سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً وَمَنْ قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَى أَهْلِهِ إِلَّا أَنْ يَصَّدَّقُوا فَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ فَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَى أَهْلِهِ وَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِنَ اللَّهِ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا» (نساء/۹۲)
و ممکن نیست برای یک مومن که مومنی را بکشد مگر به خطا و اشتباه، و کسی که مومنی را از روی خطا کشت پس بر او واجب است بردهای مومن را آزاد کند، و دیهای که به سوی اهلش تسلیم میکند، پرداخت میکند؛ مگر که خانواده مقتول با صدقه دادن بگذرند. پس اگر آن شخصی که کشته شده از قومی باشد که دشمن شما هستند؛ اما آن شخص مومن است، پس آزاد کردن بردهای مومن است، و اگر از قومی بود که میان شما و آنها پیمان بود، پس هم دیهای است که تحویل میدهد به خانواده مقتول و هم باید بردهای مومن آزاد کند، پس اگر بردهای نیافت که آن را آزاد کند، پس باید دو ماه پشت سر هم روزه بگیرد، الله این را از جانب خودش (به عنوان) پذیرش توبه پذیرفته والله بسیار دانای حکیم است.
و ممکن نیست برای یک مومن که مومنی را بکشد مگر به خطا و اشتباه، در آیات قبل بحث سیاسی و حکومتی بود آنهایی که نفوذی بودند جاسوسها و اگر قدرت حاکمه آنها را گیر آورد میتواند آنها را و به هر شکلی تنبیه، زندانی یا قتل کند. این آیه در مورد آحاد مومنین صحبت میکند که امکان ندارد یک شخص مومن، به صورت فردی، مومن است بیاید یک مومن دیگری را در هیچ شرایطی به قتل برساند. یعنی هیچ اما و اگر و تبصرهای ندارد حتی کسی که اگر قاتلی پدر آن شخص را به قتل رسانده، خود آن مومن، حق ندارد آن قاتل را قصاص کند، باز هم برمیگردد به امر حکومتی. پس در هیچ صورتی امکان ندارد یک شخص مومن به صورت فردی بیاید یک مومنی دیگری را به قتل برساند. در هیچ صورتی امکان ندارد مگر که از روی خطا و اشتباه باشد. سنگینی قضیه و قتل را دارد به تصویر میکشد. از روی خطا و اشتباه هم که واضح است یک وقت اشتباه بدون قصد و غرض کاری انجام دهد حالا امکان دارد یک وقتی در یک مسئلهای کوتاهی میکند و در اثر آن کوتاهی کسی جانش را از دست میدهد. حالا راننده باشد یا در هر حادثه زندگی امکان دارد پیش بیاید. یا مثلاً یک شخصی راننده است میداند که لاستیک ماشین یا ترمز ماشینش نقص دارد، سهل انگاری میکند و چپ یا تصادف میکند و در نتیجه یک یا چند نفر در ماشینش کشته میشوند؛ یا به یک ماشین دیگر میزند، و از آن طرف افرادی را میکشد، این خطا است، عمداً نرفته که آن را قصداً بکشد. یا مثلاً در رانندگی که بیشترحوادث از اینجا است، مثلاً با سرعت غیر مجاز، رانندگی کند یا در مسیر رانندگی با گوشی موبایلش بازی کند یا مثلاً خوابآلود است، و با آن وضعیت رنندگی کند و دچار سانحه شود. در تمام این مسائل ولو که هیچ قصدی نداشته است که کسی را به قتل برساند؛ ولی این خطا را اگر رخ داد به همین سادگی از آن عبور نمیشود، چون خطایش در یک مسئله خیلی سنگینی اتفاق افتاده است، و آن گرفتن جان یک انسان است و چون جان یک انسان، برای الله خیلی مهم است، «وَمَنْ قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ» و کسی که از روی خطا مومنی را کشت، پس آزاد کردن بردهای است، بر آن واجب است بردهای را آزاد کند. آن شخص، آزاد یک نفر را از جامعه، از دنیا برداشته است، آن را به این حادثه انتقال داده است، یک بردهای که تقریباً شبیه انگار یک شخصی است که از خودش هیچ اختیاری ندارد و به مردگان شبیه است، آن شخص را یعنی یک برده را آزاد میکند. یعنی یک نفر را به جامعه اضافه میکند، همان طوری که یک نفر را از جامعه کم کرد. پس مجازات آن آزاد کردن بردهای مومن است. و دوم: دیهای که به سوی اهلش تسلیم، پرداخت میکند. «إِلَّا أَنْ يَصَّدَّقُوا» مگر که خانواده مقتول بگذرند، صدقه بدهند و اسمش هم صدقه گذاشته یعنی بخشش خانواده مقتول، مثل اینکه دارند پولشان را صدقه میدهند «إِلَّا أَنْ يَصَّدَّقُوا»
