سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
«اللَّهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ ۚ لَيَجْمَعَنَّكُمْ إِلَىٰ يَوْمِ الْقِيَامَةِ لَا رَيْبَ فِيهِ ۗ وَمَنْ أَصْدَقُ مِنَ اللَّهِ حَدِيثًا»(نساء/87)
الله هیچ معبودی جز او نیست قطعاً شما را در روز قیامت که هیچ شکی در وقوع آن نیست جمع میکند شما را گرد می آورد . و چه کسی از الله راستگوتر در گفتار پس قطعاً شما را در روز قیامت جمع میکند .
بعد از بحث منافقین یک وقفه و بعد دوباره در ادامه بحث منافقین و نفوذی ها که شاید اینها با اخلاق اسلامی برخورد کنند . شاید به جای شفاعت «سَیـٔةَ» و شر درست کردن بیایند شفاعت حَسَنه «أَحسَن» کنند . و شاید از الله حساب ببرند که هیچ معبودی جز او نیست و شاید از قیامت به بترسند که هیچ شکی در وقوع آن نیست، یک توقف، یک تزکیه ویک هشدار یک تذکر و یک متوجه کردن ولی اگر باز نشد اگر باز مسیر را عوض نکردند .
«فَمَا لَكُمْ فِي الْمُنَافِقِينَ فِئَتَيْنِ وَاللَّهُ أَرْكَسَهُم بِمَا كَسَبُوا ۚ أَتُرِيدُونَ أَن تَهْدُوا مَنْ أَضَلَّ اللَّهُ ۖ وَمَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا»(نساء/88)
پس چطور شده چرا در مورد منافقان دو گروه شده اید، الله به خاطر کارهایی که انجام دادهاند آنها را سرنگون کرده، آیا شما می خواهید که کسی که الله گمراهش کرده آن را هدایت بدهید، کسی که الله گمراه کند هیچکس را پیدا نمیکنی که هدایتش بکند و هیچ راهی را تو پیدا نمی کنی.
پس چطور شده چرا در مورد منافقان دو گروه شده اید شما چرا اختلاف نظر پیدا کرده اید در مورد منافقان که اینها آیا مسلماناند یا کافراند، این اختلاف ندارد که الله به خاطر کارهایی که انجام دادهاند آنها را سرنگون کرده آنها را به قهقرا کشانده است . یعنی آنها را پایین آورده و عزت را از آنها گرفته و اینها دوباره کارهای کفر آمیزشان را انجام میدهند. آیا شما می خواهید که کسی که الله گمراهش کرده آن را هدایت بدهید .هدایتش کنید تمام اینها را هدایتشان نداد شما حالا میخواهید هدایتشان بدهید و کسی که الله گمراهش کنید «وَمَن يُضْلِلِ اللَّهُ فَلَن تَجِدَ لَهُ سَبِيلًا» کسی که الله گمراه کند هیچکس را پیدا نمیکنی که هدایتش بکند و هیچ راهی را تو پیدا نمی کنی.
«وَدُّوا لَوْ تَكْفُرُونَ كَمَا كَفَرُوا فَتَكُونُونَ سَوَاءً ۖ فَلَا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ أَوْلِيَاءَ حَتَّىٰ يُهَاجِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ فَإِن تَوَلَّوْا فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ وَجَدتُّمُوهُمْ ۖ وَلَا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا»(نساء/89)
و دوست دارند که ای کاش شما هم کافر بشوید به مثل خودشان همانطور که خودشان کافر شدند، از آنها هیچ کس را به عنوان دوست و یار و همراه تان انتخاب نکنید تا زمانی که در راه الله هجرت بکنند، ولی اگر همچنان ادامه دادند پس آنها را دستگیرشان کنید و آنها را بکشید به قتل شان برسانید هر جا که آنها را یافتید و از بین آنها نه به عنوان دوست کسی را انتخاب کنید و نه به عنوان یاری و یاری رسان.
