مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع۳۸: راهکارهایی برای قرار گرفتن در الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ؟
درست است که ما از الله خواستار صراط المستقیم هستیم، ولی ما هم وظایفی داریم: اول از الله میخواهیم راه راست را به ما راهنمایی کند، یادمان بدهد که الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ چیست؟ آیا الله به ما الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ را یاد داده؟ بله مفصل در قرآن کریم و سنتهای پیغمبر صلی الله علیه و سلم مسیرهای هدایت معرفی شدهاند، پس برای اینکه الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ را یاد بگیریم چارهای نداریم جز مطالعه قرآن که تا حالا متاسفانه بیحوصلگی و مشغولیت و عدم نیاز به مطالعهی قرآن و اینها مانع شده، یک فکر جدی برا خودمان کنیم.
بعد از این که الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ را یاد گرفتیم، نوبت این است که تبدیل به رفتارمان کنیم.
خیلی وقتها چیزهای الکی مانع رفتار درست ما میشوند؛ مثلاً جوگیر میشویم، ذوقزده میشویم، عجله میکنیم، نفرت یا خشم چشم ما را کور میکند و این مسائل سبب میشود رفتاری که از ما صادر میشود خارج از الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ باشد. خب برای این هم باید فکری کرد تا در الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ قرار بگیریم. راهکارهایی که ما را به الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ نزدیک میکند، بالا بردن سطح هوشیاری وقت گذاشتن برای تفکر، شناسایی نقاط ضعف و پاک کردن یا حداقل کنترل حالات مزاحم از وجودمان. تا رفتاری که از ما سر میزند برخواسته از دانش قرآنی باشد.
البته شناسایی نکات ضعف و بالابردن آگاهی و همهی اینها در قرآن کریم مفصل به آن پرداخته شده و نکات ضعف را برطرف کرده و به عنوان تزکیهنفس در آیات مختلف ذکر شده است.
بالاترین کسی که توانست اخلاقش را کاملا قرآنی کند، رسول الله صلی الله علیه و سلم بود. عایشه همسرش رضی الله عنها میگوید: «کان خلقه القرآن: اخلاق پیامبر صلی الله علیه و سلم سرتاسرش قرآن بود.»
وقتی ما هم با صبوری و تفکر تصمیم بگیریم، میتوانیم بر خودمان مسلط باشیم و بیشتر رفتارهایمان قرآنی شود، از الله میخواهیم که ما را به راه راست هدایت کند.
ما ممکن است به آخر خط نرسیم، یعنی به مقصد آخردر الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ دست پیدا نکنیم و البته خدا هم این را از ما نخواسته؛ فقط از ما خواسته که در الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ باشیم. رسیدن به نقطه پایان را خدا از لطف و مرحمتش را برما نگذاشته، وظیفهمان قرار نداده است، پس کافی است که در الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ باشیم؛ یعنی همیشه نماز بخوانیم، دعا کنیم و در تلاش باشیم.