سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه ۶۸
«وَلِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُواْ وَيَمْحَقَ الْكَافِرِينَ» (آلعمران/۱۴۱)
و تا خالص کند الله آن کسانی که ایمان آوردند و آنهایی که هدایت را قبول ندارند نابود کند.
و تا خالص کند الله آن کسانی که ایمان آوردند، در همین پستی و بلندیهای زندگی، در همین حوادث زندگی، خوشی و ناخوشیهای زندگی، تا الله خالص کند آن کسانی که ایمان آوردند، آنها را قوی کند، آنها را به کمال برساند، پرورششان بدهد و از آن طرف وَيَمْحَقَ الْكَافِرِينَ: آنهایی که هدایت را قبول ندارند، ایمان نیاوردند، آنها را نابود کند، در همین حوادث نابود شوند.
«أَمْ حَسِبْتُمْ أَن تَدْخُلُواْ الْجَنَّةَ وَلَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذِينَ جَاهَدُواْ مِنكُمْ وَيَعْلَمَ الصَّابِرِينَ» (آلعمران/۱۴۲)
آیا شما تصور میکنید که به سادگی وارد بهشت میشوید در حالیکه هنوز الله آن کسانی از شما که جهاد میکنند مشخص نکرده و هنوز مشخص نشده انسانهای صبور.
آیا شما تصور میکنید که به سادگی وارد بهشت میشوید در حالیکه هنوز الله آن کسانی از شما که جهاد میکنند مشخص نکرده، هنوز اثبات نشده چه کسانی از شما مجاهدند تلاشگرند و هنوز مشخص نشده انسانهای صبور. اینها باید مشخص شود در همین حوادث. به همین سادگی وارد بهشت نمیشوید. دارد جهانبینی میدهد، دارد چشمها را باز میکند که دنیا این است، هیچکس همیشه پیروز نیست و هیچکس همیشه در حال شکست نیست. دارد میچرخد و در همین چرخش دوران همه چیز مشخص میشود و آنهایی که قرار است به بهشت بروند باید پیروز از همهی این حوادث، سربلند و پیروز و روسفید از همهی این حوادث بیرون بیایند تا به بهشت بروند.
«وَلَقَدْ كُنتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِن قَبْلِ أَن تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَيْتُمُوهُ وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ» (آلعمران/۱۴۳)
و قطعاً شما آرزوی مردن را داشتید قبل از آن لحظه که به آن برسید، پس قطعاً که شما آن را دیدید و نگاه میکردید.
و قطعاً شما آرزوی مردن را داشتید، تمنّای مردن را داشتید که در راه خدا شهید شوید، قبل از این که به آن صحنه برسید آن مرگ را با چشمانتان ببینید. قبل از آن لحظه که به آن برسید شما این را میخواستید، شهید شدن. «فَقَدْ رَأَيْتُمُوهُ» پس قطعاً که شما آن را دیدید، «وَأَنتُمْ تَنظُرُونَ» و نگاه میکردید، تماشا میکردید لحظهای که واقعاً مرگ را نزدیک دیدید، در آن لحظهی شکست که شمشیرها از بالا میآمد پایین بر پیکرهی دوستان شما و با چشم خودتان مردن آنها را میدیدید و الآن دیگر میفهمیدید که دیگر بعدی نوبت شماست و الآن باید بمیرید و خیلی زود خواهید مرد، آن لحظه دیگر شوکه شدید و نگاه میکردید. قبلش آرزو داشتید ولی بعد جا خوردید شوکه شدید وقتی که مرگ را به این شکل نزدیک دیدید، و در آن جنگ هم پیغمبر و هم یارانش، اگر قرار بر مردن باشد هر کسی احتمال دارد بمیرد حتّی همان پیغمبر.
«وَمَا مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِن قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ» (آلعمران/۱۴۴)
و محمّد نیست الّا فرستاده شدهای که قبل از او هم فرستادهشدگان زیادی بودند، آیا اگر مرد یا کشته شد، شما به عقبتان برمیگردید؟ و کسی که به عقبش برگشت، به الله هیچ آسیبی نمیرساند، و خیلی زود الله پاداش شاکران را میدهد.
و محمّد نیست الّا فرستاده شدهای که قبل از او هم فرستادهشدگان زیادی بودند، نفر اول نیست که این پیغمبر باشد، قبل از آن پیغمبران زیادی فرستاده شدند، وجود داشتند. «أَفَإِن مَّاتَ أَوْ قُتِلَ انقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ» آیا اگر مرد یا کشته شد در همان جنگ، آیا اگر کشته شد شما به عقبتان برمیگردید؟ دوباره دست از ایمان میکشید میروید کافر میشوید؟ «وَمَن يَنقَلِبْ عَلَىَ عَقِبَيْهِ فَلَن يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا» و کسی که به عقبش برگشت، به کفر برگشت، به الله هیچ آسیبی هیچ ضرری به الله نمیرساند. کسی که ایمانش وابسته به وجود افرادی است حتی پیغمبر، ایمانش مشروط به یک سری چیزهایی است و اگر آن چیزها را از دست داد، دست از ایمان میکشد، آیا با این کار فکر میکنید به خدا ضرر میرسانید؟ الله هیچ ضرری نمیکند، خودتان هستید که ضرر میکنید. «وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ» و خیلی زود الله پاداش شاکران را میدهد، کسانی که با وجود این سختیها و از دست دادنها شکرگزاری را رها نمیکنند، راه درست را رها نمیکنند، این آدمها خیلی زود پاداششان را میدهد، اینها مورد تأیید هستند.
«وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّه كِتَابًا مُّؤَجَّلاً وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا وَسَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ» (آلعمران/۱۴۵)
و امکان ندارد برای هیچ انسانی که بمیرد الّا به اذن الله و کتابی مشخص، نوشته شدهای، زمانبندی شده؛ و کسی که اراده کند پاداش دنیا، ما به او میدهیم و کسی که پاداش آخرت را بخواهد ما به او میدهیم، و به زودی انسانهای شکرگزار پاداششان را میدهیم.
«وَمَا كَانَ لِنَفْسٍ أَنْ تَمُوتَ إِلاَّ بِإِذْنِ اللَّه كِتَابًا مُّؤَجَّلاً» و امکان ندارد برای هیچ احدی، برای هیچ انسانی وجود ندارد امکان ندارد که بمیرد الّا به اذن الله و کتابی مشخص، نوشته شدهای، معلوم شده، زمانبندی شده. یعنی مردن به همین راحتی نیست که آدم بمیرد. امکان ندارد که کسی بمیرد، هیچ موجود زندهای امکان ندارد بمیرد مگر اول که الله اجازهی مردن بدهد، دوم در همان زمان مشخص خودش باشد که بمیرد. هر انسانی که میمیرد به این شکل است و شما اگر از مردن فرار میکنید موقع جنگ موقع مشکلات، پشت میدهید و میروید از ترس مردن، مردن به اذن الله است و زمانش هم مشخص شده. «وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَمَن يُرِدْ ثَوَابَ الآخِرَةِ نُؤْتِهِ مِنْهَا وَسَنَجْزِي الشَّاكِرِينَ» و کسی که اراده کند پاداش دنیا، محصولات دنیا را بخواهد، دنیا را بخواهد، ما به او میدهیم. از مردن فرار میکند، وظایف و تکالیفش را رها کرده و چسپیده به دنیا، نیّتش قصدش ارادهاش دنیا است. کسی که دنیا را بخواهد اشکال ندارد ما به او میدهیم. کسی که پاداش آخرت را بخواهد ما به او میدهیم از همان پاداش آخرت؛ و به زودی انسانهای شکرگزار پاداششان را میدهیم، آنها را پاداش خوب میدهیم که قصد آخرت دارند.
«وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُواْ لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُواْ وَمَا اسْتَكَانُواْ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ» (آلعمران/۱۴۶)
و چه بسا پیغمبری که همراهش تعداد زیادی افراد مومن واقعی خداجو همراه آن پیغمبر جنگیدهاند؛ چیزی که به آنها رسید از مصیبت، سست نشدند آنها؛ و ضعف از خودشان نشان ندادند و ذلّت را نپذیرفتند و الله انسانهای صبور را دوست دارد.
و چه بسا از این پیغمبران، که زیاد اتفاق افتاده از پیغمبری که همراهش تعداد زیادی افراد مؤمن واقعی خداجو، خدایی، کمال یافته، رشد یافته، با ایمان بالا «رِبِّيُّونَ»، چه قدر بودند از پیغمبرانی که همراهشان تعداد زیادی از این آدمهای کمال یافته با ایمان اعلا همراه آن پیغمبر جنگیدهاند، منتها «فَمَا وَهَنُواْ لِمَا أَصَابَهُمْ» چیزی که به آنها رسید از مصیبت از شکست، سست نشدند آنها. «لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ» چیزی که در راه الله به آنان رسید، سستشان نکرد، احساس سستی و پوچی نکردند. «وَمَا ضَعُفُواْ» و ضعف از خودشان نشان ندادند. «وَمَا اسْتَكَانُواْ» و ذلّت را نپذیرفتند، خودشان را ذلیل نکردند. «وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ» و الله انسانهای صبور را دوست دارد؛ از اینها یاد بگیرید.
«وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلاَّ أَن قَالُواْ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ» (آلعمران/۱۴۷)
و گفتارشان نبود جز این که پروردگارا! گناهان ما را ببخش، و این زیادهروی ما در کارهایمان را ببخش، و قدمهای ما را محکم نگه دار و ما را بر قوم کافر نصرت بده.
و گفتارشان نبود در حین مصیبت، در اوج گرفتاری و شکست و هزیمت، صحبتشان جز این دیگر صحبتی نمیکردند، داد و فغان نمیکردند، شکوه و گلایه نمیکردند، صحبتشان فقط این بود: پروردگارا! گناهان ما را ببخش؛ دغدغهی این را داشتند، دغدغهی دنیا را نداشتند، و این زیادهروی ما در کارهایمان را ببخش، ما کمرسی کردیم خیلی زیاد، اسراف کردیم در حقّمان، در گناه، در کوتاهیها، در تکالیفمان، این زیادهرویمان را در کارمان ببخش برایمان؛ و قدمهای ما را محکم نگه دار در مسیر خودت و ما را بر قوم کافر نصرت بده، یاریمان بده؛ حرفشان این بود.
«فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الآخِرَةِ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ» (آلعمران/۱۴۸)
پاداش دنیا به آنان داد و پاداش زیبای آخرت هم به آنان داد و الله انسانهای نیکوکار را دوست دارد.
در نتیجه پاداش دنیا به آنان داد (همین دنیا). پاداش دنیا به آنان داد و پاداش زیبای آخرت هم به آنان داد. الله انسانهای محسن، نیکوکار که همیشه الله را مدّنظر قرار دارند، الله همچین دستهای همچین مردمانی را دوست دارد.