مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
5 روز قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
5 روز قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
6 روز قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
6 روز قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
6 روز قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
موضوع ۲۷۸: از اضطراب تا آرامش.
جملاتی ک ملائکه به مریم (علیهاالسلام) میگویند مفصلتر و مستدلتر است نسبت به جملاتی که به پیامبر زکریا میگویند.
به پیامبر زکریا میگویند: «كَذَالِكَ اللَّهُ يَفْعَلُ مَا يَشَاءُ» بدینگونه الله هر چه بخواهد انجام میدهد.
ولی به مریم میگویند: «قَالَ كَذَالِكِ اللَّهُ يَخْلُقُ مَا يَشَاءُ إِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ» گفت: «الله بدینسان هر چه را بخواهد میآفریند، هر گاه که اراده چیزی کند، فقط به آن میگوید: موجود باش پس موجود میشود.
و باز ادامه میدهند: «وَيُعَلِّمُهُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَالتَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ وَرَسُولاً إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ» و به او کتاب و حکمت و تورات و انجیل میآموزد. وپیامبری به سوی بنی اسرائیل.
و در سوره مبارکه مریم آیه ۲۱ به همین شکل: «قَالَ كَذَالِكِ قَالَ رَبُّكِ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٌ وَلِنَجْعَلَهُ آيَةً لِلنَّاسِ وَرَحْمَةً مِنَّا وَكَانَ أَمْرًا مَقْضِيًّا» گفت: این گونه است، پروردگارت فرموده است: این بر من آسان است، و او را برای مردم نشانهای قرار میدهیم، و رحمتی از سوی ماست، و این امری است انجام یافته.
چرا به این شکل است؟ خوب دقت کنیم مریم با خبرِ بچهدار شدنش خواه، ناخواه نگران و مضطرب میشود، بالاخره نگرانی از قضاوت مردم، از آینده خودش، از آینده بچهاش و خیلی مسائل دیگر، ولی این اضطراب و نگرانی که برای مریم پیش میآید، نباید ادامه داشته باشد و زندگیاش را تحت شعاع قرار دهد.
به همین خاطر ملائکه مفصل و مستدل با او صحبت میکنند تا اضطراب و نگرانیاش برطرف شود، چون اضطراب و نگرانی اصلا چیز خوبی نیست خصوصاً برای خانمیکه قرار است مادر شود و مریم هم بعد از این توضیحات به آرامش میرسد.
ما هم در زندگیمان خیلی وقتها با افراد نگران و مضطرب مواجه میشویم. حالا آن شخص ممکن است همسرمان باشد، فرزندمان، پدر و مادرمان، قوم و خویشمان و یا حتی یک غریبه. یک مسئلهای، یک مشکلی او را نگران کرده و ما متوجه میشویم.
چه قدر خوب است ک ما از قرآن یاد بگیریم و به صحبتها و دردودلهایش گوش دهیم، به دغدغهاش گوش دهیم و بعد مفصل و مستدل با او صحبت کنیم تا نگرانی آنها به آرامش تبدیل شود.