دانلود یکجا
دانلود یکجای هر سوره بصورت فایل های صوتی

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120

سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165

سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206

سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129

سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109

سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111

سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128

سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111

سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۴۵ / جزء ۳ / آیه ۲۶۵ الی ۲۶۹
 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی 

 

صفحه ۴۵

《وَمَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاء مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِيتًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَهَا ضِعْفَيْنِ فَإِن لَّمْ يُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ》(بقرة/۲۶۵)

و مثال کسانی که اموال‌شان را انفاق می‌کنند به خاطر به دست آوردن رضایت الله و استحکام و تثبیت و قدرت از جانب خودشان‌ به مثل باغی است در ارتفاعات که باران تندی به آن می‌رسد و ثمرش را دو چندان می‌دهد و اگر باران تندی بهش نرسید، باران نم‌نم  و الله به آنچه انجام می‌دهید بیناست.

مثال دیگری است قبلاً خواندیم مَثَل کسانی که انفاق می‌کنند مانند یک دانه‌ی پر برکت که هفت تا خوشه و هر خوشه صد تا دانه توسعه پیدا می‌کند و الآن مثال دیگر است برای کسانی که اموال‌شان را انفاق می‌کنند به خاطر رضای الله و برای ثبوت شخصیت‌شان، برای اینکه شخصیت‌شان محکم و استوار شود، شخصیت‌شان ریشه داشته باشد(خیلی بحث مفصلی است این بحث و تَثْبيتاً مِّنْ أَنفُسِهِم). چنین آدم‌هایی به مثل یک باغی هستند که این باغ بر روی تپه‌ها در ارتفاعات است، خاکش حاصلخیز است از نظر رطوبت خاکش حسابی رطوبت دارد و وقتی باران تند و خوب بر آن می‌بارد حاصلش را دو چندان می‌دهد حتی اگر باران سبک و نم‌نم هم ببارد از بس که خودِ آن باغ موقعیت و خاکش عالی است همان باران نم‌نم هم کافی است که به بهترین شکل و شیوه ثمرش را بدهد.

و الله به آنچه انجام می‌دهید بیناست پس انفاق را انجام بدهید به این دو انگیزه: رضای الله و ثبوت شخصیت.

کلاً آدم که انفاق می‌کند، یک وقتی ممکن است چشمش توی آن پول باشد، امکان دارد چشمش به طرف باشد که چه کرد؟ چطور شد؟ من بهش کمک کردم! امکان دارد چشمش به تعریف و تمجید خودش باشد، امکان دارد نگاهش به الله و رضای الله باشد و نگاهش به تغییر شخصیتی خودش باشد که شخصیت خوب و قوی و پایدار داشته باشد و به آن برسد.

کلاً این آیات می‌خواهد سه‌تای اولی را منهدم کند؛ شخص دنبال پول، طرف و تعریف نباشد فقط نگاهش معطوف شود به الله و رشد و شکوفایی شخصیتش، روحیه‌اش را پرورش بدهد و شخصیتش را به کمال برساند.

《أَيَوَدُّ أَحَدُكُمْ أَن تَكُونَ لَهُ جَنَّةٌ مِّن نَّخِيلٍ وَأَعْنَابٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الأَنْهَارُ لَهُ فِيهَا مِن كُلِّ الثَّمَرَاتِ وَأَصَابَهُ الْكِبَرُ وَلَهُ ذُرِّيَّةٌ ضُعَفَاء فَأَصَابَهَا إِعْصَارٌ فِيهِ نَارٌ فَاحْتَرَقَتْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ》(بقرة/۲۶۶)

آیا یکی از شما دوست دارد که باشد برای او باغی از خرما و انگور که از زیرش هم نهرها جاری است (علاوه بر خرما و انگور که اصل درآمد باغ است) برای کیف و عیش و نوش خود صاحب باغ هم انواع درخت‌ها کاشته تا لذّت ببرد و الآن به پیری رسیده و ذریه‌های ضعیفی دارد( مثلاً یکی کوچک است، یکی مریض است، یکی مشکل جسمی داردو… به هر حال ضعیفند، کاری نیستند) یک‌دفعه یک باد تندی می‌آید که در آن آتش است و آن باغ را می‌سوزاند؟ این چنین الله آیاتش را برای شما واضح و روشن بیان می‌کند تا اندیشه کنید.

می‌پرسد آیا شما دوست دارید سرنوشت‌تان اینجوری باشد؟ سه چیز را بیان کرد: خود شخص، بچه‌هایش، باغ. امکان دارد بچه‌ها ضعیف باشند، آدم خودش قوی باشه، باغ بسوزد، اشکال ندارد دوباره از نو جبران می‌کند. یک وقتی خودش ضعیف است، باغ می‌سوزد اما بچه‌های قوی دارد دوباره باغ را می‌سازد و جبران می‌کند. یک وقتی خودش پیر و ضعیف است، بچه‌هایش ضعیف هستند اما باغ خوبی دارد، این باغ سبب می‌شود که هم این پیرمرد را یا پیرزن را هم بچه‌های خردسال را تأمین بکند تا آنها قوی شوند بالاخره خیالشان راحت است باغی هست اما خودش پیر شده،هم بچه‌ها ضعیف هستند، هم باغ رفته، آیا دوست دارید سرنوشتتان اینگونه باشد؟ یعنی بدترینِ شرایط و در موقع سخت‌ترین نیازها شما آنچه را که نیاز دارید یکدفعه از دست بدهید، دوست دارید اینطوری باشید؟ صدقه‌ای که با منّت و اذیت می‌دهند، برای رضای خدا نیست، برای شخصیت‌سازی خودشان نیست، مثل این است، روز مبادا که به آن نیاز دارند هیچکس هم به دردشان نمی‌خورد اینها ثمرات‌شان را از دست می‌دهند، در قیامت دست خالی.

《يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَنفِقُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُم مِّنَ الأَرْضِ وَلاَ تَيَمَّمُواْ الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنفِقُونَ وَلَسْتُم بِآخِذِيهِ إِلاَّ أَن تُغْمِضُواْ فِيهِ وَاعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ》(بقرة/۲۶۷)

ای کسانی که ایمان آوردید(به صحبت‌های الله اعتماد دارید)، از پاکی‌هایی که به دست می‌آورید انفاق کنید و از آنچه که ما از زمین برایتان خارج کردیم(حالا ذخایر زیرزمینی باشد و یا درختان باشد مثل سیب، پرتقال، موز، زیتون، جو، گندم و…) و شما سراغ چیزهای ناپاک و نامرغوب نروید که انفاقش کنید در حالی‌که خودتان هم حاضر نیستید آن را بگیرید، برای خودتان مگر اینکه با تساهل و تسامح چشم‌پوشی کنید تا بخواهید آن را بگیرید(نمی‌خواهید و دوست ندارید آنها را پس به مردم هم ندهید) و بدانید الله بسیار غنی است و ستوده شده.(چیزهای قابل ستایش را دوست دارد)

 طَيِّبَتِ: پاکی‌ها، نه هر چیز بدست بیارید، بر عکس مثلاً نظام سرمایه‌داری که می‌گوید هر چیزی بدست بیاورید.

مَا كَسَبْتُم: بر عكس نظام سوسیالیستی که می‌گوید هر آنچه که کسب کردید مال شما نیست، اشتراکی است، قرآن می‌گوید مال خودتان است ولی فقط پاکی‌ها را به دست بیاورید.

این آیات خیلی حرف دارد من فقط اشاره می‌کنم.

پس ای کسانی که ایمان آوردید از پاکی‌هایی که به دست آوردید، درآمد حاصل کردید، انفاق بکنید، امکان دارد با تولیدی باشد، (کسبتم هست) امکان دارد خدماتی باشد با بدنش کار می‌کند، (کسبتم هست) معامله می‌کند(کسبتم هست)

《الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُم بِالْفَحْشَاء وَاللَّهُ يَعِدُكُم مَّغْفِرَةً مِّنْهُ وَفَضْلاً وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ》(بقرة/۲۶۸)

شیطان به شما وعده‌ی فقر می‌دهد و شما را به فحشا امر می‌کند و الله به شما وعده‌ی مغفرت و رزق و روزی می‌دهد از جانب خودش و الله واسع و بسیار داناست.

شیطان می‌گوید نده، فقیر میشوی یا کسی ندارد و به خاطر فقرش به طرف فحشا می‌رود و یکی پول زیاد جمع می‌کند و انفاق نمی‌کند و به فحشا کشیده می‌شود، الله ظرفیت و گشایش می‌دهد در زندگی و بنابر علم این کار را انجام می‌دهد.

《يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاء وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ》(بقرة/۲۶۹)

حکمت را به هر کس بخواهد می‌دهد و هر کس به او حکمت داده شد پس او خیر زیادی نصیبش شده ولی متوجّه و متنبّه نمی‌شوند مگر کسانی که اهل خرد و اندیشه و تفکرند.

این حرف‌ها را که فهم بکنند حکمت است، به هر کس بخواهد اینها را بهش می‌فهماند که چه‌جور زندگی کند، چه جور رفتار و گفتارش را و صدقاتش را تنظیم کند، کجا صرف کند، به چه نیّتی صرف کند.