سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه 58
«إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلاَّ اللَّهُ وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ» (آلعمران/۶۲)
بدون شک که آن قصههای حقیقی است و هیچ معبودی جز الله وجود ندارد و بدون شک که الله قطعاً همان غالب حکیم است.
«إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ» بدون شک که آن قصههای حقیقی است که برایت بیان میشود. اینها همهاش حقیقت دارد که بیان شد (آیات قبل). « وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلاَّ اللَّهُ» دو هیچ معبودی جز الله وجود ندارد، «وَإِنَّ اللَّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ» و بدون شک که الله قطعاً همان غالب حکیم است، بر همه چیز مسلط و بسیار با حکمت است. الله فقط این الله است.
«فَإِن تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِالْمُفْسِدِينَ» (آلعمران/۶۳)
پس اگر رو برگرداندند، پس بدون شک که الله نسبت به حال آدمهای مفسد آگاه است.
پس اگر رو برگرداندند، پس بدون شک که الله نسبت به آدمهای مفسد که دلشان خراب است، غرض و مرض در دلشان است، الله نسبت به آنها کاملاً به حالشان آگاه است.
«قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاء بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلاَّ نَعْبُدَ إِلاَّ اللَّهَ وَلاَ نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ فَإِن تَوَلَّوْا فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» (آلعمران/۶۴)
بگو ای اهل کتاب، بیایید به سوی کلمهای که بین ما و بین شما مشترک است که بندگی نکنیم کسی را جز الله و هیچ کس را با او شریک قرار ندهیم، و بعضی از ما بعضی دیگر را به عنوان اربابانی نگیرد به غیر الله، اما اگر رو برگرداندند از این پیشنهاد پس بگویید که شما گواه باشید که ما تسلیم الله هستیم.
بگو ای اهل کتاب (یهود و نصارا) بیایید به سوی کلمهای که بین ما و بین شما مشترک است، بیاییم آن کلمهی مشترک را بگیریم، بیاییم گرد آن کلمه مشترک جمع شویم، کلمهی مشترک چیست؟ که بندگی نکنیم کسی را جز الله و هیچ کس را با او شریک قرار ندهیم، این بحثها مال قبل است؛ عیسی و فرزند خدا بودن، قبلش که پیامبر موسی بوده و بنیاسرائیل، یهودیان بودند که اصلاً عیسی متولد نشده. این حرفها مال بعد است، زمان خودِ عیسی تا زنده بود که باز هیچکس، نه خودش، نه پیروانش، نه حواریون، هیچکس نمیگفت که عیسی از طرف خدا آمده و پسر خداست، اینها بعد از این که عیسی از دنیا رفت ساخته شد و بافته شد. اینها را ول بکنید، اینها جدید هستند، بیایید بچسپیم به آن چیزی که اصل است و آن اصول بین ما و شما مشترک است که جز الله معبودی نیست. هیچ چیز را با الله شریک قرار ندهیم. «وَلاَ يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِّن دُونِ اللَّهِ» و بعضی از ما بعضی دیگر را به عنوان اربابانی نگیرد به غیر از الله که فرمانبردار بی چون و چرای آنها باشد، الله را رها کند، بی چون و چرا اینها را فرمان ببرد، اینها را مقدّس بداند، بی عیب و نقص بداند و فرمانبر و سرسپردهشان باشد. این افراد بین همدیگر نگیرید، همه مساوی باشیم بین هم، این کلمه مشترک بگیریم. «فَإِن تَوَلَّوْا فَقُولُواْ اشْهَدُواْ بِأَنَّا مُسْلِمُونَ» اما اگر رو برگرداندند از این پیشنهاد، پس بگویید که شما گواه باشید که ما تسلیم الله هستیم، ما مسلمانیم.
«يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تُحَاجُّونَ فِي إِبْرَاهِيمَ وَمَا أُنزِلَتِ التَّوْرَاةُ وَالإِنجِيلُ إِلاَّ مِن بَعْدِهِ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ» (آلعمران/۶۵)
ای اهل کتاب چرا شما در مورد ابراهیم جر و بحث میکنید در حالی که تورات و انجیل نازل نشدند الّا بعد از ابراهیم، مگر اندیشه نمیکنید؟
این حرف را دیگر چرا که ابراهیم پیرو تورات و انجیل بود، خب تورات و انجیل که بعد از ابراهیم نازل شده، چرا فکرتان را به کار نمیاندازید؟ این حرف را دیگر چرا میزنید؟
«هَاأَنتُمْ هَؤُلاء حَاجَجْتُمْ فِيمَا لَكُم بِهِ عِلْمٌ فَلِمَ تُحَاجُّونَ فِيمَا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» (آلعمران/۶۶)
همین شما کسانی هستید که با آنها مُحاجّه میکنید دلیل میآورید در مورد آن چه که نسبت به آن علم دارید، اما چرا دفاع میکنید در آن چه که نسبت به آن علمی ندارید؟ الله میداند و شما نمیدانید.