و دوست دارند که ای کاش شما هم کافر بشوید به مثل خودشان همانطور که خودشان کافر شدند آرزو دارند و تلاش می کنند برایش که شما هم کافر بشوید. تا شما مساوی هم بشوید . اگر آنها آن ملت آنطور هستند که به قهقرا کشیده شدن و ذلت دارند در دنیا و زیر سوال هستند کارهایشان، هم مثل خودشان بشوید. از آنها هیچ کس را به عنوان دوست و یار و همراه تان انتخاب نکنید .«حَتَّىٰ يُهَاجِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۚ» تا زمانی که در راه الله هجرت بکنند. اگر در یک موقعیت جغرافیایی که هستند که در آن موقعیت خودشان را متحصن کردند و از این طرف از شما گزارش هایی و اطلاعاتی می گیرند، دست دشمن می دهند و دشمن را راهنمایی میکنند که چطوری به شما بیشتر مسلط بشوند و با شما جنگ سیاسی و جنگ فرهنگی راه بیندازند، اگر از آن منطقه هجرت کردند که در راه خداست در این صورت، و اگر اکنون از مرامشان ( کارهایشان ) دست کشیدند از این مرام دوگانگی، منافق بازی، دورنگی و دورویی اگر رها کردند این موضعشان را و از این اخلاق هجرت کردند که در راه خداست باز هم، در این صورت اشکال ندارد که آنها را به عنوان دوست و یار و یاورتان بگیرید در غیر اینصورت خیر «فَإِن تُوَلُوا» ولی اگر همچنان ادامه دادند حاضر نشدند که هجرت بکنند و دست از این کارشان بکشند «فَخُذُهُم» پس آنها را دستگیرشان کنید اگر میتوانید گیرشان بندازید هر چند که گیر آوردنشان هم سخت است، اگر پیدایشان کردید آنها را بگیرید. اسیرشان کنید، زندانی شان کنید. «وَقتُلُوهُم» و آنها را بکشید به قتل شان برسانید هر جا که آنها را یافتید. «وَلَا تَتَّخِذُوا مِنْهُمْ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا» و از بین آنها نه به عنوان دوست کسی را انتخاب کنید و نه به عنوان یاری و یاری رسان، دل از آنها بکنید و آنها را زندانی بکنید یا آنها را بکشید که آنها چه کار کردند، آنها با این کارشان با این نفوذی بودنشان و ستون پنجم بودنشان برای دشمن می خواهند جامعه شما را به تباهی جنگ و قتل بکشند. پس اینها را یا اصلاح بکنید، نشدن، حذفشان بکنید، به صورت موردی است این قضایا و بحث سیاسی و بحث حکومتی است، حاکم است که این کارها را انجام می دهد و افرادی که شناخته می شوند به صورت قطعی به عنوان جاسوس دشمن، اینها اگر حاضر نشدند دست از کارشان بکشند آنها را نابود بکنید که که جامعه حفظ شود که به خاطر یک نفر نیایند هزاران نفر یا میلیون ها نفر تلف شوند اینها را پس از بین ببرید این غده ها را .
«إِلَّا الَّذِينَ يَصِلُونَ إِلَىٰ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُم مِّيثَاقٌ أَوْ جَاءُوكُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَن يُقَاتِلُوكُمْ أَوْ يُقَاتِلُوا قَوْمَهُمْ ۚ وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَيْكُمْ فَلَقَاتَلُوكُمْ ۚ فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ فَلَمْ يُقَاتِلُوكُمْ وَأَلْقَوْا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِيلًا»(نساء/90)
الا آن کسانی که میرسند به سوی قومی که بین شما و بین آنها میثاقی است، یا اینکه خودشان آمدند پیش شما که سینههایشان تنگ شده و دیگر خسته شدند از دست خودشان و نمی خواهند با شما بجنگند و نمی خواهند که با آن کسی که تا حالا برایشان جاسوسی میکرده و نمیخواهند با آنها بجنگند و اگر الله میخواست آنها را بر شما مسلط میکرد پس قطعاً آنها با شما میجنگیدند، اگر از شما کناره گرفتند و با شما نجنگیدند و به سمت شما صلح انداختند، پیشنهاد صلح و سازش دادند پس الله برای شما هیچ راهی قرار نداده که آنها را مورد تهدید یا قتل قرار دهید.
