مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
parsa
3 ماه قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
زکریا عطری
1 روز قبلالسلام علیکم، مشکل برطرف شد
parsa
3 ماه قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
parsa
3 ماه قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
parsa
3 ماه قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
parsa
3 ماه قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
﴿قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ تَعَالَوْا إِلَى كَلِمَةٍ سَوَاءٍ بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمْ أَلَّا نَعْبُدَ إِلَّا اللَّهَ وَلَا نُشْرِكَ بِهِ شَيْئًا وَلَا يَتَّخِذَ بَعْضُنَا بَعْضًا أَرْبَابًا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُولُوا اشْهَدُوا بِأَنَّا مُسْلِمُونَ﴾ بگو: ای اهل کتاب! بیایید به سوی کلمهای که میان ما و شما مشترک است که جز الله، کسی را بندگی نکنیم و چیزی را شریک او قرار ندهیم، و پایینتر از الله، کسی از ما کسی دیگر را به خدایی نگیرد پس اگر قبول نکنند به آنها بگویید: گواه باشید که ما مسلمانیم! (۶۴)
موضوع ۳۴۳: گفتگو، گفتگو، گفتگو…
سه آیه قبل یعنی آیه ۶۱ صحبت از مباهله کرد: آنهایی که با استدلال و ادلهی منطقی متقاعد نمیشدند که عیسی علیهالسلام خدا نیست و لابد دلیلهای خیلی قوی داشتند که عیسی علیهالسلام فرزند خدا هست و در این زمینه هیچ شکی را به خودشان راه نمیدادند گفت که به آنها بگویید بیاید با هم مباهله کنیم.
آنها بیایند خودشان و عزیزترین افرادشان را با خودشان بیاورند و خالصانه دعا کنند که هیچ شکی ندارند که عیسی فرزند خدا است و اگر یک ذره شک داشته باشند خداوند نفرینشان کند و با نفرین خدایی نیست و نابود شوند.
این را از آنها خواست این برنامه سبب میشود که به آنها شُک وارد شود و سبب میشود که به خودشان بیایند و یک بار دیگر به دلیلهایشان مراجعه کنند که:
آیا به اندازه کافی دلیل دارند که عیسی فرزند خداست یا اینکه دارند چشم و گوشبسته از گذشتگانشان تقلید میکنند؟
اگر آدمهای صادقی باشند به حقیقت پی میبرند و اگر آدمهای خراب و فاسدی باشند نیتشان خراب باشد نمیتوانند از الله مخفی کنند و الله کاملا به نیت و حال و روزشان آگاه است. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِالْمُفْسِدِينَ» تا اینجا که آنها نیامدند مباهله کنند مباهلهای که در خدمت توحید و اثبات یکانگی الله بود.
آنها که دستبردار افکار عیسی پرستیشان نشدند، عداوت و رقابتشان سر جای خودش است دارند ادامه میدهند پس یعنی چه یعنی تمام شد و دیگر راه تعامل و گفتوگو سد شد!؟ نه این منهج قرآن نیست، منهج قرآن گفتوگو است، گفتگو و گفتگو… نمیگذارد مسیر گفتوگو بسته شود. تفاوت انسان و حیوان گفتوگو است انسانها گفتوگو دارند، گفتمان دارند.
ولی حیوانات شاخ، لگد و پنجه. پس این آیه درِ جدیدی برای گفتوگو باز میکند و ما را راهنمایی میکند که شما هم از این در بروید و گفتوگو کنید. میگوید به ایشان بگویید تا حالا از تفاوتها صحبت میکردیم حالا بیاییم از مشترکات صحبت کنیم. بسیار جالب است مگر بین مسلمانان و مسیحیان و یهودیان مشترکات هم هست!؟
بله هست خلاقیت میخواهد که مشترکات را کشف کنید این آیه مسائل اساسی که بین اینها مشترک است به ما یاد میدهد و به ما میگوید با آنها سر وقت گفتوگو بروید.