سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه۷۰
«ثُمَّ أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ بَعْدِ الْغَمِّ أَمَنَةً نُعَاسًا يَغْشَىٰ طَائِفَةً مِنْكُمْ ۖ وَطَائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ يَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجَاهِلِيَّةِ ۖ يَقُولُونَ هَلْ لَنَا مِنَ الْأَمْرِ مِنْ شَيْءٍ ۗ قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ كُلَّهُ لِلَّهِ ۗ يُخْفُونَ فِي أَنْفُسِهِمْ مَا لَا يُبْدُونَ لَكَ ۖ يَقُولُونَ لَوْ كَانَ لَنَا مِنَ الْأَمْرِ شَيْءٌ مَا قُتِلْنَا هَاهُنَا ۗ قُلْ لَوْ كُنْتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلَىٰ مَضَاجِعِهِمْ ۖ وَلِيَبْتَلِيَ اللَّهُ مَا فِي صُدُورِكُمْ وَلِيُمَحِّصَ مَا فِي قُلُوبِكُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ»(آلعمران/١٥٤)
بعد از آن الله بر شما نازل کرد، بعد از آن غم، یک آرامشی با یک خواب سبک بر شما مستولی شد، گروهی از شما و دستهی دیگر فقط خودشان، برای خودشان مهم بودند، به نسبت الله یک گمانهایی میکردند، گمانهای غیر حق، گمانهای جاهلیت، میگفتند آیا کاری چیزی برای ما هست؟ بگو همهی کارها بدست خدا است. چیزهایی در وجود خود مخفی میکردند که برای تو آشکار نمیکنند، میگویند که اگر برای ما کاری بود، ما اینجا کشته نمیشدیم، به آنها بگو که اگر شما در خانههایتان هم باشید، بدون شک کسانی که قتل بر آنها نوشته شده، قطعا که همانجا حاضر میشوند، به سوی همان قربانگاهشان، تو این که خداوند شما را آزمایش کند آنچه که در سینههای شما است و آنچه که در دل شما است را پاک کند و الله به آنچه که داخل سینهها مخفی است، آگاه است.
بعد از آن الله بر شما نازل کرد، بعد از آن غم که وجودتان را گرفته بود، که دیگر شما را از پا در آورده بود، غم از دست دادن پیغمبر، یک آرامشی با یک خواب سبک بر شما مستولی شد، خواب رفتید، وقتی از خواب بیدار شدید دیگر اعصابتان خیلی آرامتر بود، اما آن خواب سبک «يَغْشَىٰ طَائِفَةً مِنْكُمْ» همهی شما این حالت به شما دست نداد، گروهی از شما این حالت بهشان دست داد «وَطَائِفَةٌ قَدْ أَهَمَّتْهُمْ أَنْفُسُهُمْ» و دستهی دیگر فقط خودشان برای خودشان مهم بودند، دیگر این که پیغمبر فوت شده و فلانیها فوت شدند، دیگر برایشان مهم نبود فقط خودشان برایشان دغدغه بود. «يَظُنُّونَ بِاللَّهِ غَيْرَ الْحَقِّ ظَنَّ الْجَاهِلِيَّةِ» به نسبت الله یک گمانهایی میکردند، گمانهای غیر حق، گمانهای باطل، گمانهای جاهلیت در مورد خدا، مثلا «يَقُولُونَ هَلْ لَنَا مِنَ الْأَمْرِ مِنْ شَيْءٍ» میگفتند آیا کاری چیزی برای ما هست؟ یعنی آیا ما کارهای هستیم؟ یعنی واقعا ما که مسلمان هستیم این دینمان حق است؟ واقعا خدا هست؟ واقعا این دینی که برای ما آمده از جانب خدا است؟ این تصورات جاهلیت فقط در ذهنشان مرور میشد وقتی که این را شنیدند، «قُلْ إِنَّ الْأَمْرَ كُلَّهُ لِلَّهِ» بگو همهی کارها بهدست خدا است، آیا ما اینجا کارهای هستیم؟ بگو همهکاره خدا است. «يُخْفُونَ فِي أَنْفُسِهِمْ مَا لَا يُبْدُونَ لَكَ» چیزهایی در وجود خود مخفی میکردند که برای تو نمیگویند، آشکار نمیکنند، لو نمیدهند که چه در دلشان هست الان و بعداً هم که تعریف میکنند، هم لو نمیدهند که چه فکرهایی میکردند آن صحنه، مثلاً «يَقُولُونَ لَوْ كَانَ لَنَا مِنَ الْأَمْرِ شَيْءٌ مَا قُتِلْنَا هَاهُنَا» میگویند که اگر برای ما کاری بود؛ یعنی ما کارهای بودیم، چیزی برای ما بود، ما اگر واقعا این دینمان، این وضعیتمان تحت حمایت و نصرت خدا بود ما اینجا کشته نمیشدیم، در جنگ این همه کشته نمیدادیم، «قُلْ لَوْ كُنْتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ لَبَرَزَ الَّذِينَ كُتِبَ عَلَيْهِمُ الْقَتْلُ إِلَىٰ مَضَاجِعِهِمْ» به آنها بگو که اگر شما در خانهتایتان هم باشید «لَوْ كُنْتُمْ فِي بُيُوتِكُمْ» بدون شک کسانی که قتل بر آنها نوشته شده که باید در یک جایی به قتل برسند، اگر سرنوشت شما اینطور نوشته شده «لَبَرَزَ» قطعاً که همانجا حاضر میشوند، از خانهی خود میروند بیرون، با پای خودشان میروند، حالا به یک سببی، به یک بهانهای، با پای خودشان میروند «إِلَىٰ مَضَاجِعِهِمْ» به سوی همانجا که دیگر باید دراز کش بشوند برای مردن، آنجایی که میمیرند و میافتند بر روی زمین، بر روی پهلوهای خود افتادهاند، چرا؟ چون که مردن، آنهایی که برایشان نوشته شده که باید بمیرند، خودشان میروند به محل قربانگاهشان و کشته شدنشان، «وَلِيَبْتَلِيَ اللَّهُ مَا فِي صُدُورِكُمْ وَلِيُمَحِّصَ مَا فِي قُلُوبِكُمْ ۗ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ» و حالا آنهایی که بر آنها چرت فرا گرفت، چون«أَنْزَلَ عَلَيْكُمْ» و بعد در مورد منافقان یا سست ایمانان توضیح داد و دوباره برگشت به همان مومنان واقعی، اینها را بر شما انجام داد این پیروزی و آن چرت تا اینکه خداوند شما را آزمایش کند، آنچه که در سینههای شما است، ایمانتان را آزماش کند «وَلِيُمَحِّصَ مَا فِي قُلُوبِكُمْ» و آنچه که در دل شما است را پاک کند، خصلتهای منفی، ترس، اضطراب، آنها را پاک کند. «وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِذَاتِ الصُّدُورِ» و الله به آنچه که داخل سینهها مخفی است، الله به نسبت آنها هم آگاه است.
«إِنَّ الَّذِينَ تَوَلَّوْا مِنْكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعَانِ إِنَّمَا اسْتَزَلَّهُمُ الشَّيْطَانُ بِبَعْضِ مَا كَسَبُوا ۖ وَلَقَدْ عَفَا اللَّهُ عَنْهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ»(آلعمران/١٥٥)
بدون شک آن کسانی که پشت کردند، روزی که دو گروه با هم مواجه شدند، قطعاً شیطان آنها را به لغزش انداخت، به دلیل یک سری کارهایی که قبلا انجام دادند. » و قطعا که الله آنها را بخشید. بدون شک که الله بسیار درگذرنده و بسیار بردبار است.
بدون شک آن کسانی که پشت کردند، فرار کردند از شما، روزی که دو گروه با هم مواجه شدند، با هم برخورد کردند آن دو گروه مسلمانها و کافران، آن کسانی که فرار کردند قطعا شیطان آنها را به لغزش انداخت، به دلیل یک سری کارهایی که قبلا انجام دادند؛ یعنی آدم اول یک کارهایی انجام میدهد، یک سری خصوصیاتی، ویژگیهای منفی در خودش هست مثلا عجولی، مثلا ترس، مثلا عدم تسلط بر خودش، عدم مدیریت هیجاناتش، یک سری چیزهایی، نقطه ضعفهایی در آدم هست و شیطان از همان نکات ضعف انسان استفاده میکند و آن را به لغزش میاندازد، میگوید آنهایی که فرار کردند شیطان به دلیل یک سری نکات منفی که در آنها بود، به دلیل یک سری کارهایی که قبلا انجام دادند از کارهای بد، سبب شد که شیطان از همان
دروازه ورود کند و انسان را به لغزش بیندازد؛ یعنی در اول هر لغزشی آدم خودش است و شیطان از آن سوء استفاده میکند. «وَلَقَدْ عَفَا اللَّهُ عَنْهُمْ» و قطعا که الله از آنها بخشید، ای شماهایی که گوش میدهید که آنها فرار کردند، در مورد آنها افکار منفی نکنید، که الله آنها را بخشیده، شما آنها را سرزنش نکنید این اصحاب را که الله آنها را بخشیده، «إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ حَلِيمٌ» بدون شک که الله بسیار درگذرنده و بسیار بردبار است، با یک بار اشتباه خدا شخص را نابود نمیکند، او را از رحمت خودش دور نمیکند. با اشتباهات با صبوری، با حلم برخورد میکند، الله غفور و حلیم است.
