سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۳۲ / جزء ۲ / آیه ۲۰۳ الی ۲۱۰
 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی   پرسش و پاسخ صفحه
تلاوت این صفحه:

صفحه ۳۲
《وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ تَعَجَّلَ فِي يَوْمَيْنِ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ وَمَنْ تَأَخَّرَ فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ لِمَنِ اتَّقَى وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ》 (بقره/۲۰۳).
و الله را یاد کنید در روزهای انگشت شمار حالا بشود سه روز بعد از عید قربان که به این روزها می‌گویند: ایام تشریق.
الله را در آن روزها یاد کنید (در آن سه روز).
حالا کسی که تبدیلش کرد به دو روز‌، به تعجیلش انداخت زودتر تمامش کرد طی دو روز الله را رسما آنجا الله را یاد کرد که البته همین قضیه بعد از عید قربان در همه جا، در مساجد ذکر الله زیاد می‌شود.
روز عید قربان و سه روز بعد از آن، حتی غیر از حجاج، حالا همان جا حاجیان در ایام حج، می‌گویند شما این دو روز را میتوانید الله را یاد بکنید، مختصرش بکنید در دو روز 《فَلَا إِثْمَ عَلَيْهِ》هر کسی این کار را انجام داد گناهی برایش نیست.

《وَمَنْ تَأَخَّرَ》 کسی که به تاخیر انداخت طی سه روز، هر سه روز الله را یاد کرد بازهم هیچ گناهی برایش نوشته نمی‌شود.

《 لِمَنِ اتَّقَى》 برای کسی که تقوای الله داشته باشد، وضعیت را بسنجد، این‌ها را دانسته و حساب شده انجام بدهد، مثلا کسی که در دو روز مختصرش کرد از باب دارد زورش می‌آید بر او اجبار و اکراه است که دارد الله را یاد می‌کند و زود زود در دو روز مختصرش کرد این نه.
این آدم عوض نشده، باید راحت الله را ذکر بکند؛ چون راحت راحت الله را در ایام حج شناخته است، حالا اگر براساس تقوا در دو روز مختصرش می‌کند کار دارد، می‌خواهد زود بربگردند، همراهان‌شان عجله دارند اشکال ندارد، کسی که می‌خواهد سه روز کامل الله را یاد کند به شرطی که حق دیگران ضایع نشود، دیگران اذیت نشوند، با ماندن طی این سه روز تقوای خدا دارد کارهایش حساب شده است آن هم گناهی برایش نیست پس این وجود دارد برای هر دو قشر آدم‌ها، از حاجیان که خدا بهشان اجازه داده است.
《وَاتَّقُوا اللَّهَ》و تقوای الله را داشته باشید مدام و همیشه و بدانید که شما به سوی خودش جمع می‌شوید، محشور می‌شوید.
《وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ》.(بقره/۲۰۳).

《وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَيُشْهِدُ اللَّهَ عَلَى مَا فِي قَلْبِهِ وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ 》.(بقره/۲۰۴).
و از مردم کسانی هستند که گفتارشان در مورد زندگی دنیا، تو را به شگفت می‌اندازد، هم‌چنان در مورد زندگی دنیا صحبت می‌کنند، چنان تمیز و قشنگ در مورد زندگی دنیا، حقیقت دنیا، صحبت می‌کند که شما تعجب می‌کنید از صحبت‌هایش‌، از سوادش، ولی《 وَيُشْهِدُ اللَّهَ عَلَى مَا فِي قَلْبِهِ》 و الله را بر آنچه که در قلبش است گواه می‌گیرد؛ یعنی می‌گوید من دارم صادقانه این را می‌گویم، خودم معتقدم به همین چیز‌هایی که دارم می‌گویم و خدا هم بر خودش گواه می‌گیرد این چیزی که در دلش است، صادق است.
《 وَهُوَ أَلَدُّ الْخِصَامِ》 در حالی که آن سر سخت‌ترین دشمنان است دشمن خیلی خطرناکی است، آنچنان در دلش رحم وجود ندارد و آدم بی رحمی است که فقط به خودش نگاه می‌کند، دنیای خودش، منافع خودش، اولویتش هنوز آن است، اینطور آدم‌ها هستند که حج آمد این‌ها را تغییر بدهد منتها آنهایی که نمی‌روند، نمی‌پذیرند و در حج هم تغییر نمی‌کنند، هم‌چنان بر این خصلت باقی می‌مانند که یک دشمن خطرناکی است، نسبت به هیچ کس رحم ندارد تا اینجا که می‌فرماید:
《وَإِذَا تَوَلَّى سَعَى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيهَا》(بقره/۲۰۵).
وقتی پشت می‌کند می‌رود، وقتی می‌خواهد برود تلاش می‌کند در زمین《 لِيُفْسِدَ فِيهَا》 در زمین فساد بکند، هرچیز که قرار است به نفعش باشد آن را می‌خواهد ولکن همه چیز نابود شود، چیزی که به ضررش است با آن مبارزه می‌کند ولکن به ضرر دیگران تمام بشود، فقط خودش در زمین فساد می‌کند.
《وَيُهْلِكَ الْحَرْثَ وَالنَّسْلَ》 و حرث و نسل را نابود می‌کند، رحم ندارد 《الْحَرْثَ》 کشتنی‌ها، زراعت، جنگل، درخت، نسل حیوان، انسان اصلا می‌کشد قتل عام خودش، قدرت.
آن چیزی که دنبالش است به‌خاطر خودش و قدرتش حاضر است دست به هرکاری بزند، اول خودش است.
《وَاللَّهُ لَا يُحِبُّ الْفَسَادَ》(بقره/۲۰۵).
در حالی‌که الله فساد را دوست ندارد و او دارد قسم می‌خورد که خیلی صادق است نسبت به حرف هایی که می‌زند، پس چرا این کارها را انجام می‌دهد که الله دوست ندارد.
《وَإِذَا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَلَبِئْسَ الْمِهَادُ 》(بقره/۲۰۶).
وقتی به او گفته می‌شود، تذکر داده می‌شود که ملاحظه‌ی الله را بکن تقوای الله را داشته باش، از خدا بترس، این کارها را نکن، چه کاری داری انجام می‌دهی برای منافع خودت، همه چیز را نابود کردی درآنجا باد غرورش می‌گیرد به گناه و تکبر، حاضر نیست بپذیرد و حاضر نیست کوتاه بیاید از منافعش.
《فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ 》 این جهنم براش کافیه‌، خوب پاسخش می‌دهد جهنم و چه بد جایگاهی است که آنجا بخواهد منزل بگیرد و به عنوان محل خواب و زندگی و خورد و خوراکش باشه جهنم و چه بد جایگاهی است.
《وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ رَءُوفٌ بِالْعِبَادِ》(بقره/۲۰۷).
و از مردم کسانی هستند که خودشان را می‌فروشند برای الله، برای رضای الله. برای به دست آوردن رضای الله خودشان می‌فروشند از خودشان گذشتند، هیچ چیز برای خودشان نمی‌خواهند، نه منیتی دارند نه خودخواهی دارند، عده‌ای از مردم اینگونه هستند که حج برای اینکه این مجموع آدم‌ها را بسازد حج، الله نسبت به بندگانش بسیار مهربان است. حالا که خودشان را به الله فروختند، حالا اینطور نیستند که الله که دیگر تکالیف سخت برایشان بگذارد، الله هم مهربان است خیلی مراعات حالشان را می‌کند.
《يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ》(بقره/۲۰۸).
ای کسانی که ایمان آورده‌اید همه شما در دین اسلام به‌طور کامل وارد بشوید، کاملا وارد دین اسلام بشوید، اینگونه نباشد که یک فرهنگ مال مسلمان، یک فرهنگ مال یهود، یک فرهنگ مال مسلمان و یک فرهنگ مال بت پرستان، نحوه پوشش، نحوه گفتار، اعیاد، جشن‌ها و چیزهای دیگر، یکی مال مسلمان و یکی مال ملت های دیگر همه باهم دیگر قاطی شده باشد.
یک جا تابع دین اسلام و یک جا تابع ادیان دیگر.
می‌گوید ای کسانی که ایمان آورده اید! کاملا صفر تا صدش وارد دین اسلام بشوید، همه چیز را بپذیرید، این‌طور نکنید قاطی و آمیخته.
《وَلَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ 》.
و دنبال گام های شیطان نروید، پشت سر شیطان حرکت نکنید، که شیطان دوست شما نیست.
《 إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ》.
دشمن واضح و آشکار شما شیطان است.
《فَإِنْ زَلَلْتُمْ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَتْكُمُ الْبَيِّنَاتُ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ》(بقره/۲۰۹).
پس اگر شما بعد از اینکه دلیل‌های روشن به سراغ‌تان آمد، اگر شما لغزش کردید، باز رفتید به سمت گناه و حرام‌، بعد از اینکه همه چیز را فهمیدید، پس بدانید که الله بسیار قدرتمند و غالب است و بسیار حکیم است.
از الله نمیتوانید فرار کنید.
《هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ فِي ظُلَلٍ مِنَ الْغَمَامِ وَالْمَلَائِكَةُ وَقُضِيَ الْأَمْرُ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ》(بقره/۲۱۰).
آیا انتظار این را می‌کشند که الله به سراغ‌شان بیاید در سایه‌ای از ابرها و ملائکه نازل بشوند و کار از کار بگذرد، منتظر این هستند که عوض نمی‌شوند، اولویت‌هایشان را براساس قرآن تنظیم نمی‌کنند، اخلاق و شخصیت‌شان را بر اساس قرآن آموزای حج تغییر نمی‌دهند، منتظر چه چیزی هستند پس؟
می‌خواهند مثل همین باشند که دشمن سرسخت است، اگر شما نخواهید وارد دین اسلام بشوید‌، نخواهید تغییر بکنید پس تا کی منتظر هستید که الله بیاید در زیر سایه ابر؛ یعنی روزی که دیگر این جهان تمام شود.
جهان چطور تمام می‌شود؟ در آیات دیگر به این می‌رسیم و می‌خوانیم در سوره مبارکه فرقان آیه ۲۵ می‌فرماید که:
《وَيَوْمَ تَشَقَّقُ السَّمَاءُ بِالْغَمَامِ》
روزی که آسمان شکافته می‌شود به وسیله همین غمام که اینجا فرموده است ابرها، آسمان پاره پاره می‌شود.
به وسیله همین ابرها‌، ابرهایی که احتمالا از گرد و غبار و انفجارات و این‌ها اتفاق می افتد، آسمان پاره پاره می‌شود، منتظر هستند که الله آن فرمانش را بفرستد که بیاید و دیگر همه چیز زیر و زبر بشود و ملائکه نازل شوند و کار از کار بگذرد تمام شود همه چیز.
بعد می‌خواهند حالا عوض شوند آدم خوبی شوند منتظر چه چیزی هستند؟ و همه کارها به سوی الله برمی‌گردد و همه امور بازگشتش به سوی الله است پس شما هم به سوی الله برگردید و به اوامر الله اعتماد کنید، به او عمل کنید که همه چیز به سوی الله برمیگردد.