سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
«وَإِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّكَانَ زَوْجٍ وَآتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَارًا فَلَا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئًا ۚ أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا»(نساء/۲۰)
و اگر خواستید همسری را به جای همسر خود برگزینید و یکی از آنها را مال هنگفتی به او دادهاید پس نباید چیزی از آن پس بگیرید، آیا آن را از روی ستم و گناهی آشکار پس میگیرید؟
در آیهی قبل بیان کرد وقتی مردی به همسرش علاقه ندارد ( تلاش آیه بر این بود که شما به نکات مثبت و خوب نگاه بکن که الله خیر زیادی در چیزهایی قرار داده که شما به ظاهر دوستش ندارید منتهی اگر باز هم نشد که قانع بشوید و با آن همسر ادامهی زندگی بدهید و خواستید از او جدا بشوید و مجدد با کس دیگر ازدواج بکنید «إِنْ أَرَدتُّمُ اسْتِبْدَالَ زَوْجٍ مَّكَانَ زَوْجٍ» با یکی دیگر به جای این یکی همسرتان ازدواج بکنید و به این همسر مال زیادی داده باشید، مهر زیادی به او پرداخت کرده باشید « وَآتَيْتُمْ إِحْدَاهُنَّ قِنطَارًا»، «قِنطَارًا» مال هنگفت بیحد و حساب،خیلی فراوان هم به او دادید «فَلَا تَأْخُذُوا مِنْهُ شَيْئًا ۚ» اصلاً هیچ مقدار از آن اموال را پس نگیرید «أَتَأْخُذُونَهُ بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُّبِينًا» آیا آن را از روی بهتان ، ستم و ظلم پس میگیرد؟ و با گناه آشکار؟ یعنی شما شاید به خاطر پس گرفتن اموال ، حتی حاضر بشوید عیب از همسرتان در بیاورید، یک ننگ روی او بگذارید عیبی روی او بگذارید، بهتان از روی گناه و تا توجیه کنید که حق دارید آن اموال را پس بگیرید این کار را انجام ندهید و مردانه از همسرتان جدا بشوید این کارهای ناجوانمردانه از شما سر نزند.
«وَكَيْفَ تَأْخُذُونَهُ وَقَدْ أَفْضَىٰ بَعْضُكُمْ إِلَىٰ بَعْضٍ وَأَخَذْنَ مِنكُم مِّيثَاقًا غَلِيظًا»( نساء/۲۱)
وچگونه شما آن را از او میگیرد در حالی که شما با هم ارتباط برقرار کردید عاشقانه و صمیمانه با هم ارتباط برقرار کردهاید.
چهطور میخواهید آن اموال را که به او دادهاید را پس بگیرید، چهطور میشود، چهطور به خودتان اجازه میدهید که آنها را پس بگیرید «وَأَخَذْنَ مِنكُم مِّيثَاقًا غَلِيظًا» در حالی که آنها از شما پیمان محکم گرفتند؛ همینجوری زن تو نشده، همینجوری آن خانم به عقد تو در نیاوردند از شما پیمان محکم گرفتند که خوشبختی بکنید پیمان محکم گرفتند که از او محافظت بکنید از حیثیتش، از شرفش و حامی او باشید، این پیمان محکم زناشویی از شما گرفتند چهطوری شما میخواهید که به همین سادگی آن اموالی که به ازای این که همسر شما شده شما به او دادید الان چهطور میخواهید پس بگیرید هیچ وقت همچنین کاری را انجام ندهید!
«وَلَا تَنكِحُوا مَا نَكَحَ آبَاؤُكُم مِّنَ النِّسَاءِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۚ إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَمَقْتًا وَسَاءَ سَبِيلًا»( نساء/۲۲)
با آنکه پدرانتان با او ازدواج کرده از زنان، ازدواج مکنید مگر آنچه که قبلاً گذشته است، قطعاً که این کار، بسیار ننگ است، موجب نفرت و خشم است و راه بسیار بدی هست.
و ازدواج مکنید با آنکه پدرانتان با او ازدواج کرده از زنان با آن خانمهایی که پدر شما با او ازدواج کرده ازدواج مکنید زن پدر یا زن پدر بزرگ با آنها ازدواج مکنید مگر آنچه که قبلاً گذشته قبل از بیان این حکم، در جاهلیت «إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً» قطعاً که این کار، همچنین ازدواجی بسیار ننگ است، زشت و عار است «وَمَقْتًا» و موجب نفرت و خشم است، «وَ سَـآءَ سَبِیلًا» و راه بسیار بدی هست، طریق بسیار بدی هست؛ ازدواج با زن پدر که هم در این کار زشتی نهفته هست و هم کینه و عداوت در آن هست که بین پدر و فرزند و خانواده، کینه و خشم ایجاد میکند و همچنین ازدواجی خیلی مسیر انحرافی و بدی هست.
«حُرِّمَتْ عَلَيْكُمْ أُمَّهَاتُكُمْ وَبَنَاتُكُمْ وَأَخَوَاتُكُمْ وَعَمَّاتُكُمْ وَخَالَاتُكُمْ وَبَنَاتُ الْأَخِ وَبَنَاتُ الْأُخْتِ وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ وَأَخَوَاتُكُم مِّنَ الرَّضَاعَةِ وَأُمَّهَاتُ نِسَائِكُمْ وَرَبَائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُم مِّن نِّسَائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُم بِهِنَّ فَإِن لَّمْ تَكُونُوا دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ وَأَن تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ ۗ إِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَّحِيمًا(نساء/۲۳)
حرام شده بر شما مادرانتان و دخترانتان و خواهرانتان و عمههای شما و خالههای شما و دختران برادر، و دختران خواهر و مادران شما ولی آنهایی که به شما شیر دادهاند و خواهران شما از طریق رضاعت و مادران همسران شما و دختران همسران شما که تحت حمایت شما هستند از همسرانتان که بر ایشان داخل شدید اما اگر یکجا نشدید پس گناهی برشما نیست، و همسران پسرانتان منتهی پسرانتان که از نسل خودتان هستند و اینکه بین دو خواهر جمع بکنید مگر آنچه که قبلاً گذشته، بدون شک که الله در گذرنده و بسیار مهرورز هست.
«حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ اُمَّهَـٰتُکُمْ» حرام شده بر شما مادرانتان یعنی ازدواج با مادرانتان بر شما حرام شده، مادر، مادر مادر «وَبَنَاتَکُم» و ازدواج با دخترانتان؛ دختر، دختر دختر و «وَأَخَوَاتُكُمْ» و خواهرانتان «وَعَمَّاتُكُمْ» و ازدواج با عمههای شما؛ عمهی خودتان، عمهی پدرتان، عمهی مادرتان که همهی اینها عمهی شما هستند بر شما ازدواج با آنها حرام شده «وَخَالَاتُكُمْ» و ازدواج با خالههای شما یعنی خواهر مادر شما، خالهی خودتان، خالهی پدرتان یا خالهی مادرتان ازدواج با آنها حرام شده «وَ بَنَاتُ ٱلأَخِ» و دختران برادر، برادر زادهها «وَبَنَاتُ ٱلْأُخْتِ» و دختران خواهر، خواهر زادهها «وَأُمَّهَاتُكُمُ اللَّاتِي أَرْضَعْنَكُمْ» و مادران شما ولی آنهایی که به شما شیر دادهاند؛ مادران شیری، مادربزرگ شیری «وَأَخَوَاتُكُم مِّنَ الرَّضَاعَةِ» و خواهران شما از طریق رضاعت، شیر خوارگی، خواهران شیری شما «وَأُمَّهَـٰتُ نِسَآئِکُم» و مادران همسران شما؛ مادر زن، مادربزرگ زن «وَرَبَائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُم مِّن نِّسَائِكُمُ اللَّاتِي دَخَلْتُم بِهِنَّ» و دختران همسران شما؛ دختران همسران شما، همسر شما قبلاً ازدواج داشته، دختر دارد و دختر همسر شما بر شما حرام هست همانهایی که تحت سرپرستی شما هستند، تحت حمایت شما هستند از همسرانتان که بر ایشان داخل شدید یعنی باهم یکجا شدید، «فَإِن لَّمْ تَكُونُوا دَخَلْتُم بِهِنَّ فَلَا جُنَاحَ عَلَیکُم» اما اگر یکجا نشدید پس گناهی برشما نیست دختران همسران شما که تحت حمایت شما هستند یعنی به تبع، واقعیت این است که وقتی با همسری، با زنی ازدواج میکنید که دختر دارد آن دختر تحت حمایت شماست این قید بیان دارد میکند که شما نباید به دختر آن زنی که اختیار کردید بیتوجه باشید، مادرش را به همسری اختیار کنید، دخترش را به او بی توجه باشید، این کار را انجام ندهید و اگر یکجا نشدید و از آن زن جدا شدید میتوانید با دختر آن کسی که قرار بود همسر شما بشود میتوانید ازدواج بکنید پس دختران همسر شما به شرطی که با آن همسر، با آن زن یک جا شده باشید اگر یکجا نشدید و قبل از یکجا شدن از هم جدا شدید حالا میتوانید که با دختر آن ازدواج بکنید، «وَحَلَائِلُ أَبْنَائِكُمُ» و زنان پسرانتان؛ «حَلَائِلُ» جمع حلیله، زنی که حلال شده برای پسرانتان (عروس) «الَّذِينَ مِنْ أَصْلَابِكُمْ» منتهی پسرانتان که از نسل خودتان هستند نه مثلاً پسر خوانده، «وَأَن تَجْمَعُوا بَيْنَ الْأُخْتَيْنِ إِلَّا مَا قَدْ سَلَفَ» و اینکه جمع بکنید بین دوتا خواهر (زن و خواهر زن) و اینکه بین دو خواهر جمع بکنید «اِلَا مَا قَدْ سَلَفَ » مگر آنچه که قبلاً گذشته، در جاهلیت، قبل از صدور حکم، «انَّ اللَّهَ کَانَ غَفُورًا رَحِیمٍا» بدون شک که الله بسیار غفور و رحیم است در گذرنده و بسیار مهرورز هست. بله یک توضیح کلی هم داشته باشیم پیرامون این قضیه، ما یکسری احکامی داریم که احکام اساسی هستند و یک سری احکامی داریم که برای نگه داشتن آن احکام اساسی هستند، برای حفظ آن قوانین و احکام هستند، ارتباط خویشاوندی، ارتباط فامیل، خانواده و همهی اینها از مسائلی که برای حفظ نسل انسان است (یک) و بعد برای تقویت همدیگر است که بتوانند در زندگی راحت باشند (دو) راحتی و آرامش در زندگی را در کنار فامیل و خانواده و از هم حمایت کردن و اینها تا این انسان وجود داشته باشد و با خیالی راحت زندگی بکند تا الله را بندگی بکند به توحید برسد (این اصل است) یکسری چیزهایی میآید ارتباط خویشاوندی را به هم میزند، سبب عداوت میشود، فاصله میشود، آنها دیگر احکامی هستند برای حفظ احکام اصلی که این آیه پیرامون این بود برای حفظ اساس حفظ انسان، حفظ نسل انسان، و برای حفظ پیوند خویشاوندی، این آیه آمده تا اینها را حفظ بکند تا در نتیجه، عبودیت الله حفظ بشود که ما الله را به یگانگی پرستش بکنیم.