سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۵۸ / جزء ۳ / آیه ۶۲ الی ۷۰
 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی    پرسش و پاسخ صفحه
تلاوت این صفحه:

صفحه ۵۸

«إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلاَّ اللَّهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ» (آل‌عمران/۶۲)

بدون شک که آن قصه‌های حقیقی است و هیچ معبودی جز الله وجود ندارد و بدون شک که الله قطعاً همان غالب حکیم است.

«إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ» بدون شک که آن قصه‌های حقیقی است که برایت بیان می‌شود. این‌ها همه‌اش حقیقت دارد که بیان شد (آیات قبل). « وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلاَّ اللَّهُ» دو هیچ معبودی جز الله وجود ندارد، «وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ» و بدون شک که الله قطعاً همان غالب حکیم است، بر همه چیز مسلط و بسیار با حکمت است. الله فقط این الله است.

 

«فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِالْمُفْسِدِينَ» (آل‌عمران/۶۳)

پس اگر رو برگرداندند، پس بدون شک که الله نسبت به  حال آدم‌های مفسد آگاه است.

پس اگر رو برگرداندند، پس بدون شک که الله نسبت به آدم‌های مفسد که دلشان خراب است، غرض و مرض در دلشان است، الله نسبت به آن‌ها کاملاً به حالشان آگاه است.

 

«قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَلاَ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوْا فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» (آل‌عمران/۶۴)

بگو ای اهل کتاب، بیایید به سوی کلمه‌ای که بین ما و بین شما مشترک است که بندگی نکنیم کسی را جز الله و هیچ کس را با او شریک قرار ندهیم، و بعضی از ما بعضی دیگر را به عنوان اربابانی نگیرد به غیر الله، اما اگر رو برگرداندند از این پیشنهاد پس بگویید که شما گواه باشید که ما تسلیم الله هستیم.

بگو ای اهل کتاب (یهود و نصارا) بیایید به سوی کلمه‌ای که بین ما و بین شما مشترک است، بیاییم آن کلمه‌ی مشترک را بگیریم، بیاییم گرد آن کلمه مشترک جمع شویم، کلمه‌ی مشترک چیست؟ که بندگی نکنیم کسی را جز الله و هیچ کس را با او شریک قرار ندهیم، این بحث‌ها مال قبل است؛ عیسی و فرزند خدا بودن، قبلش که پیامبر موسی بوده و بنی‌اسرائیل، یهودیان بودند که اصلاً عیسی متولد نشده. این حرف‌ها مال بعد است، زمان خودِ عیسی تا زنده بود که باز هیچ‌کس، نه خودش، نه پیروانش، نه حواریون، هیچ‌کس  نمی‌گفت که عیسی از طرف خدا آمده و پسر خداست، این‌ها بعد از این که عیسی از دنیا رفت ساخته شد و بافته شد. این‌ها را ول بکنید، این‌ها جدید هستند، بیایید بچسپیم به آن چیزی که اصل است و آن اصول بین ما و شما مشترک است که جز الله معبودی نیست. هیچ چیز را با الله شریک قرار ندهیم. «وَلاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ» و بعضی از ما بعضی دیگر را به عنوان اربابانی نگیرد به غیر از الله که فرمانبردار بی چون و چرای آن‌ها باشد، الله را رها کند، بی چون و چرا این‌ها را فرمان ببرد، این‌ها را مقدّس بداند، بی عیب و نقص بداند و فرمانبر و سرسپرده‌شان باشد. این افراد بین همدیگر نگیرید، همه مساوی باشیم بین هم، این کلمه مشترک بگیریم. «فَإِن تَوَلَّوْا فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» اما اگر رو برگرداندند از این پیشنهاد، پس بگویید که شما گواه باشید که ما تسلیم الله هستیم، ما مسلمانیم.

 

«يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنزِلَتِ التَّوْرَاةُ وَالإِنجِيلُ إِلاَّ مِن بَعْدِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ» (آل‌عمران/۶۵)

ای اهل کتاب چرا شما در مورد ابراهیم جر و بحث می‌کنید در حالی که تورات و انجیل نازل نشدند الّا بعد از ابراهیم، مگر اندیشه نمی‌کنید؟

این حرف را دیگر چرا که ابراهیم ‌پیرو تورات و انجیل بود، خب تورات و انجیل که بعد از ابراهیم نازل شده، چرا فکرتان را به کار نمی‌اندازید؟ این حرف را دیگر چرا می‌زنید؟

 

«هَاأَنتُمْ هَؤُلاء حَاجَجْتُمْ فِيمَا لَكُم بِهِ عِلْمٌ فَلِمَ تُحَاجُّونَ فِيمَا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» (آل­عمران/۶۶)

همین شما کسانی هستید که با آن‌ها مُحاجّه می‌کنید دلیل می‌آورید در مورد آن چه که نسبت به آن علم دارید، اما چرا دفاع می‌کنید در آن چه که نسبت به آن علمی ندارید؟ الله می‌داند و شما نمی‌دانید.