به عنوان تشویق برای بخشش. و این دیهای که پرداخت میشود حالا قرآن به صورت باز فرموده «فَدِيَةٌ» ودیهای که مبلغش را تعیین نکرده چون تعیین دیه بستگی به عرف جامعه دارد. برای مرد و زن هم تعیین نکرده است، این باز هم به عرف آن جامعه، آن زمانه برمیگردد، و قرآن چون برای همه زمانههاست و برای همه فرهنگهای جوامعهای مختلف است تعیین نکرده نه در قرآن و نه در احادیث پیامبر به صورت قطعی تعیین نشده که دیه زن یا مرد مشخص شود. حالا عرف در کشورهای مختلف فرق میکند. اساسی که وجود داشته بر اساس صد شتر است، منتها باز هم در جوامع مختلف آن اندازه کم و زیاد میشود. و در تعیین دیه همان طوری که هر ساله تغییر میکند، در تعیین دیه خیلی مسائل دخیل است حتی تورم آن کشور، درآمد ماهانه آن کشور، همه آنها در تعیین دیه تاثیر دارد به همین خاطر الله مسئله را باز بیان فرموده؛ و دیهای که به اهلش پرداخت میکند. حالا چقدر، خودتان: ای انسانها، ای متخصصین اقتصاد، ای قانون دانان، شما تعیین کنید. «فَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَكُمْ» پس اگر باشد آن شخصی که کشته شده، از قومی که برای شما دشمن هستند یعنی دو تا کشور در حال جنگ هستند این یکی شهروند است و آن یکی کشوری که با هم در حال جنگ هستند به قتل میرساند. «وَهُوَ مُؤْمِنٌ» اما آن شخص مومن است، آن شخص نظامی نیست، شهروند است و مومن هم هست؛ ولی در کشوری دارد زندگی میکند که با آن کشور سر جنگ دارند. در این صورت «وَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ» پس آزاد کردن بردهای مومن است. دیگر دیه به آن خانوادهای که کافر هستند پرداخت نمیشود و آن شهری که با آنها در جنگ هستند این قدرت مالی دیه، به آن کشور، به آن خانواده، تحویل داده نمیشود. چون یک شخصی از جامعه کم شده که آن جامعه دشمن اینها هستند، و با دادن دیه آنها را تقویت نمیکند. «وَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ» ولی اگر باشد از قومی که بین شما و بین آنها پیمان است یعنی شما در جنگ نیستید، شما درصلح هستید و با همدیگر دارید زندگی میکنید، مسالم هستید، در این صورت «فَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَى أَهْلِهِ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ» پس هم دیهای است که به خانوادهاش تحویل میدهد و هم آزاد کردن برده مومن است. هر دو باید انجام دهد۰ «فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِنَ اللَّه» پس اگر بردهای نیافت که آن را آزاد کند چون قرآن پیش بینی داشته آن زمان کسی تصورش نمیکرد روزی بیاد که برده نباشد از بس که بازار بردهها و بردهفروشی آنقدر در همه جا فراوان بود کسی تصورش هم نمیکرد؛ ولی همین قوانین که اسلام برای برده آزاد کردن و تشویقها گذاشت پیش بینی داشت که در آینده برده نخواهد بود پس حالا کسی که بردهای نیافت پس دو ماه پشت سر هم، روزه گرفتن. «مُتَتَابِعَيْنِ» که اگر در وسط بدون عذر شرعی قطع کرد دوباره از صفر شروع میشود. از یک، حتی اگر هر چقدر هم روزه گرفته باشد. «تَوْبَةً مِنَ اللَّهِ» این پذیرش توبهای از جانب الله است، که شما از این کارتان پشیمان هستید و دوست دارید خطای شما جبران شود و خدا شما را کاملاً ببخشد. این توبه از جانب الله برای شما گذاشته شده است. این در باز است. «وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا» و الله بسیار دانای حکیم است؛ اینها را گذاشته است. و اگر اینها نبود آمار قتلها خیلی بیشتر از این بود که است.
«وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَابًا عَظِيمًا» (نساء/۹۳)
و کسی که مومنی را از روی عمد بکشد، پس سزای او جهنم است، و در آن ماندگار است و الله بر آن غضب میکند، و او را لعنت میکند، و برای او عذابی عظیم آماده کرده است.
و کسی که مومنی را از روی قتل عمداً کشت، پس جزایش جهنم است، در آن ماندگار است. «خَالِدًا فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ» الله بر او غضب میکند، و او را لعنت میکند، و برای او عذابی علیم آماده کرده است. کسی که مومنی را عمداً به قتل برساند. این مجازاتش است و سنگینی قتل یک نفر.
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا ضَرَبْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَتَبَيَّنُوا وَلَا تَقُولُوا لِمَنْ أَلْقَىٰ إِلَيْكُمُ السَّلَامَ لَسْتَ مُؤْمِنًا تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فَعِندَ اللَّهِ مَغَانِمُ كَثِيرَةٌ ۚ كَذَٰلِكَ كُنتُم مِّن قَبْلُ فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْكُمْ فَتَبَيَّنُوا إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا» (نساء/۹۴)
ای کسانی که ایمان آوردهاید زمانی که در راه خدا سفر کردید، احتیاد کنید، و به کسی که به سوی شما صلح و سلام ابراز میکند به انگیزه به دست آوردن کالای دنیا نگویید که تو مومن نیستی، پس نزد الله غنیمتهای زیادی است، شما قبلاً این چنین بودید پس الله بر شما منت نهاد، پس احتیاط کنید بدون شک الله به آنچه که انجام میدید کاملاً آگاه است.
ای کسانی که ایمان آوردهاید زمانی که شما در راه خدا سفر کردید پس خیلی احتیاط کنید، خیلی مواظب باشید و به کسی که به سوی شما صلح و سلام ابراز میکند نگویید که تو مومن نیستی. «تَبْتَغُونَ عَرَضَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا» به انگیزه به دست آوردن کالای دنیا. یک وقتی شما در سفر هستید مثلاً سفر جنگی است و در آنجا شخصی اظهار تسلیم بودن یا اظهار مسلمانی میکند میگوید که من مسلمان هستم یک وقت نباشد که شما به خاطر اینکه به خاطر به پول و کالای دنیا برسید حرفش را باور نکنید و آن را بکشید، «لَسْتَ مُؤْمِنًا» من قبول ندارم تو مومن نیستی، تو نقشه داری و به این بهانه آن را بکشید. چون آیه اول: در مورد کشتن مومن به خطا بود، آیه دوم: کشتن مومن به قصد بود، آیه سوم: به یک بهانهای شخصی را کشتن بود. شخصی به انگیزه پول و مال بود، به انگیزه سیاسی، به انگیزه رقابت و به هر انگیزهای بخواهد شخصی را به قتل برساند و بگوید من فکر میکردم که این مستحق قتل است و برای خودش این در را باز کند که شخصی را به قتل برساند. این آیه در مورد این قضیه است که یک وقتی که شما به کسی نگویید که مومن نیستی تا بتوانی آن را به قتل برسانی، و از آن طرف یک کالایی از دنیا به دست بیاوری. «فَعِندَ اللَّهِ مَغَانِمُ كَثِيرَةٌ» اگر شما غنیمت میخواهید پیش الله غنیمتهای زیادی است بروید جای دیگر از مال دنیا طلب کنید نیایید با آدم کشی به یک مقامی به یک چیزی برسید. «كَذَٰلِكَ كُنتُم مِّن قَبْلُ» شما هم قبلاً این چنین بودید. «فَمَنَّ اللَّهُ عَلَيْكُمْ» پس الله بر شما منت نهاد، الان شما در وضعیت ثبات و ایمان رسیدید، امکان دارد طرف ابتدای مسلمانیاش باشد، تازه تصمیم گرفته، الان میخواهد مسلمان باشد. اینکه شما الان این همه تجربه و زمان در اسلام سپری کردهاید شما هم روز اول یک مسلمان تازه کاری بودهاید. الان آن تازه شروع کرده، یک وقتی به خودتان مغرور نشوید که اسلام آن را نپذیرید. «فَتَبَيَّنُوا» پس خیلی حواستان را جمع کنید و قضیه را واضح و روشن کنید، وقتی میخواهی دست به آسیب زدن به کسی ببرید. «إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا» بدون شک، الله به آنچه که انجام میدهید کاملاً آگاه است از درونتان هم با خبر است