مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
دانلود فایل تصویری دانلود فایل صوتی
موضوع ۱۷۳: سریال مرگ و زندگی.
«وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ» و مرده را از زنده بیرون میآوری.
در حال حاضر خودمان زندهایم و داریم این متن را میخوانیم، ولی بعد میمیریم و جسم زندهی ما صد درصد میت میشود، در سوره بقره هم میخوانیم:
«كَيْفَ تَكْفُرُونَ بِاللَّهِ وَكُنْتُمْ أَمْوَاتًا فَأَحْيَاكُمْ ثُمَّ يُمِيتُكُمْ ثُمَّ يُحْیِیکُمْ ثُمَّ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ» چطور شما به خدا کافر میشوید، درحالی که شما مرده بودید بعد شما را زنده کرد بعد هم شما را دوباره وفات میدهد و بار دیگر شما را زنده میکند و بعد به سوی خودش بازگرداننده میشوید. «وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ» معانی مختلفی دارد؛ یک معنای دیگر که دارد این است که خودمان انسانها بدنمان (درونمان) از سلولها تشکیل شده و هر روز در بدن ما تعداد زیادی سلول میمیرد در یک مدت کوتاه چندین میلیارد سلول در بدن ما میمیرد در حالی که ما زندهایم، از زنده دارد مرده به وجود میآورد (بیرون میآورد).
یک معنای دیگر آن این است خودمان الان زندهایم، ولی داریم از مردهها استفاده میکنیم؛
مثل آب، هوا، اکسیژن و غذا؛ اینها زنده نیستند. اینها در تقسیمبندی بین زنده و مرده جزو مردهها هستند جزو زندهها نیستند، ولی خودمان از همین مردهها تغذیه میکنیم و ما را زنده نگه میدارند. مردهها ما را زنده نگه میدارند. فسیلها خیلی میتوانند در زندگی موجودات موثر باشند؛ باز هم فسیل که مرده است سبب حیات موجودات زنده دیگر میشود. زنده را از مرده بیرون میآورد؛ مثلا درخت زنده است اما خاک، آب و نور خورشید سبب حیاتش میشود درحالی که به تعبیری خاک زنده نیست آب زنده نیست، ولی همین مردهها سبب میشود که درخت از دل مرده بیرون بیاید.
باید بدانیم زندگی بخشیدن و زندگی گرفتن همه جزء مالک الملک بودن الله است؛ یعنی تا الله نخواهد هیچکس به وجود نمیآید کوچکترین ذره هم به وجود نمیآید؛ یک ویروس، یک سلول و کوچکتر از آن انسان یا بچه حیوان باشد، درخت باشد.
و هر چیزی که تصور کنیم و از آن طرف هیچکدام از اینها تا خدا نخواهد نمیمیرند؛ «وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ» به هر کس بخواهی بدون حساب روزی میبخشی.
بغیر حساب؛ یعنی، بینهایت بیحد و حساب و ترزق؛ شامل خیلی چیزها میشود؛ پول، ثروت، ملک، دارایی و شامل سلامتی هم میشود شامل علم و مقام و اینها هم میشود به نقل از مفردات راغب اصفهانی. وقت، فرزند و خلاصه هر چه که انسان دارد شامل روزی میشود که خدا به او داده پس یک بار دیگر نگاه کنیم هر کس هر چه که دارد.
مطلقا آن چیزی که الله روزیاش کرده و عامل اصلی الله است نه خودش و نه هیچکس دیگر نمیتوانند عامل اصلی روزی ما باشند و عامل اصلی فقط و فقط الله «وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ» است.