سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
«أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا»(نساء/۶۰)
آیا ندیدی کسانی را که به تصور خودشان، به آنچه به سوی تو نازل شده و به آنچه که قبل از تو نازل شده ایمان دارند. ولی برای حکمیت به سوی طاغوت میروند؛ در حالی که به آنها امر شده که باید به طاغوت کفر ورزید. و شیطان میخواهد آنها را در گمراهی دوری ببرد.
آیا دقت کردی! آیا ندیدی آن کسانی را که به تصور خودشان، ایمان دارند به آنچه که به سوی تو نازل شده است(قرآن) و ایمان دارند به آنچه که قبل از تو نازل شده (به کتابهای آسمانی قبل) به گمان خودشان، به تصور خودشان اینها مرتب ایمان دارند. ولی «يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ» ولی موقع منازعه بین نیروی حاکمه(قوه حاکمه) و مردم، میروند چکار میکنند!«يَتَحَاكَمُوا» به حکمیت میگیرند، برای حکمیت به سوی طاغوت میروند. آیه قبل فرمود:«برای حکمیت به سوی الله و رسول بروید.»(متخصصین دینی) اینها را دیدی، توجه کردی که یک مجموعه هستند که دوست دارند برای حل و فصل منازعات به طاغوت ارجاع داده شود. طاغوت که دقیقا ضد دین است.«وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِه» در حالی که خودشان هم در همین قرآن، هم در کتابهای آسمانی قبل، امر شدند(به نظر خودشان به آن ایمان دارند) در همین کتابها به آنها امر شده که باید به طاغوت کفر ورزید. به آنها امر شده که به طاغوت کفر بورزند. فعالانه در مقابل طاغوت بایستند، با طاغوت مبارزه کنند. به نسبت طاغوت به آن کفر بورزند. با آن مبارزه کنند؛ این به آنها امر شده، ولی اینها منازعات را به سوی طاغوت میبرند. یک دولتی که مخالف دین اسلام و قرآن و پیامبر و مسلمانان است. میخواهند به آنها مراجعه کنند تا آنها بین ملت، حل و فصل کنند و آن که چه کار انجام میدهد و آن که به منافع خودش و هر آنچه که دورتر و در تقابل بیشتر با دین اسلام و قرآن و پیامبر باشد را انجام میدهند. اینها به آن طاغوت مراجعه میکنند.«وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا» و شیطان میخواهد که آنها را خیلی دور گمراه کند، آنها را در گمراهی ببرد. و چنان آنها را ببرد که در یک گمراهی دوری واقع شوند، دیگر آنها یاران طاغوت و یاران شیطان میشوند. شیطان میخواهد جامعه هم شیطانی شود،از این نیروها استفاده میکند.
«وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودًا»(نساء/۶۱)
و وقتی که به آنها گفته میشود، بیایید به سوی آنچه که الله نازل کرده، و آنچه که الله به سوی رسول نازل کرده است. منافقان را میبینی که به شدت از تو بازمیدارند.
وقتی که به آنها گفته میشود، بیایید به سوی آنچه که الله نازل کرده، و آنچه که الله به سوی رسول نازل کرده است شما به جای طاغوت به سوی اینها بیایید. شما مسلمانید، به زعم خودتان ایمان دارید. شما به سمت کتاب خدا و آنچه که بر پیامبر(از فرمودههایش) نازل شده است.«رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ» همان منافقان را میبینی«يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودًا» به شدت از تو باز میدارند، نه خودشان میآیند و تا جایی که میتوانند دیگران را از آمدن به سوی تو باز میدارند.
«فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا»(نساء/۶۲)
پس چگونه است هنگامی که مصیبتی به آنها میرسد که خودشان باعث و بانی آن شدند، سپس به سوی تو میآیند. و به الله قسم میخورند که جزء قصد نیکی و خیر، ارادهای نداشتیم.
پس چگونه است آن حالتی، وقتی مصیبتی به آنها میرسد این کارها را انجام میدهند. به سمت خدا و رسول نمیآیند. به سمت طاغوت میروند. چون اهداف دارند. منافعشان در آن است. ولی وقتی نقشهشان خراب شد و به مصیبتی دچار شدند؛ آن هم مصیبتی که خودشان با دست خود باعث و بانی آن شدند.«أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ» خودشان باعث و بانی آن شدند. حال به سمت تو میآیند «ثُمَّ جَاءُوكَ» حال دیگر از همه جا رانده و مانده، دیگر اگر بیش از این بروند منافعشان در خطر است. حال میآیند برای این که قضیه را درست کنند. لااقل شما را دیگر از دست ندهند. پیش تو میآیند.«يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ» به الله قسم میخورند. به الله قسم میخورند که «إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا» ما اراده نداشتیم، قصدمان نبوده الا قصد نیکی داشتیم و میخواستیم قضیه را جمع کنیم. قضیه را حل و فصل کنیم. قصدمان خیر بود که این کار را کردیم و به سمت طاغوت رفتیم. میخواستیم این منازعات، هر چه زودتر تمام شود، کشمکشها به پایان برسد؛ به این خاطر، ما سمت آنها رفتیم. آنها که به منافع خودشان نگاه میکنند. و یک زمانی امکان دارد در پشتیبانی از نیروی حاکمه،منفعت خودشان را ببینند؛ در پشتیبانی آن، ملت را تار و مار میکنند یا امکان دارد منفعتشان را با ملت ببینند؛ به پشتیبانی ملت، آن قدرت حاکمه را نابود میکنند. میگویند:«ما که رفتیم و با آنها همکاری کردیم، هدفمان خیر بوده است. میخواستیم حل و فصل شود، این منازعه جمع و جور شود.
«أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُلْ لَهُمْ فِي أَنْفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا»(نساء/۶۳)
اینها کسانی هستند که الله میداند که چه در دلهایشان میگذرد. پس از آنها درگذر، و آنها را موعظه بده. و برای آنها در وجودشان گفتاری رسا بگو.
اینها کسانی هستند که الله میداند که چه در دلهایشان میگذرد. نیتشان چه بوده! خدا خوب خوب میفهمد که در دلهایشان چه بوده است «يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ» حالا از آنها در گذر. ولشان کن. با وجود این کار خطرناک، حرکت خطرناک، با این وجود از آنها در گذر. و إلا میتوانست بگوید: «آنها را بکش، آنها را را زندانی کن.» قرآن اجازه کشتن آنها را نداده است. از آنها درگذر.«وَعِظْهُمْ» و آنها را اندرز بده، موعظه بده، آنها را متوجه کن. «وَقُلْ لَهُمْ فِي أَنْفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا» و بگو برای آنها در وجودشان قولی رسا، گفتاری رسا و واضح در وجودشان بگو یعنی چنان بگو که در وجودشان نفوذ کند. روانشناسانه با آنها چنان صحبت کن تا آنها متوجه اشتباهشان شوند، و دیگر این راه را ادامه ندهند.
«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا»(نساء/۶۴)
و ما هیچ رسولی را نفرستادیم، الا که به اذن الله اطاعت شود. و اگر آنها آن زمانی که در حقشان ظلم کردند، به سمت تو میآمدند. پس از الله طلب بخشش میکردند، و رسول هم برایشان طلب مغفرت میکرد. قطعا الله را بسیار توبه پذیر مهربان مییافتند.
«وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ ۚ» و ما هیچ رسولی را نفرستادیم، الا که به اذن الله اطاعت شود.«وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِيمًا» و اگر آنها آن زمانی که، با رفتن به سمت طاغوتهای بیرحم در حقشان ظلم کردند. اگر آنها آن زمانی که در حقشان ظلم کردند. اگر به سمت تو میآمدند. و از الله طلب بخشش میکردند. و رسول هم برایشان طلب مغفرت میکرد قطعا الله را بسیار توبهپذیر مهربان مییافتند. خدا آنها را(با وجود این حرکت خطرناک) تحویل میگرفت.
«فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا»(نساء/۶۵)
قسم به پروردگارت ایمان ندارند تو را به حکمیت بپذیرند؛ در آنچه که بین آنها از مشاجره اتفاق میافتد. سپس در دلشان احساس سنگینی نکنند در آنچه که حکم کردی و کاملا تسلیم شوند!
«فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّىٰ يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ» قسم به پروردگارت ایمان ندارند تو را به حکمیت بپذیرند«فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ» در آنچه که بین آنها از مشاجره و منازعه اتفاق میافتد
«ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ» بعد هم در دلشان، در وجودشان احساس سنگینی و فشارنکنند با دل رضا حکمیت تو را بپذیرند«مِمَّا قَضَيْتَ» آنچه که تو حکم کردی و قضاوت کردی با تمام وجود حکم تو را پذیرا باشند چه به نفعشان و یا به ضررشان باشد «وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا» و کاملا تسلیم شوند در مقابل قضاوت و حکمیت تو ای پیامبر، صفحاتی که دارد از یک جنبه بسیارمهم و سرنوشتساز دارد جامعه را هدایت میدهد، دارد جامعه را از مشکلاتی که امکان دارد اگر از آن مخمصه راه برونرفت پیدا نکند سالهای سال در آن جامعه فقط ناامنی و بی استقراری باشد و امکان دارد سالهای سال فقط آدم در آن جامعه تلف شود، استعدادها از بین برود، در حق بینوایان، کودک، زن، پیران، مردم ضعیف و بدبخت جامعه ظلم و ستم شود آنها را به فلاکت بیندازد؛ اگر از آن مشکل و اختلاف بیرون نروند. این آیه دارد راه نجات و برون رفت را جلو پای بشر میگذارد و این خودش قرآن حکیم است و خدای رحیم که با رحمتش و با حکمتش اینها را به بندگانش نشان میدهد. حال دیگر آن بندگان خودشان هستند که راه خدا یا غیر از این راهها را میروند.