مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
3 هفته قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۱۶۸: موقعیتها موقتی هستند.
اگر دقت کرده باشید در همین عصر و زمانهی خودمان خیلیها به حکومت و فرمانروایی رسیدهاند و خیلیها هم از حکومت و فرمانروایی برکنار شدهاند، این همیشه در طول تاریخ دارد تکرار میشود و خدا به این شکل این آیه را در کرهی زمین اجرا میکند؛ «وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ» هر کسی را بخواهی عزت میدهی و هر کسی را بخواهی ذلیل میکنی.
رسیدن به عزت، شرف و ارجمندی فقط و فقط از کانال الله است و سقوط به چاه ذلت، بدبختی و نکبت را هم الله برای شخص پیش میآورد.
آدمها یا اولیاند (در اوج عزت هستند) یا دومیاند (در اوج خواری و گرفتاریاند)، ولی اکثریت مردم بین این دوتا هستند که البته هر کسی در هر درجهای که است به خواست الله بوده و الله آن موقعیت را در اختیارش قرار داده است. «بِيَدِكَ الْخَيْرُ»؛ عمومیت خیر را میرساند؛ یعنی، تمام خیرها به دست تو است، یک ذره خیر و خوبی در آن باشد یا بینهایت خیر و خوبی به دست الله است و امکان دارد یک شر به آدم برسد کم یا زیاد بعد آن شر از سر آدم دفع بشود، آن هم نتیجهاش خیر است و شامل «بِيَدِكَ الْخَيْرُ» میشود.
«إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ»
تو بر هر چیز بسیار توانا هستی؛ این، ذیل آیه است و میخواهد معنای آیه را به عمق آن برساند؛ زیرا اول فرمود: «قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ» این عبارت اول به عنوان اصل مطلب آیه آمد بعد پنج تا عبارت را بیان فرمود و توضیح داد: مالک الملک بودن الله که خودش مُلک میدهد خودش پس میگیرد و عزت میدهد و میگیرد، خیر و خوبیها هم به دست خودش است و در پایان فرمود: «إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ». اینهایی که بیان فرمود: خدایا تو قادر هستی که آنها را انجام بدهی.
واقعا اینها از قدرت و توان الله خارج نیست بلکه الله بر تمام اینها قادر است..
این را فرمود تا خوب در ذهن و قلب شخص جا بیفتد و شک به دلش راه ندهد و یک وقت فکر نکند نه اینگونه نیست انسانها خودشان میتوانند بدون مشیت الله به خواستههایشان برسند یا مثلا فکر بکند که دیگران بدون خواست الله میتوانند موقعیت آدم را به خطر بیندازند، دیگر چنین فکرهایی نکند. البته معنایش این نیست که ما دست روی دست بگذاریم و برای کسب موفقیت یا برای حفظ موقعیت خوبی که الله به ما داده تلاش نکنیم..
دقیقا برعکس باید تمام تلاشمان را انجام بدهیم..
ولی بعد هر چه که اتفاق افتاد آن را خواستهی الله بدانیم و به آن راضی باشیم دیگر حسرت و تاسف از دست دادن چیزی را نخوریم راضی باشیم حتی راضیتر از آنی که خودمان میخواستیم به آن برسیم؛ مثلا میخواستیم به یک چیز برسیم، نرسیدیم و یک چیز دیگر نصیبمان شد به آن چیزی که نصیبمان شده در نهایت آن خواست خدا بوده و ما به آن راضیتر باشیم از آن چیزی که خودمان دنبالش بودیم دیگر نه حسادت بورزیم و نه با کسی عداوت داشته باشیم. البته اگر به دست آوردیم هم آن را از لطف الله بدانیم و به خودمان مغرور نشویم.