سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۱۴۲ / جزء ۸ / آیه ۱۱۱ الی ۱۱۸
 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی   پرسش و پاسخ صفحه
تلاوت این صفحه:

صفحه ۱۴۲

«وَلَوْ أَنَّنَا نَزَّلْنَا إِلَيْهِمُ الْمَلَائِكَةَ وَكَلَّمَهُمُ الْمَوْتَىٰ وَحَشَرْنَا عَلَيْهِمْ كُلَّ شَيْءٍ قُبُلًا مَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ»(انعام/۱۱۱)

اگر ما ملائکه را به سوی آن‌ها نازل می‌کردیم و مردگان با آن‌ها حرف می‌زدند و همه چیز را رو در رو جلو آن‌ها جمع می‌کردیم ایمان نمی‌آورند مگر اینکه الله بخواهد ولی اکثریت آن‌ها جهالت دارند.

اگر ما ملائکه را به سوی آن‌ها نازل می‌کردیم و مردگان با آن‌ها حرف می‌زدند و همه چیز را رو در رو جلو آن‌ها جمع می‌کردیم باز هم ممکن نبود که آن‌ها ایمان بیاورند إلا که الله می‌خواست ولی اکثریت آن‌ها جهالت دارند یعنی آدم‌هایی که بنا ندارند ایمان بیاورند، سر لج افتادند، سر تعصب سر ضدیت به مخالفت افتادند آن آدم ایمان نمی‌آورد خودت را بکشی ایمان نمی‌آورد، فکر نکن خدا کوتاهی کرده چون اگر شخص این آیات را نفهمد تصور می‌کند که خدا این‌جا کوتاهی کرده در حالی که مسئله، چیز دیگری است، مسئله درونی است که هیچ کس جزء الله خبر ندارد، الله‌ای که خبر دارد الان دارد بیان می‌کند می‌گوید: «اگر ما ملائکه را اصلاً به شکل واقعیش برای‌شان نازل می‌کردیم که این پیامبر خداست بعد مرده از زیر زمین صدا می‌زد که او محمد پیامبر خداست مرده زنده می‌شد و حرف می‌زد، نه هم یکی، نه دو تا، هزاران مرده همین‌گونه صدای‌شان را با گوش‌های خودشان می‌شنیدند که دارند حرف می‌زنند حالا روی زمین یا زیر زمین و اگر همه چیز، چوب و درخت و سنگ و کوه و همه چیز و همه چیز رو در روی‌شان بیاید و بگویند که: «این محمد پیامبر است، این قرآن کلام خدا است.» اگر هم تمام این آیات چقدر وحشتناک است! چقدر اعجاب انگیز است این آیات! باز هم امکان ندارد که ایمان بیاورند، کسی دارد این حرف را می‌زند که از عمق قلب‌شان باخبر است. «مَا كَانُوا لِيُؤْمِنُوا إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ» مگر اینکه الله بخواهد که به زور آن‌ها را به ایمان بیاورد (این هم که قرار نیست) خدا می‌تواند حق انتخاب و حق تصمیم گیری را از آن‌ها بگیرد ولی نمی گیرد، اگر می‌خواست می‌گرفت ولی خدا این را نمی‌خواهد «إِلَّا أَنْ يَشَاءَ اللَّهُ» نه اینکه الله اراده کرده که آن‌ها را به زور گمراه کند، معنا این نیست، معنا این است که اگر الله از قدرت خدایی‌اش از قهر و جبر خدایی‌اش می‌خواست استفاده کند که آن‌ها ایمان بیاورند به زور ایمان‌شان آن‌ها را مؤمن می‌کرد در این صورت خدا می‌توانست، از خدا خارج نیست، از قدرت همه خارج است اما از قدرت الله خارج نیست إلا در این یک صورت دیگر اصلاً امکان ندارد آن‌ها ایمان بیاورند، چرا؟ «وَلَٰكِنَّ أَكْثَرَهُمْ يَجْهَلُونَ» آن‌ها تعصب به خرج می دهند «يَجْهَلُونَ» یعنی آدم کاری را خلاف منطق و خلاف استدلال انجام دهد، عمداً انجام دهد، دانسته انجام دهد، دانسته خودش را به خواب بزند.