الا آن کسانی که میرسند به سوی قومی که بین شما و بین آنها میثاقی است، پیمانی است، یعنی آنها پناهنده میشوند به یک کشور دیگری. به یک گروهی که بین شما و آن کشور یا آن گروه، پیمانی صلح وجود دارد. حالا این ها را قبل از اینکه دستگیر شان کنید، رفتند و گریختند و پناهنده شدند به آن یکی کشور، دیگر در آن صورت شما نمیتوانید آنها را بکشید، همچین اجازه ای ندارید. (این یک مورد یا دو) «أَوْ جَاءُوكُمْ حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَن يُقَاتِلُوكُمْ أَوْ يُقَاتِلُوا قَوْمَهُمْ ۚ» یا اینکه خودشان آمدند پیش شما، با دست و پای خودشان آمدند پیش شما «جَاءُوكُمْ» که سینههایشان تنگ شده و دیگر خسته شدند از دست خودشان و از دست این کارهایشان به ستوه آمده اند، از این جاسوسیشان و میخواهند دست از این کارشان بردارند. «حَصِرَتْ صُدُورُهُمْ أَن يُقَاتِلُوكُمْ أَوْ يُقَاتِلُوا قَوْمَهُمْ» و نمی خواهند با شما بجنگند و نمی خواهند که با آن کسی که تا حالا برایشان جاسوسی میکرده و نمیخواهند با آنها بجنگند ( با هیچ کدام ) میخواهند بروند کناری، گوشهای زندگی کنند، نه با شما همکاری می کنند نه با آنها میخواهند همکاری بکنند «وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَيْكُمْ فَلَقَاتَلُوكُمْ» و اگر الله میخواست آنها را بر شما مسلط میکرد پس قطعاً آنها با شما میجنگیدند ولی الان وضعیت تغییر کرده وآنها میخواهند دست از کارشان بکشند پس انتظار نداشته باشید که حالا که میخواهند توبه بکنند حتما جزو سربازان شما باشند و حتماً در صف شما باشند و بجنگند، نه اینطور نیست نمیخواهند با شما بجنگند و نه میخواهند بر علیه شما بجنگند، نه در گروه شما و نه در گروه دشمن، در این دو صورت «فَإِنِ اعْتَزَلُوكُمْ» اگر از شما کناره گرفتند «فَلَمْ يُقَاتِلُوكُمْ» و با شما نجنگیدند «وَأَلْقَوْا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ» و به سمت شما صلح انداختند، پیشنهاد صلح و سازش دادند «فَمَا جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ عَلَيْهِمْ سَبِیلا» پس الله برای شما هیچ راهی قرار نداده که آنها را مورد تهدید یا قتل قرار دهید، تمام شد، از جانب الله آنها جانشان دیگر در امان است ولیکن که نیایند و به شما نپیوندند، امکان دارد شما این انتظار را داشته باشید ولی از آن طرف ملاحظه بکنید که میشد که دشمنها بر شما پیروز بشوند «وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَسَلَّطَهُمْ عَلَيْكُمْ فَلَقَاتَلُوكُمْ» همین که خدا خواست با توبه اینها، یک مقدار فشار و جنگ دشمن کمتر شود، شما به همین مقدار راضی شوید و نیازی ندارد که او را برای جبران، برای انتقام مجبورش کنید که بیاید جزو سربازان شما باشد، به همین اندازه شما راضی باشید و دیگر خدا اجازه نمی دهد شما آنها را مورد تعذیب یا قتل قرار دهید. ولیکن که آنها منافق بودند و آن کارها را انجام دادند، این زیبایی قرآن است، این توجه های قرآن است که اگر دست خودمان بود و یک کسی که بارها آمده بود به عنوان نفوذی جنگ راه انداخته بود و افرادی را به کشته داده و خدا میداند چه کارهایی انجام داده بود و چه فیلم هایی بازی کرده بود بر سر این امت اگر گیر ما بیفتد ولو که این کار را انجام بدهد دیگر به قول گفتنی تکه بزرگ بدنش میشود گوشش. ولی خدا این اجازه را نمیدهد، خداست.
سَتَجِدُونَ آخَرِينَ يُرِيدُونَ أَنْ يَأْمَنُوكُمْ وَيَأْمَنُوا قَوْمَهُمْ كُلَّ مَا رُدُّوا إِلَى الْفِتْنَةِ أُرْكِسُوا فِيهَا ۚ فَإِنْ لَمْ يَعْتَزِلُوكُمْ وَيُلْقُوا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ وَيَكُفُّوا أَيْدِيَهُمْ فَخُذُوهُمْ وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ ۚ وَأُولَٰئِكُمْ جَعَلْنَا لَكُمْ عَلَيْهِمْ سُلْطَانًا مُبِينًا» (نساء/۹۱)
به زودی گروهی دیگر را مییابی که میخواهند «أَنْ يَأْمَنُوكُمْ» از دست شما و قومشان در امان باشند، هر گاه آنها به سوی فتنه برگردانده شوند فورا در آن فرو میروند، اینها اگر از شما کناره نگرفتند و به سوی شما صلح و سازشن نینداختند و اظهار صلح و سازش، این طرح صلح با شما ندادند و از فتنه و جنگ با شما دستشان هم نگه نکردند، پس در این صورت آنها را دستگیر کنید و هر کجا آنها را یافتید، بکشید. و اینها دیگر ما برای شما یک قدرت و سلطه واضح قرار دادیم.
