دانلود یکجا
دانلود یکجای هر سوره بصورت فایل های صوتی

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120

سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165

سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206

سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129

سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109

سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111

سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128

سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111

سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۷۵ /جزء ۴ / آیه ۱۸۷ الی ۱۹۴
 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی 

صفحه ۷۵

«وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثَاقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ لَتُبَيِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَكْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا ۖ فَبِئْسَ مَا يَشْتَرُون َ»(آل‌عمران/١٨٧)

و آن‌ هنگام که الله پیمان محکم گرفت از کسانی که کتاب به آن‌ها داده شده، که باید شما برای مردم واضح توضیح بدهید. این مسائل را برای مردم روشن کنید و آن را کتمان نکنید. اما آن‌ها این عهد و پیمان را پشت سر خود انداختن و به وسیلهٔ آن کالای اندکی را به دست آوردند. پس چه بد چیزهایی بدست آوردند.

خوب در ادامهٔ صفحهٔ قبل است که این اهل کتاب شما را اذیت می‌کنند و همین اهل کتاب  قبلا خداوند از آن‌ها عهد و پیمان گرفته که این کارها را نکنند. اگر حقیقت را برای مردم اعلام بکنند همه چیز به خیر و خوشی تمام می‌شود. این جنگ‌ها این مشاجرات تمام می‌شود. منتها؛ این پیمان الله را پشت سر گذاشتن و در نتیجه همین شد. این بازی را در دنیا راه انداختند. به ازای این که یک چیزهایی را بدست بیاورند. چون خیلی وقت‌ها در کتاب آسمانی چیزهایی نوشته شده که به نفع آن‌ها نیست. اگر نگویند، اگر مردم نفهمند به نفع دنیای آن‌ها می‌شود. یک سری امنیازات را از دست نمی‌دهند. آن‌ها آن مسائل را کتمان می‌کردند. و در نتیجه منافعی به دست آوردند. ولی پیمان خدا را فروختند.

 

«لَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِمَا أَتَوْا وَيُحِبُّونَ أَنْ يُحْمَدُوا بِمَا لَمْ يَفْعَلُوا فَلَا تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِنَ الْعَذَابِ ۖ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ»(آل‌عمران/١٨٨)

تو گمان مکن، که کسانی که خوشحال هستند به آن‌چه که بدست آوردند. و همچنین آن کسانی که کارهایی را انجام ندادند ولی دوست دارند که مورد حمد و تعریف و ستایش قرار بگیرند. تو گمان مکن که این‌ها به نقطهٔ نجات از عذاب رسیدند. برای آن‌ها عذاب بسیار دردناکی است.

 

تو این طوری فکر مکن که کسانی که خوشحال هستند به آن‌چه که بدست آوردند. عهد خدا را فروختند خیلی چیزها بدست آوردند. و به خیلی دست‌آورد‌ها رسیدند. و به خاطر آن دست آورد‌ها الان خوشحال هستند. با کیف دارند زندگی می‌کنند. تو در مورد آن‌ها فکر نکن که (می‌آید که: چی؟) و همچنین آن کسانی که کارهایی را انجام ندادند. آن کار را انجام نداند، کار درست را ولی دوست دارند که مورد حمد و تعریف و ستایش قرار بگیرند، مردم از آن‌ها تعریف می‌کنند، تایید مردم پشت سر آن‌ها هست، ولی آن‌ها آن کاره نیستند، آن طور نیستند. آدم درستی نیستند، ولی دوست دارند که مردم آن‌ها را به عنوان آدم‌های خوب و درست بشناسند و بر سر زبان‌ مردم باشند. این دو دسته تو گمان مکن که این‌ها به نقطهٔ نجات از عذاب رسیدند. خوشحال هستند به دست‌آورد خود، دست‌آورد دارند ولی این دست‌آورد سبب نجات آن‌ها نمی‌شود. مردم از آن‌ها تعریف می‌کنند ولی تعریف مردم سبب نجات آن‌ها از عذاب نمی‌شود.« وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» و برای آن‌ها عذاب بسیار دردناکی است. سوزناک که آن‌ها را به درد می‌آورد.

 

«وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»(آل‌عمران/١٨٩)

و پادشاهی آسمان‌ها و زمین مال الله است. و الله بر هر چیری قادر است.

 یعنی قطعا همین اتفاق می‌افتد که الله دارد می‌گوید. کاری به دست آورد‌های آن‌ها و تعریف و ستایش مردم ندارد. آن‌ها کاره‌ای نیستند، نه کالای دنیا کاره‌ای هست، نه مردم کاره‌ای هستند. الله است که پادشاهی آسمان‌ها و زمین مال خودش است. « وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» و الله بر هر چیری قادر است. آن‌چه که گفت انجامش می‌دهد.

 

«إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ«(آل‌عمران/١٩٠)

بدون شک در آفرینش آسمان‌ها و زمین که چطور آفریده شدند؟ توجه به نحوهٔ آفرینش، پیچیدگی‌های آفرینش، زیبایی‌هایی آفرینش و در تفاوت شب و روز، اختلاف آن‌ها، پشت سر هم آمدن آن‌ها، کوتاه و بلند شدن آن‌ها، قطعا که در این‌ها نشانه‌هایی است برای کسانی که اهل توجه و اندیشه هستند.

 

«الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»(آل‌عمران/١٩١)

آن کسانی که الله را دائما (در ذهن و قلب و زبان خود) ایستاده، نشسته، بر پهلو دراز کشیده یاد می‌کنند. (دائما در هر حالتی الله را یاد می‌کنند) و در آفرینش آسمان‌ها و زمین تفکر می‌کنند؛ پروردگارا تو این‌ها را بیهوده نیافریده‌ای، تو پاک و منزه هستی (از این‌که کار بیهوده‌ای را انجام بدهی. همهٔ این‌ها بر اساس توانمندی و حکمت تو است) پس خدایا ما را از عذاب آتش نجات بده.

 

«رَبَّنَا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ ۖ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ»(آل‌عمران/١٩٢)

ای پروردگار ما‍! قطعا که تو هر کس داخل آتش بکنی بدون شک که خوار و رسوا و گرفتارش کردی و برای آدم‌های ظالم هیچ کس نیست که به داد آن‌ها برسد.(یاری گر آن‌ها باشد)

 

«رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا ۚ رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ»(آل‌عمران/١٩٣)

ای پروردگار ما! همانا که ما شنیدیم ندا دهنده‌ای ندا می‌زند. ( دعوتگری به سوی ایمان دعوت می‌کند) که ایمان بیاورید به پروردگارتان، خدایا ما ایمان آوردیم. ای پروردگار ما پس گناهان ما را ببخش، خطاهای ما را جبران کن. (برای ما کفاره بکن) و ما را همراه با انسان‌های نیک سرشت بمیران. (ما را در زمرهٔ آن‌ها قرار بده)

 

«رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَىٰ رُسُلِكَ وَلَا تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ إِنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ»(آل‌عمران/١٩٤)

ای پروردگار ما! و به ما آنچه که بر پیغمبرانت وعده دادی عطا کن. (همان چیزهایی که به پیغمبران وعده دادی، خدایا به ما بده. ما را هم بی نصیب نکن. وعده دادی نصرت در دنیا، خوشبختی بعد از مرگ و در آخرت، خدایا همان وعده‌ها را نصیب ما هم بکن) و ما را در روز قیامت خوار و رسوا مکن. همانا تو خلاف وعده نخواهی کرد.