پرداخت کرده پس میگیرد، این قرض هست.
ربا: یکی نیازمند هست، در شرایط سخت و مراجعه میکند به کسی که توانمند هست و آن شخصی که الان در موضع قدرت هست، وقتی طرف به او مراجعه کرد و نیاز دارد، با خودش فکر میکند که الان چطور میتوانم از نیازش به نفع خودم بهرهبرداری کنم، بعد نیازش را به شرط و شروطی برآورده میکند، این میشود ربا، یکی در موضع ضعف یکی در موضع قدرت و سوءاستفاده از موضع ضعف دیگران، این صفحه در مورد این اخلاق صحبت میکند، میگوید آنهایی که ربا میخوردند، این خوردن هم فقط خوردنی نیست، هرچیزی که آدم تصاحب بکند، خوردن هست. مثل: زمین خوردن، زمین که خوردنی نیست، ولی چرا! میشود خورد، کلا تصاحب کردن خوردن هست، کلا این را دارد میگوید.
کسانی که ربا میخورند از جایشان بلند نمیشوند، الا به مثل کسی که شیطان به او اصابت کرده؛ یعنی شیطان کاملا بر او مسلط شده و زیر دست شیطان هست، بازیچهی شیطان است، کسی که ربا میخورد بازیچهی دست شیطان میشود.
در مورد انفاق هم خواندیم، این ها را توضیح میدهم والا نمیفهمیم این صفحه چرا اینطوری و با این ادبیات صحبت میکند.
در مورد انفاق خواندیم که سبب میشود شخص به ثبات شخصیتی برسد.
ربا برعکس تثبیت شخصیتی هست، برعکس به حساب شخصیت مقتدر هست، شخصیتی که در یک مسیر در خط راست حرکت میکند، برعکس شخصیتی که هی چپ و راست میرود و پریشان و مضطرب هست. رباخواران شخصیتشان یک شخصیت پریشان احوال هست و هرآنچه شیطان میخواهد از آنها بهرهکشی میکند، دقیقا همانطور که از دیگران بهرهکشی میکنند، شیطان هم از این ربا خواران بهرهکشی میکند، میگوید اینها مثل این هستند و هر وقت از جایشان بلند میشوند؛ یعنی در تمام عمرشان اینطوری هستند، یکجا میروند که در موضع گناه است، بحث زنا میشود بحث مشروب میشود، بحث سوءاستفاده از دیگران میشود، بحث تمسخر از دیگران میشود، در همه جا نقش دارند، قشنگ در هر موضع گناهی قرار گرفتند آن را انجام میدهند.
ولی انفاق کنندگان شخصیتشان تثبیت شده است و مواضع مختلف گناه آنها را به گناه نمیکشاند، او را میگوید.
«ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا» چرا؟! وضعیتشان این است؛ چون آنها گفتند همانا خرید و فروش مثل ربا است، چه فرقی میکند شما معامله میکنید، معاملهی شما مثل ربا خوردن ما است و در همین جمله چهکار میکند! در همین آیه پریشان حالیشان را ذکر میکند؛ یعنی گفتارشان هم پریشان هست، برعکس صحبت میکند، میگویند: «إِنَّمَا الْبَيْعُ مِثْلُ الرِّبَا»نمیگویند ربا مثل بیع (خرید و فروش) هست، ربا همه کس میفهمد که چی هست و میگویند که نه معامله مثل ربا است، ربا را دارند اصل قرار میدهند؛ یعنی دارند برعکس حرف میزنند، این هم خودش نوعی هست که شیطان از آنها بهرهکشی میکند.
«وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا» درحالی که الله بیع (خرید و فروش) را حلال کرده، بیع، دو طرف هرچند که نیاز داشته باشند ولی در موضع مساوی هستند، موضع ضعف و قوتی بین آنها نیست، الله بیع را حلال کرده و ربا را حرام کرده است.
«فَمَنْ جَاءَهُ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّهِ فَانْتَهَى فَلَهُ مَا سَلَفَ وَأَمْرُهُ إِلَى اللَّهِ» پس کسی که پند و و اندرز پروردگارش سراغش آمد و از ربا خواری دست کشید، پس هر آنچه که گذشته برای خودش(قبلاً هرکاری که انجام داده) و امر او به خدا بر میگردد، تکلیفش با خدا است.
«وَمَنْ عَادَ فَأُولَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ» و کسی که بار دیگر ربا خواری اش را تکرار کند، آنها اهل آتش هستند، آنها در آن آن ماندگار هستند.
حالا اگر بخواهیم چند تا مثال بزنیم تا بحث ربا واضح شود و این صفحه را بهتر متوجه شویم، تصور کنید کسی نیازمند هست و میخواهد از کسی صد میلیون تومان بگیرد، بعد اون طرفی که در موضع قدرت هست، میگوید خب! شما که خانه دارید، آن خانه را به من بده، من از آن استفاده میکنم و صد میلیون را هم به تو میدهم، هر وقت صد میلیون را به من پس دادید، من هم خانهی شما را پس میدهم، از موضع ضعف او دارد به نفع خودش بهرهکشی و سوءاستفاده میکند، آن خانه را یا خودش استفاده میکند یا بالفرض اجاره میدهد.
یا مثلاً صد میلیون تومان به او میدهد، میگوید که آن صد میلیونی که به من پس دادید، یک مبلغ دیگه از کار و درآمد تو مال من باشد، تا در حد ده، بیست میلیون تومان اضافی از کار شما برای من باشد. باید دل او رحیم تر باشد، اصلا آدم باید همیشه رحم داشته باشد، موقعی که طرف در گرفتاری و نیاز افتاده، به جای اینکه بیشتر به او رحم کند دقیقا به نفع خودش از او سواستفاده میکند.