«وَكَذَٰلِكَ جَعَلْنَا لِكُلِّ نَبِيٍّ عَدُوًّا شَيَاطِينَ الْإِنْسِ وَالْجِنِّ يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا ۚ وَلَوْ شَاءَ رَبُّكَ مَا فَعَلُوهُ ۖ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ»(انعام/۱۱۲)

و این چنین ما برای هر پیامبری دشمنانی از شیاطین انس و جن قرار دادیم که به همدیگر وحی می‌کنند، مخفیانه حرف‌های زیور داده شده و فریبنده به هم می‌رسانند و اگر پروردگار تو می‌خواست این کارها را انجام نمی‌دادند پس رهایشان کن با همان چیزهایی که افترا می‌زنند.

و این چنین ما برای هر پیامبری دشمنانی قرار دادیم از شیاطین انس و جن که به همدیگر وحی می‌کنند، می‌رسانند، حرف های همدیگر را مخفیانه به هم می‌رسانند «يُوحِي بَعْضُهُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ» چه صحبت هایی می‌رسانند؟ «زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا» حرف‌های زیور داده شده، حرف‌های قشنگ، مزین، حرف‌ها با استدلال‌های جذاب که البته «غُرُورًا» خیلی هم فریبنده است و اگر پروردگار تو می‌خواست باز این کارها را انجام نمی‌دادند پس رهایشان کن با همان چیزهایی که دارند می‌بافند و افترا می‌زنند. «فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ» خب چرا اگر ملائکه و مردگان و همه چیز شهادت دهد که این محمد واقعاً رسول الله است باز ایمان نمی‌آورند؟ دلیل دارد؛ دلیلش این است که اولش ما برای هر پیامبری دشمنی قرار دادیم، امکان ندارد با این سطح استعدادها و انگیزه‌های مختلفی که مردم دارند، انگیزه‌های پنهانی که دارند، امکان ندارد همه یکدست، همه مسلمان شوند و راحت انگیزه‌های درونی‌شان را رها کنند (این یکی) پس دشمنند ما برای هر پیامبری دشمن قرار دادیم کسی که از روی حسادت با شما دشمن است که شما با چهار کلمه حرف شیرین زدن، حسادت و دشمنی‌اش به همین سادگی از بین نمی‌رود آدم حتی برای خودش هم می‌تواند تجربه کند؛ یک شخصی که از روی حسادت، دشمن شما شده، شما بیایید و در حقش خوبی کنید که البته در آن حسادت و در عداوتش دیگر حسابی سال‌ها گذشته و خودش را نشان داده و باز شما بخواهید به سادگی آن حسادتش را از بین ببرید در حالی‌که شما هنوز تمام آن داشته‌ها را دارید و او ندارد و هنوز دارد از درون می‌سوزد که چرا شما آن داشته‌ها را دارید، خودش ندارد و سر لج افتاده است. دوم می‌فرماید که:‌ «شیاطین انس و جن که قدرت‌های برتر هستی هستند، می‌گوید به همدیگر هم می‌رسانند.» «زُخْرُفَ الْقَوْلِ غُرُورًا»حرف‌ها و استدلال‌های زیبا و قشنگ و فریبنده یعنی دارند از هم حمایت می‌کنند، جلسات با هم دارند یعنی با هم دارند پیش می‌روند، آن‌ها تیم هستند و به صورت تیم علیه شما بسیج شده‌اند امکان ندارد که دست از کارشان بردارند البته همین هم اگر پروردگارت می‌خواست انجام نمی‌دادند، در قدرت‌شان نبود که با هم یکی باشند و علیه آن پیامبر همدست شوند باز هم خدا رهایشان کرده، آزادشان گذاشته است، قرارنیست به زور آن‌ها را از این خواسته‌هایشان جدا کند پس تو ول‌شان کن با آن افتراهایی که می‌بندند.

«وَلِتَصْغَىٰ إِلَيْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَةِ وَلِيَرْضَوْهُ وَلِيَقْتَرِفُوا مَا هُمْ مُقْتَرِفُونَ»(انعام/۱۱۳)

بگذار تا میل کند دل کسانی که ایمان به آخرت ندارند(به حرف‌های فریبنده) و به آن (حرف‌ها) قانع شوند و بگذار هر گناهی را که می‌خواهند انجام دهند.

