مقدمه
مقدمه / شماره 1 الی 5
سوره مبارکه فاتحه
آیات 1 الی 7 / شماره 6 الی 46
سوره مبارکه بقره
تفسیر آسان - سوره مبارکه بقره
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 50
آیات 1 الی 9 / شماره 47 الی 73
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 51
آیات 10 الی 15 / شماره 74 الی 104
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 52
آیات 16 الی 22 / شماره 105 الی 151
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 53
آیات 23 الی 29 / شماره 152 الی 194
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 54
آیات 30 الی 37 / شماره 195 الی 237
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 55
آیات 38 الی 45 / شماره 238 الی 270
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 56
آیات 46 الی 52 / شماره 271 الی 307
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 57
آیات 53 الی 61 / شماره 308 الی 337
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 58
آیات 62 الی 69 / شماره 338 الی 367
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 59
آیات 71 الی 77 / شماره 368 الی 393
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 60
آیات 78 الی 83 / شماره 394 الی 425
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 61
آیات 84 الی 91 / شماره 426 الی 449
سوره مبارکه آل عمران / صفحه 62
آیات 92 الی 100 / شماره 450 الی 481
پارسا زاهدیان
5 روز قبلنیاز به تصحیح
در بخش آیه 7 فاتحه شماره 43 قسمت قبلی تکرار شده است ( در قسمت متن )
پارسا زاهدیان
5 روز قبلیهدی به الله من اتبع رضوانه چطور اتباع را به معنای خواستن ذکر کردین در حالی که ظاهرا تبعیت به این معنا نیست و معنی خواهان و خواستن نمی دهد. اگه ممکنه این را بیشتر توضیح بدین . (مربوط به آیه 7 فاتحه شماره 42)
پارسا زاهدیان
6 روز قبلبا نیت بندگی انجام دادن کارها یعنی چطور؟ کاش بیشتر توضیح می دادین. مثلا مغازه دار الله را لحاظ کند در معامله اش این گ.نه می شود بندگی خدا درسته؟ یا وجوه دیگر داریم که به نیت بندگی مرتبط می شود؟ ممنون میشوم این نیت بندگی را در امور و کارهای شخصی و رفتارهای روزمره بیشتر بازش کنین
پارسا زاهدیان
6 روز قبلمردم شاید گاهی این واقعه از دست دادن سه عزیز در فاصله کمتر از 15 روز را نوعی عذاب و حتی نفرین خدا برای بازماندگانش می دانند. تعامل ما باید چگونه باشد ؟ مرز بین عذاب و ابتلا کجاست؟ چه موقع می توان گفت این مورد پیش آمدهای ناگوار عذاب است؟ اصلا امکان تمییز و تشخیص برای همه مردم وجود دارد یا فقط خود فرد مبتلا شده به مصیبت می تواند بفهمد که عذاب است و یا آزمایش ؟
پارسا زاهدیان
6 روز قبلآیا می توان گفت هر که الله او را بیشتر دوست دارد مصیبت های بیشتری به او می دهد ؟ حکمت مرگ و میرهای پی در پی در مورد یک شخص چه پیامی می تواند داشته باشد؟ مثلا همین چند وقت قبل شخصی هم پدر و هم مادرش و هم برادرش را در فاصله کمتر از 15 روز از دست داد. این فرد چطور با خدای خودش کنار بیاید؟ چه بگوید؟ چکار کند؟
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
موضوع ۱۲۳: چرا بتها ساخته میشوند؟
وقتی کلمه معبود را میشنویم نیروی برتر و مقدس در ذهن آدم میآید، تقریبا همهی آدمها در مقابل آن شیء مقدس مطیع میشوند، حتی آدمهای متمرد و خشن! کم و بیش در کشورهای دور دست اروپایی و آمریکایی دیدهایم که چگونه علیه یک کشور مظلوم شخص میجنگد و چقدر هم آدم میکشد و بعد همان رهبر و فرمانده بیرحم میرود معبد و اظهار عبودیت میکند و دست اطاعت میگذارد روی سینهاش!
پس اگر آدم معتقد شد چیزی مقدس است مطیع بیچون و چرای آن میشود و خیلی از مغزها متوجه این مسئله شدهاند و به همین خاطر آمدهاند و برای اینکه مردم را مطیع خودشان بکنند یک چیزی را غیر از الله در ذهن مردم مقدس کردند تا مردم را مطیع خودشان بکنند و به این شکل به منافعشان برسند.
جالب است یک وقتهایی شخص؛
یعنی یک آدم خودش را مقدس معرفی میکند؛ مثل فرعون، ولی اکثرا بیزبانها را مقدس معرفی میکنند؛ مثل بت، گاو، خورشید و خیلی چیزهای دیگر؛ مثلا بت که تندیسی است از جنس سنگ، چوب یا فلز و چیزهای دیگر که آن را به شکل آدم یا جانور درمیآورند
و بعد میگویند:
این مقدس است و مردم هم آن را میپرستند؛ مثل مشرکان مکه که بت میپرستیدند و الان هم فراوان در چین و خیلی از کشورها وجود دارد؛ مثل تندیس شیوا، میترا، بودا، آناهیتا و هزاران اسم دیگر. این بتها به این دلیل که خودشان نه میتوانند حرف بزنند و نه چیزی را که میخواهند بیان کنند اصلا زنده نیستند و چیزی نمیخواهند پس کسانی دیگر جای آنها صحبت میکنند؛ یعنی جا برای آدمهای سودجو در اینجا باز میشود و میآیند به جای آن بتها صحبت میکنند و خواستهها، افکار، فرهنگ و منافع خودشان را میگویند و به اسم آن شیء مقدس از مردم میخواهند که آنها را انجام بدهند و از اینجا معبودان باطل شکل میگیرد. یک وقتهایی کسانی را مقدس میکنند که زندهاند یا مثلا قبلا زنده بودند، ولی الان به هر دلیلی امکان صحبت کردن با مردم برای آنها نیست؛
مثل پیامبر عیسی علیهالسلام، مثل ملائکه و خیلی چیزهای دیگر
آنها را مقدس معرفی میکنند و به اسم آنها چیزهایی را از مردم میخواهند؛ چیزهایی که به نفع خودشان است و در حقیقت آنها آن را از مردم نخواستهاند. جالبتر این است که آنها برای اینکه مردم را مطیع خودشان بکنند برای مطیعان پاداش معرفی میکنند و برای عاصیان عقوبت و شکنجه وضع میکنند تا ضمانت اجرا برای خواستههایشان پیش بیاید و مردم بیشتر اطاعت بکنند و متمرد نشوند.