قرآن دارد با این دل بیرحم مبارزه میکند، به همین خاطر میگوید اینها اهل آتش هستند، دل بیرحم وارد آتش میشود یا مثلا مردم به مواد غذایی نیاز دارند، میآید انبار میکند، موقع نیاز مردم دو برابر میفروشد، از این نیاز سوءاستفاده میکند، امکان دارد هم در مسائل اخلاقی باشد، مثلاً یک خانم یا بیوه زنی به پول نیاز دارد میخواد قرض بگیرد، آن یکی پیشنهادهای دیگری به او میدهد، از نیاز طرف سواستفاده میکند.
«يَمْحَقُ اللَّهُ الرِّبَا وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيم»(بقره/۲۷۶)
الله ربا را نابود و صدقات را بالا میبرد، افزایش میدهد و الله هیچ ناسپاس گناهکاری را دوست ندارد.
درست است که طرف سود میکند، پول بیشتری بدست بیاورد در قبال آن مقداری که داده است ولی الله ربا را نابود میکند. «وَيُرْبِي الصَّدَقَاتِ» و صدقات را بالا میبرد، افزایش میدهد. «وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ كُلَّ كَفَّارٍ أَثِيم» والله هیچ ناسپاس گناهکاری را دوست ندارد.
خداوند به او داده حالا باید به همان اندازه که خدا به او داده سپاسگزاری کند، به درد دیگران بخورد، این ناسپاسی میکند، سوءاستفاده میکند از چیزی که خدا به او داده است، این ناسپاسی و کفار میشود. أثیم هم ؛از مسیر گناه، گناهکار
«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ لَهُمْ أَجْرُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» (بقره/۲۷۷)
بدون شک آن کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند و نماز را خواندند و زکات را دادند، اینها اجرشان نزد پروردگارشان محفوظ است، نه ترسی بر آنها هست و نه از چیزی غمگین میشوند.
بدون شک آن کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند، این عمل (ربا خواری) ظالمانه است صالح نیست و عمل صالح انجام دادند، دل رحم داشتن ترحم کردن، عمل صالح است و نماز را خواندند و زکات را دادند، از کانال زکات که بلا عوض نیاز آنها را برطرف کردند، تا مردم مجبور نشوند به سمت ربا بروند، اینها اجرشان نزد پروردگارشان محفوظ است، نه ترسی بر آنها هست و نه از چیزی غمگین میشوند.
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَذَرُوا مَا بَقِيَ مِنَ الرِّبَا إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» (بقره/۲۷۸)
ای کسانی که ایمان آوردید، تقوای الله داشته باشید و آنچه که از ربا باقی مانده است رها کنید، اگر واقعاً مؤمن هستید.
ای کسانی که ایمان آوردید، تقوای الله داشته باشید، الله را مدنظر داشته باشید و آنچه که از ربا باقی مانده است رها کنید، صد دادید صد بگیرید، مازاد بر صد را رها کنید، نگیرید. «إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ» اگر واقعاً مؤمن هستید.
«فإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ» (بقره/۲۷۹)
پس بدانید که در جنگی با خدا و رسولش هستید و اگر توبه کردید، پس برای شما اصل اموال شما است، نه ظلم میکنید، ونه ظلم میشوید.
ولی اگر انجام ندادید، پس بدانید که در جنگی با خدا و رسولش هستید، این را بدانید، الان در جنگ با خدا و رسولش هستید. «وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ » و اگر توبه کردید، پس برای شما اصل اموال شما است؛ صد، صد.
«لَا تَظْلِمُونَ» نه ظلم میکنید، «وَلَا تُظْلَمُونَ» ونه ظلم میشوید.
«وَإِنْ كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَى مَيْسَرَةٍ وَأَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ»(بقره/۲۸۰)
واگر تنگ دست بود، پس مهلت دادن است تا زمان گشایش دستی، فرصت دادن تا اینکه دستش باز شود و اگر صدقه کنید این برای شما بهتر است اگر میدانستید.
«وَإِنْ كَانَ ذُو عُسْرَةٍ فَنَظِرَةٌ إِلَى مَيْسَرَةٍ» واگر تنگ دست بود، آن کسی که میخواهد آن مبلغ را پس بدهد، واگر تنگ دست بود، «فَنَظِرَةٌ إِلَى مَيْسَرَةٍ» پس مهلت دادن است تا زمان گشایش دستی، فرصت دادن تا اینکه دستش باز شود. «وَأَنْ تَصَدَّقُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ» واگر صدقه کنید، همون صد، هیچی نگیرید، هشتاد بگیرید، نود بگیرید، پنجاه بگیرید، اینها میشود: «وَأَنْ تَصَدَّقُوا» اگر مقداری از آن یا همه را صدقه کنید، نگیرید، این برای شما بهتر است؛ چون او نیاز داشته است که به سمت شما آمده است، این به نفع شما است اگر میدانستید.
«وَاتَّقُوا يَوْمًا تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللَّهِ ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ» (بقره/۲۸۱)
و بترسید از آن روزی که به سوی الله بر میگردید، بعد هر کسی، هر آنچه که انجام داده به طور کامل مزدش و نتیجهی کارهایش به او داده میشود و در حقشان هیچ ظلمی نمیشود.
و بترسید از آن روزی که به سوی الله بر میگردید، آن روز را مدنظر قرار دهید، که در پیشگاه الله بر میگردید. «ثُمَّ تُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَا كَسَبَتْ وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ» بعد هرکسی، هر آنچه که انجام داده به طور کامل مزدش و نتیجهی کارهایش به او داده میشود، «وَهُمْ لَا يُظْلَمُونَ» و در حقشان هیچ ظلمی نمیشود.