و بگذار تا میل کند دل کسانی که ایمان به آخرت ندارند؛ به سوی همین حرف‌های «زُخْرُفَ الْقَوْلِ» حرف‌های فریبنده، حرف‌های به ظاهر خیلی مستدل، قشنگ، کارشناسی شده، آن ادبیات جذاب، بگذار دل‌شان میل کند به همان استدلال‌ها و حرف‌ها تا با آن حرف‌ها راضی شوند، قانع شوند که واقعاً آن حرف‌های شیاطین انس و جن درست است، حرف‌های پیامبر و قرآن اشتباه است، بگذار به همین قناعت پیدا کنند اصلاً هدف همین است، اصلاًً کافر و مؤمن در دنیا به یک اندازه جبلان می‌دهند یعنی برای جبلان دادن، برای فعالیت، مجال دارند و بگذار آن‌ها هم به کار خودشان راضی شوند و بگذار آن کارهایی را هم که می‌خواهند انجام دهند، را انجام دهند. آزاد باشند و آن نقشه‌هایشان را بیایند اجرا کنند، کفریاتشان را بیایند عملی کنند و هر گناهی را که می‌خواهند بگذار انجام دهند «وَلِيَقْتَرِفُوا مَا هُمْ مُقْتَرِفُونَ» هر چه که می‌خواهند را انجامش دهند.

«أَفَغَيْرَ اللَّهِ أَبْتَغِي حَكَمًا وَهُوَ الَّذِي أَنْزَلَ إِلَيْكُمُ الْكِتَابَ مُفَصَّلًا ۚ وَالَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ يَعْلَمُونَ أَنَّهُ مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّكَ بِالْحَقِّ ۖ فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ»(انعام/۱۱۴)

پس آیا من غیر از الله حکمی بگیرم در حالی که الله کتاب را به تفصیل به سوی شما نازل کرده است. و کسانی که ما به آن‌ها کتاب دادیم خوب می‌دانند که این قرآن از جانب پروردگارت نازل شده است. پس تو از شک کنندگان نباش.

پس آیا من غیر از الله حکمی بگیرم! به غیر از الله من کس دیگری را بگیرم که برایم قضاوت کند! در مورد این قرآن، در مورد حقانیت دین، در مورد حق و باطل، الله دارد می‌گوید، دارد قضاوت می‌کند، الان فهمیدم آن کافران هم دارند جور دیگر قضاوت می‌کنند. من الله را ول کنم و کس دیگری را به قضاوت بگیرم! در حالی که الله کتاب را به سوی شما نازل کرده است آن هم به تفصیل «مُفَصَّلًا» به تفصیل کتاب را نازل کرده است، الله که همه چیز می‌فهمد را ول کنم حرف شما را بگیرم! کس دیگری را به حکمیت بگیرم! «وَالَّذِينَ آتَيْنَاهُمُ الْكِتَابَ» و کسانی که ما به آن‌ها کتاب دادیم آن‌ها می‌دانند، خوب می‌دانندذ«يَعْلَمُونَ» خوب می‌دانند که آن (یعنی قرإن) نازل شده از پروردگارت است «مُنَزَّلٌ مِنْ رَبِّكَ» تعصب ندارند، از نظر دانش و آگاهی آن‌ها دانشمندند، فیلسوفند، آن‌ها می‌فهمند که این قرآن از جانب پروردگارت است امکان ندارد از جانب خودت باشد یا از جانب کسان دیگری که مثلاً در محضر آن‌ها درس خوانده باشی پس تو از شک کنندگان نباش «فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ» تحت تأثیر حرف‌های آن‌ها قرار نگیر دارد به همه‌ی کسانی می‌گوید که این آیات را می‌خوانند در مورد قرآن خیلی قضاوت‌ها می‌شود، درباره‌ی محمد خیلی قضاوت‌ها می‌شود، تحت تأثیر صحبت‌های آن‌ها قرار نگیر که واقعاً محمد رسول‌الله است و واقعاً قرآن کلام الله است و این صحبت‌ها هم فراوان از روز اول نزول قرآن و تا حالا حتی این حجم هجمه بیشتر شده در گفتار، در تلویزیون، در رسانه‌ها، در تألیفات، در سخنرانی‌ها و در همه‌ی انواع رساندن‌ها این هجمه اضافه پیدا کرده پس تو تحت‌ تأثیر این همه صحبت‌های ضد دین قرار نگیر «فَلَا تَكُونَنَّ مِنَ الْمُمْتَرِينَ» این قضایا بسیار جدی است، این آیات بسیار سرنوشت‌ساز است

«وَتَمَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ صِدْقًا وَعَدْلًا ۚ لَا مُبَدِّلَ لِكَلِمَاتِهِ ۚ وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»(انعام/۱۱۵)

و کلمات پروردگارت صادقانه و عادلانه به اتمام رسید، کلمات الله قابل تبدیل و تغییر نیست و الله بسیار شنوای داناست.