همین شما کسانی هستید که با آنها محاجّه میکنید دلیل میآورید در مورد آن چه که نسبت به آن علم دارید، شما از اهل کتاب دفاع میکنید در مورد چیزی که نسبت به آن علم دارید، اما چرا دفاع میکنید در آن چه نسبت به آن علمی ندارید؟ شخصیتها را برجسته میکنید که پشت آن شخصیتها به اغراض خودتان برسید، شخصیتی مثل پیامبر ابراهیم (ع)، آن را بالا میبرید که به وسیلهی یا با سوء استفاده از شخصیتش به اهداف خودتان برسید. حالا در مورد چیزهایی که علم دارید حرفهایی میزنید، چیزی که علم ندارید چرا حرف میزنید؟ در مورد ابراهیم میگویید. الله میداند و شما نمیدانید، پس نتیجه:
«مَا كَانَ إِبْرَاهِيمُ يَهُودِيًّا وَلاَ نَصْرَانِيًّا وَلَكِن كَانَ حَنِيفًا مُّسْلِمًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ» (آلعمران/۶۷)
ابراهیم نه یهودی بود و نه نصرانی، اما ابراهیم حنیف بود، حقگرا بود، تسلیم بود، مسلمان بود و از مشرکان نبود.
ابراهیم نه یهودی بود و نه نصرانی، خودتان را منتسب نکنید به ابراهیم، قیچی کنید. منتسب به ابراهیم نیستید که ابراهیم نه یهودی بود نه نصرانی. اما ابراهیم حنیف بود، حقگرا بود، هر جا حق را میشنید تابعش میشد، تسلیم بود، مسلمان بود و از مشرکان نبود.
«إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِإِبْرَاهِيمَ لَلَّذِينَ اتَّبَعُوهُ وَهَذَا النَّبِيُّ وَالَّذِينَ آمَنُواْ وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ» (آلعمران/۶۸)
بدون شک که اولیترین مردم به ابراهیم قطعاً کسانی هستند که از ابراهیم تبعیت کردند و این پیغمبر و کسانی که ایمان آوردند و الله دوست و یاریگر مؤمنان است.
بدون شک که اولیترین مردم به ابراهیم، نزدیکترین و سزاوارترین مردم به ابراهیم، قطعاً کسانی هستند که از ابراهیم تبعیت کردند (این یک، تا قبل از پیامبر)، «وَهَذَا النَّبِيُّ» و بعد این پیغمبر (که رسول الله(ص) باشد)، «وَالَّذِينَ آمَنُواْ» و کسانی که ایمان آوردند به همین پیغمبر، اینها سزاوارند که خودشان را به ابراهیم منتسب کنند، «وَاللَّهُ وَلِيُّ الْمُؤْمِنِينَ» و الله دوست و یاریگر مؤمنان است.
«وَدَّت طَّائِفَةٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يُضِلُّونَكُمْ وَمَا يُضِلُّونَ إِلاَّ أَنفُسَهُمْ وَمَا يَشْعُرُونَ» (آلعمران/۶۹)
دوست دارند گروهی از اهل کتاب که کاش شما را گمراه بکنند، منتها هیچکس را جز خودشان گمراه نمیکنند، اما این را درک نمیکنند.
دوست دارند گروهی از اهل کتاب که کاش شما را گمراه بکنند، کاش میشد شما را گمراه کنند، جزو آرزوهایشان است و تلاش میکنند برای گمراهیتان منتها هیچکس را جز خودشان گمراه نمیکنند اما این را درک نمیکنند، نمیدانند. مردم را گمراه میکنند، درسته، خیلیها هم گمراه میشوند اما نتیجه این است که خودشان دارند بیشتر گمراه و گمراهتر میشوند.
«يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَأَنتُمْ تَشْهَدُونَ» (آلعمران/۷۰)
ای اهل کتاب چرا شما به آیات الله کافر میشوید در حالی که شما گواه هستید، شاهد هستید، میفهمید که این آیات الله درست است، حقیقت دارد، دیگر چرا به آن کافر میشوید؟