همین شما کسانی هستید که با آنها محاجّه می‌کنید دلیل می‌آورید در مورد آن چه که نسبت به آن علم دارید، شما از اهل کتاب دفاع می‌کنید در مورد چیزی که نسبت به آن علم دارید، اما چرا دفاع می‌کنید در آن چه نسبت به آن علمی ندارید؟ شخصیت‌ها را برجسته می‌کنید که پشت آن شخصیت‌ها به اغراض خودتان برسید، شخصیتی مثل پیامبر ابراهیم (ع)، آن را بالا می‌برید که به وسیله‌ی یا با سوء استفاده از شخصیتش به اهداف خودتان برسید. حالا در مورد چیزهایی که علم دارید حرف‌هایی می‌زنید، چیزی که علم ندارید چرا حرف می‌زنید؟ در مورد ابراهیم می‌گویید. الله می‌داند و شما نمی‌دانید، پس نتیجه:

 

«مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلاَ نَصْرَانِيًّا وَلَكِن كَانَ حَنِيفًا مُّسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» (آل‌عمران/۶۷)

ابراهیم نه یهودی بود و نه نصرانی، اما ابراهیم حنیف بود، حقگرا بود، تسلیم بود، مسلمان بود و از مشرکان نبود.

ابراهیم نه یهودی بود و نه نصرانی، خودتان را منتسب نکنید به ابراهیم، قیچی کنید. منتسب به ابراهیم نیستید که ابراهیم نه یهودی بود نه نصرانی. اما ابراهیم حنیف بود، حقگرا بود، هر جا حق را می‌شنید تابعش می‌شد، تسلیم بود، مسلمان بود و از مشرکان نبود.

 

«إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ» (آل‌عمران/۶۸)

بدون شک که اولی‌ترین مردم به ابراهیم قطعاً کسانی هستند که از ابراهیم تبعیت کردند و این پیغمبر و کسانی که ایمان آوردند و الله دوست و یاریگر مؤمنان است.

بدون شک که اولی‌ترین مردم به ابراهیم، نزدیک‌ترین و سزاوار‌ترین مردم به ابراهیم، قطعاً کسانی هستند که از ابراهیم تبعیت کردند (این یک، تا قبل از پیامبر)، «وَهَذَا النَّبِيُّ» و بعد این پیغمبر (که رسول الله(ص) باشد)، «وَالَّذِينَ آمَنُواْ» و کسانی که ایمان آوردند به همین پیغمبر، این‌ها سزاوارند که خودشان را به ابراهیم منتسب کنند، «وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ» و الله دوست و یاریگر مؤمنان است.

 

«وَدَّت طَّائِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يُضِلُّونَكُمْ وَمَا يُضِلُّونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ» (آل‌عمران/۶۹)

دوست دارند گروهی از اهل کتاب که کاش شما را گمراه بکنند، منتها هیچ‌کس را جز خودشان گمراه نمی‌کنند، اما این را درک نمی‌کنند.

دوست دارند گروهی از اهل کتاب که کاش شما را گمراه بکنند، کاش می‌شد شما را گمراه کنند، جزو آرزوهایشان است و تلاش می‌کنند برای گمراهیتان منتها هیچ‌کس را جز خودشان گمراه نمی‌کنند اما این را درک نمی‌کنند، نمی‌دانند. مردم را گمراه می‌کنند، درسته، خیلی‌ها هم گمراه می‌شوند اما نتیجه این است که خودشان دارند بیشتر گمراه و گمراه‌تر می‌شوند.

 

«يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَأَنتُمْ تَشْهَدُونَ» (آل‌عمران/۷۰)

ای اهل کتاب چرا شما به آیات الله کافر می‌شوید در حالی که شما گواه هستید، شاهد هستید، می‌فهمید که این آیات الله درست است، حقیقت دارد، دیگر چرا به آن کافر می‌شوید؟