به زودی یک گروه دیگر را مییابی. خب آن یک گروه بود پس اینجا دو تا دسته بیان شد. دسته اول: یک عضوی از جامعهی شما که دارد به شما خیانت میکند، چونکه از رسول نافرمانی میکند، از آنچه که رسول آورده از این دین اسلام بدش میآید، نقشههای شبانه، پخش آن مسائل به حساب سری، چیزهایی که محرم است، سرّ مسلمانها از آن اخبار پخش میکند و بعد همانها سبب جنگ میشود. آنها که بین خودتان است، آن نفوذی اگر گرفتید بکشید. اماقبل از کشتن اگر ملحق شدند به گروهی که بینتان صلح است، پناهنده شدند؛ یا آمدند که به حساب، از کارشان پشیمان شدند، آنها را نکشید، و گروه سومی هم شما مییابید که میخواهند بین شما امنیت داشته باشند. «أَنْ يَأْمَنُوكُمْ» از دست شما در امان باشند. «وَيَأْمَنُوا قَوْمَهُمْ» و از قومشان هم در امان باشند. حالا میآیند منافقبازی در میآورند با چربزبانی، هم میخواهند شما را راضی نگهدارند، هم میخواهند قومی که دشمن شما هستند آن قوم کافری که هر لحظه دنبال هستند به پیکر شما ضربه وارد کنند، میخواهند آنها هم راضی کنند. و «كُلَّ مَا رُدُّوا إِلَى الْفِتْنَةِ» و هر زمان که آنها به سوی فتنه برگردانده شوند؛ یعنی یک لقمه چرب و نرمی گیرشان بیاید، یک فتنهای را برپا کنند «أُرْكِسُوا فِيهَا» فورا در آن فرو میروند، یعنی فورا انجامش میدهند، موقعیتها را از دست نمیدهند. آن هدف اصلیشان را اگر فرصت دستشان بیاید علیه شما روی سرتان پیاده میکنند. منتها سر زبانی میخواهند شما را راضی نگه دارند. این چنین افراد هم میبینید. حالا این افراد خیلی وقتها تصور نکنید که مثلا از کجاها آمدند، امکان دارد همین افراد در مسجد نماز هم میخوانند، روزه هم میگیرند، مسلمان هم هستند و تمام این ظواهر اسلامی هم انجام میدهند؛ منتها به یک خلق و خویی، عادت کردند، دو رنگ و دو رویی، منافقبازی، خودشیرینی، دنبال موقعیتگشتن؛ و با همین کارها میخواهند برای خودشان کسب هویت کنند، نان در بیاورند، موقعیتشان را تثبیت کنند، شهرت پیدا کنند. به هر حال پشتوانه سیاسی پیدا کنند و به خاطر این همین کارها انجام میدهند و قشنگ از نظر ظواهر اسلامی هم نماز و روزه و چه بسا خیلی بالاتر از این شعار دین اسلام و چه بسا هم، هملباس آن کسی باشند که خیلی دلسوز هستند و حتی برای مردم موعظه بدهند و بعد در همین کارها هم باشند. اینها اگر «فَإِنْ لَمْ يَعْتَزِلُوكُمْ»
اگر از شما کناره نگرفتند «وَيُلْقُوا إِلَيْكُمُ السَّلَمَ» و به سوی شما صلح و سازش نینداختند یعنی اظهار صلح و سازش، این طرح صلح با شما ندادند. «وَيَكُفُّوا أَيْدِيَهُمْ» و دستشان هم نگه نکردند از آن فتنه که سر شما دربیاورند. همهی اینها به لم اول وصل است
«لَمْ يَعْتَزِلُوكُمْ» و انگار «و لم يُلْقُوا» «و لم يَكُفُّوا» در این صورت که نه کناره گرفتند و نه صلح کردند و نه هم دست از آزار و اذیت برداشتند، در این صورت «فَخُذُوهُمْ» پس آنها را دستگیر کنید. «وَاقْتُلُوهُمْ حَيْثُ ثَقِفْتُمُوهُمْ» و هرجا آنها را یافتید بکشید. اینها دیگر حذر هستند «وَأُولَٰئِكُمْ جَعَلْنَا لَكُمْ عَلَيْهِمْ سُلْطَانًا مُبِينًا»
و اینها ما یک قدرت واضح و سلطه واضح، برای شما قرار دادیم که شما میتوانید این کار را که از اسارت و زندانی باشد تا کشتن ، ما دست شما را باز گذاشتیم و برای شما این اختیارات را دادیم.