و کلمات پروردگارت صادقانه و عادلانه به اتمام رسید. به کمال رسید. الله اکبر! اگر آن‌ها دارند قضاوت می‌کنند و الله دارد این‌جوری بیان می‌کند، موشکافی می‌کند، تحلیل می‌کند، جزئی جزئی دارد حق را از باطل بیان می‌کند و همه‌اش حرف آن‌ها را  دارد وسط می‌آورد و دارد بیان می‌کند و دارد پرده از حقیقت بر می‌دارد کلمات الله در اوج صداقت و عدالت است، به این کلام شک نکن، و تغییر دهنده‌ی کلمات الله هم وجود ندارد همینی که هست آن‌ها حق انتخاب دارند، کفر در دنیا باقی خواهد بود، قضاوت‌های ظالمانه به نسبت دین اسلام و قرآن و رسول‌الله خواهد بود، این‌ها قابل برطرف کردن نیست تا قیامت هست و این حرف‌ها وجود خواهد داشت، شیاطین انس و جن و تمام قضایا در فعالیت و تکاپو خواهند بود و تمام قضایا… و الله همه چیز را صادقانه و عادلانه دارد بیان می‌کند این کلمات الله است  کلمات الله هم قابل تبدیل و تغییر نیست. «وَهُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» و الله بسیار شنوای داناست و این حرف، این کلام که الله این‌جوری دارد بیان می‌کند چون همه چیز را می‌شنود و به نسبت همه چیز علم و دانایی دارد. اما از آن‌ور

«وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ»(انعام/۱۱۶)

و اگر تو از اکثریت کسانی که در زمین هستند از انس و جن تبعیت کنی، تو را از راه خدا گمراه می‌کنند. آن‌ها جزء از ظن و گمان پیروی نمی‌کنند. و آن‌ها(حرفشان) چیزی جزء گمانه‌زنی نیست.

اگر قرار باشد که تو از مردم تبعیت کنید«وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ» و اگر تو از اکثریت کسانی که در زمین هستند (از انس و جن) تبعیت کنی تو را از راه خدا گمراه می‌کنند شک مکن. آن‌ها جزء از ظن و گمان پیروی نمی‌کنند، و آن‌ها حرفشان  واقعیتشان، ته صحبت‌هایشان چیزی جزء گمانه‌زنی نیست، تصور و تخیل و تحلیل‌هایی که آخرش به یکسری تصوراتی مربوط می‌شود، تحلیلاتی که به یکسری اباطیلی بر می‌گردد. این‌ها دارند از این‌ها می‌گویند. ریشه صحبت‌های آن‌ها به این‌ها منتهی می‌شود پس تو را گمراه خواهند کرد.

«إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ مَنْ يَضِلُّ عَنْ سَبِيلِهِ ۖ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ»(انعام/۱۱۷)

بدون شک که پروردگارت خودش داناتر است به کسی که از راهش گمراه می‌شود. و خودش داناتر است به کسی که راه درست را پیدا می‌کند.

تو کاری به کسی نداشته باش، مواظب خودت باش. الله همه را دارد می‌فهمد. فکر نکن این هجمه که بر علیه دین و قرآن دارد اتفاق می‌افتد الله غافل است. تو نمی‌خواهد دست و پاچه شوی، الله دارد همه چیز را می‌فهمد، بر تمام قضایا مسلط است، تو فقط وظیفه خودت را انجام بده. خودت را ناراحت و نگران نکن.

«فَكُلُوا مِمَّا ذُكِرَ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ كُنْتُمْ بِآيَاتِهِ مُؤْمِنِينَ»(انعام/۱۱۸)

پس بخورید از آنچه که اسم الله بر آن برده شده است اگر شما واقعاً نسبت به آیاتش مؤمن هستید.

از همین جا شروع کنید، از همین خوراکی‌ها که مؤمن و غیر مؤمن دارد، از همین ذبح‌ها که مؤمن و کافر دارد، کافر برای خودش(برای بت‌ها برای چیزهای مقدس و باطل خودشان) یک ذبحی دارد، دارند برای آن شرکیاتشان ذبح می‌کنند و مؤمنان که برای الله ذبح می‌کنند هر کس مؤمن است از آنچه که برای الله ذبح می‌شود، یعنی اسم الله بر ان برده می‌شود، شما از آن‌ها بخورید اگر واقعاً مؤمن هستید.