سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۶۴ / جزء ۴ / آیه ۱۰۹ الی ۱۱۵
 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی   پرسش و پاسخ صفحه
تلاوت این صفحه:

صحفه ۶۴

«وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ» (آل‌عمران/۱۰۹)

و تمام چیز‌هایی که در آسمان‌ها و انچه که در زمین وجود دارد، همه متعلق به الله است و به سوی الله برگردانده می‌شود.

«وَلِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ» چطوری ظلم کند؟ تمام آن چیزهایی در آسمان‌ها و آنچه که در زمین وجود دارد، متعلق به الله است «وَإِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ» و بازگشت همه‌ی امور، کارها، آخرت و عاقبت همه ‌چیز به سوی الله برمی‌گردد، تصمیم نهایی که الله می‌گیرد، موثر اصلی الله است و تاثیرش و نهایت کار، پایان کار، نتیجه آن چیز، به الله برمی‌گردد، تصمیم‌گیر‌ نهایی الله است، چگونه به کسی ظلم کند، همه کاره الله است.

«كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ» (آل‌عمران/۱۱۰)

شما بهترین امتی هستید که پدید آمدید برای مردم، و به کارهای شایسته امر می‌کنید و مردم به کار‌های ناشایست نهی ‌می­کنید و به الله ایمان دارید، و اگر اهل کتاب همه ایمان بیاورند قطعا که برایشان بهتر، و به نفعشان است.

و بعضی هایشان قسمتی از آن‌ها، مؤمنان هستند و اکثر آن‌ها فاسق هستند.

«كُنْتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ» شما بهترین اُمتی هستید که پدید آمدید برای مردم، آفریده شدید، به وجود آمدید برای مردم، شما بهترین اُمت هستید، چکار می‌کنید؟ مردم را به کارهای‌ شایسته امر می‌کنید «وَتَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» و مردم را از کار‌های ناشایست نهی می‌کنید «وَتُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ» و به الله ایمان دارید، ایمان درست و حقیق «وَلَوْ آمَنَ أَهْلُ الْكِتَابِ لَكَانَ خَيْرًا لَهُمْ مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ» و اگر اهل کتاب ایمان بیاورند قطعا که برایشان بهتر، و به نفعشان است، و آن‌ها هم بهترین اُمت می‌شوند مُنتها «مِنْهُمُ الْمُؤْمِنُونَ» بعضی از آنان قسمتی از آن‌ها، مومنان هستند «وَأَكْثَرُهُمُ الْفَاسِقُونَ» و اکثر آن‌ها فاسق هستند، دست از اطاعت‌ الله برداشتند.

 

«لَنْ يَضُرُّوكُمْ إِلَّا أَذًى وَإِنْ يُقَاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يُنْصَرُونَ» (آل‌عمران/۱۱۱)

به شما ضرر نمی‌رسانند، اِلا به شما آزارهایی می‌رسانند، و اگر هم با شما بجنگند پشت میکنند، بعد یاری هم نمی‌شوند

«لَنْ يَضُرُّوكُمْ إِلَّا أَذًى» به شما ضرر نمی‌رسانند، آسیب جدی به شما نمی‌رسانند اِلا اذیت‌هایی، آزارهایی به شما می‌رسانند.

«وَإِنْ يُقَاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يُنْصَرُونَ» و اگر هم با شما بجنگند، پشت می‌کنند، بعد یاری هم نمی‌شوند، اگر هم بخواهند به شما آسیب جدی وارد کنند و شما را به قتل برسانند، کشتار، راه بیندازند خودشان پشت می‌کنند و بعد از جانب کسی یاری هم‌نمی­شوند

 

«ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَحَبْلٍ مِنَ النَّاسِ وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ» (آل‌عمران/۱۱۲)

برایشان زده شده است ذلت و خواری و گرفتاری، بیچارگی و درماندگی، اِلا به حَبْلی، به ریسمانی از جانب‌ الله و ریسمانی از جانب مردم و به خشم الله بازگشتند و بیچارگی برایشان زده شد، چون به آیات خدا کافر شدند و انبیاء را به ناحق کشتند و به دلیل انجام آن کار‌ها نافرمانی و تعدی می‌کردند

«ضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الذِّلَّةُ أَيْنَ مَا ثُقِفُوا إِلَّا بِحَبْلٍ مِنَ اللَّهِ وَحَبْلٍ مِنَ النَّاسِ» برایشان زده شده است، ذلت و خواری و گرفتاری، بیچارگی و درماندگی، این نصیبشان است. هر جایی که باشند بیچارگی سرنوشتشان است، اِلا به «حَبلیْ» به ریسمانی از جانب الله و ریسمانی از جانب مردم. در اصل زندگی آن‌ها این است در هر جایی از نکته‌ی کره‌ی زمین و در هر زمانی که باشند بیچارگی و درماندگی برایشان است، اِلا که حالا تحت رعایتی قرار بگیرند، الله فرموده است رعایت حالشان کند با این که جاهایی رعایت حالشان کند، و یا اینکه مردم گاه‌گاهی رعایت حالشان کنند، از حرکت‌های مثلا انسان دوستانه، از آن‌ها حمایت کنند، جاهایی رعایتشان کنند، مردم رعایت حالشان کند، و اِلا مدام در بیچارگی و گرفتاری هستند. «وَبَاءُوا بِغَضَبٍ مِنَ اللَّهِ» و بازگشتند به خشم‌ الله، زیر خشم الله برگشتند «وَضُرِبَتْ عَلَيْهِمُ الْمَسْكَنَةُ» و بیچارگی برایشان زده شد، برایشان رقم خورد «ذَلِكَ»؟ چرا؟ چرا به این شکل؟«ذَلِكَ» دلیل دارد.

 

«ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ كَانُوا يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ الْأَنْبِيَاءَ بِغَيْرِ حَقٍّ ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا وَكَانُوا يَعْتَدُونَ» آن به این خاطر است که آن‌ها، به آیات الله کفر ورزیدند(۱) و انبیاء را به ناحق می‌کشتند (۲) بازهم چرا این‌ها را انجام دادند.«ذَلِكَ بِمَا عَصَوْا» به این دلیل که آن‌ها نافرمانی کردند، چون نافرمانی کردند این کارها را انجام دادند «وَكَانُوا يَعْتَدُونَ» و تعدی می‌کردند از حد و حُدودی که الله، برایشان گذاشته بود، پا دراز‌تر می‌کردند، به این دلیل آن‌ها این کار‌ها را انجام می‌دادند و به دلیل انجام ان کارها به خشم الله دچار شدند و در زمین برایشان ذلت و بیچارگی رقم خورد منتها

 

 «لَيْسُوا سَوَاءً مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ»(آل‌عمران/۱۱۳)

همه آن‌ها مثل هم نیستند از همین اهل کتاب اُمتی، جمعیتی هستند که محکم و استوار آیات الله را در دل شب ساعاتی تلاوت و سجده می‌کنند.

«لَيْسُوا سَوَاءً» همه آن‌ها مثل هم نیستند «مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ أُمَّةٌ قَائِمَةٌ يَتْلُونَ آيَاتِ اللَّهِ آنَاءَ اللَّيْلِ وَهُمْ يَسْجُدُونَ» از همین اهل کتاب اُمتی، جمعیتی، که محکم و استوار هستند. از روز اول روی احکام الله ایستاند، پابرجا هستند، استقامت دارند، آیات‌ الله را در دل ‌شب، ساعاتی از شب، آیات الله را تلاوت می‌کنند، علاوه بر اینکه آیات الله را تلاوت می‌کنند به پیشگاه الله سجده می‌کنند، متواضع هستند.

 

«يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ وَأُولَئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ»(آل‌عمران/۱۱۴)

به الله و روز آخرت ایمان دارند و مردم را به کار‌های شایسته دعوت می‌دهند و از کارهای ناشایست نهی می‌کنند و در کارهای‌خیر و خوب سبقت می‌نمایند و این ها جزء صالحان هستند

«يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ» به الله و روز آخرت ایمان دارند «وَيَأْمُرُونَ بالْمَعْرُوف» مردم را به کارهای شایسته دعوت می‌دهند.«وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ» و از کارهای ناشایست نهی می‌کنند «وَيُسَارِعُونَ فِي الْخَيْرَاتِ» و در کارهای خیر و خوب سبقت می‌گیرند، سرعت دارند، پیشه می‌گیرند «وَأُولَئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ»و اینها جزء صالحان هستند، از زُمره‌ی صالحان هستند.

 

«وَمَا يَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَلَنْ يُكْفَرُوهُ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ»(آل‌‌عمران/۱۱۵)

و آنچه که آن‌ها انجام می‌دهند از کار‌های‌خیر ، پس محروم نمی‌شوند، و الله دانا و به حال متقیان اگاه است

 

و آنچه که آن‌ها انجام می‌دهند از کار‌های خیر، پس از مزدشان محروم نمی‌شوند به این کارها و عبادت‌هایشان نادیده گرفته نمی‌شود «وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ» و الله نسبت به انسان‌های متقی کاملا به حالشان اگاه و دانا است.