«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ كَفَرُوا وَقَالُوا لِإِخْوَانِهِمْ إِذَا ضَرَبُوا فِي الْأَرْضِ أَوْ كَانُوا غُزًّى لَوْ كَانُوا عِنْدَنَا مَا مَاتُوا وَمَا قُتِلُوا لِيَجْعَلَ اللَّهُ ذَٰلِكَ حَسْرَةً فِي قُلُوبِهِمْ ۗ وَاللَّهُ يُحْيِي وَيُمِيتُ ۗ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ»(آلعمران/١٥٦)
ای کسانی که ایمان آوردید شما نباشید به مثل کافران، گفتند به برادران خود، زمانی که برادرانشان در زمین به مسافرت رفتند یا رفتند به جنگ، اگر پیش ما مانده بودند نمیمردند و کشته نمیشدند تا الله این را موجب حسرتی در دلهایشان قرار دهد، الله است که زنده میکند و وفات میدهد، الله نسبت به آنچه که شما انجام میدهید بینا است.
ای کسانی که ایمان آوردید شما نباشید به مثل کافران و گفتند به برادران خود؛ یعنی شما به مثل کافران نباشید، آن کافرانی که اینطوری گفتند به برادران خود! چه چیزی گفتند؟ زمانی که برادرانشان در زمین به مسافرت رفتند، سیر و سیاحت «ضَرَبُوا فِي الْأَرْضِ» رفتند مسافرت، «أَوْ كَانُوا غُزًّى» یا رفتند به جنگ، «لَوْ كَانُوا عِنْدَنَا مَا مَاتُوا» اگر پیش ما مانده بودند، نمیرفتند مسافرت یا نمیرفتند برای جنگیدن، اگر پیش ما میماندند، نمیمردند و کشته نمیشدند، مردند در سفر، کشته شدند در جنگ، «لِيَجْعَلَ اللَّهُ ذَٰلِكَ حَسْرَةً فِي قُلُوبِهِمْ» تا الله این را موجب حسرتی در دلهایشان قرار دهد، شما به مثل کافران نباشید، کافران این را میگویند، بگذار بگویند، بگذار مایهی حسرت در دلشان باشد، آنهایی که میگویند مثلا اگر کنار خودم نگهشان داشته بودم برادرم، فرزند و یکی را که میخواست برود، رفت و مرد، بعد اگر بگوید، اگر این کار را انجام داده بودم، اگر فلان کار را انجام داده بودم، اگر نمیگذاشتم برود، اگر بیشتر حواسم جمع بود، اگر کنار خودم نگهش میداشتم نمیمرد، میگوید شما به مثل کافران حرف نزنید، این کافران هستند که اینطوری میگویند و این حسرت در دلشان میماند؛ چون خودشان را مقصر میدانند که آن مرده، فوت شده، «وَاللَّهُ يُحْيِي وَيُمِيتُ» الله است که زنده میکند و وفات میدهد، آن حادثه وفات نمیدهد، آنی که زنده است الله او را زنده نگهداشته و آنی که مرده است هم الله او را کشته، حواث و اینها آنها را نکشته، الله آن را کشته، «وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ» و الله نسبت به آنچه که شما انجام میدهید بینا است؛ پس زنده نگهداشتن و کشتن، این حوادث یک اسباب کوچولویی بیش نیست و پشت تمام این حوادث خود الله است که این قوانین را گذاشته و کسی که حسرت بر دلش میماند درست به میماند درست به مثل کافران عمل میکند و خودش را مقصر میداند در کشته شدن کسی یا مردن کسی.
«وَلَئِنْ قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَرَحْمَةٌ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ» (آلعمران/١٥٧)
و اگر شما در راه الله کشته شدید یا مردید(خودتان مردید به مرگ طبیعی) قطعا که مغفرتی که از جانب الله دریافت کردید و رحمتی که از جانب الله نصیب شما میشود اینها بهتر است از آنچه که آنها برای خودشان از مادیات جمع میکنند.