سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه 52
«الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ»(آلعمران/۱۶)
کسانی که میگویند: ای پروردگار ما، ما ایمان آوردیم، پس گناهان ما را ببخش، و ما را از عذاب آتش نگه دار.
کسانی که میگویند: ای پروردگار ما، ما ایمان آوردیم به مثل آن کافران نیستیم که تو را انکار کنیم، برنامههای تو را انکار کنیم، بخواهیم ما برنامه بدهیم. ما تابع برنامه تو هستیم. ما به تو ایمان آوردیم، پس هر خطاهایی که کردیم. گناهان ما را برای ما ببخش و ما را از عذاب آتش نجاتمان بده.
«الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنْفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ» (آلعمران/۱۷)
آنهایی که اهل صبر هستند. آنهایی که اهل صداقت هستند. فرمانبر هستند و انفاق کنندگان و کسانی که موقع سحرگاه استغفار میکنند.
آنهایی که اهل صبر هستند، خدا میبیند این بندگان را اینها را تایید دارد، آنهایی که اهل صداقت هستند، آدمهای صادق، هیچ وقت خیانت در کارشان نیست، دو رنگ و دو رویی در کارشان نیست؛ با همه کس و با همه در همه جا صادق هستند. با خدا، با خودشان با همسرشان با همه کس، صادق هستند خیانتی ندارند. « وَالْقَانِتِينَِ» فرمانبر هستند، متمرد نیستند. متواضع و فرمانبر هستند. اهل انفاق هستند، بخشش دارند. «وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ» و کسانی که موقع سحرگاه استغفار میکنند. یعنی اینطور الله را مهم و در اولویت اعلا قرار میدهند که در سختترین قسمت شبانه روز آخرهای شب، دم دم های صبج، قبل از فجر آن موقع هم از خدا طلب استغفار میکنند. اینها، اینقدر الله را مد نظر قرار دارند.
«شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ وَالْمَلَائِكَةُ وَأُولُو الْعِلْمِ قَائِمًا بِالْقِسْطِ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ»(آلعمران/۱۸)
گواهی داد الله که هیچ معبودی جز خود خودش وجود ندارد. و ملائکه هم همین گواهی را دادند. و آنهایی که اهل دانش هستند همین گواهی را دادند که جز الله هیچ معبودی وجود ندارد. الله این شهادت را میدهد چون میخواهد حق و حقیقت را برقرار کند، عدالت همین است. هیچ معبودی جز خودش وجود ندارد. غالب و مسلط بر همه چیز و بسیار حکیم، با حکمت فراوان است.
گواهی داد الله که هیچ معبودی جز خود خودش وجود ندارد. و ملائکه هم همین گواهی را دادند. و آنهایی که اهل دانش هستند همین گواهی را دادند که جز الله هیچ معبودی وجود ندارد. «قَائِمًا بِالْقِسْطِ» که این شهادت، الله این شهادت را دارد میدهد چون میخواهد حق و حقیقت را بر قرار کند. چون این واقعیت هست که هیچ معبود دیگری وجود ندارد. نه چون که خداست دارد این شهادت را میدهد. چون که حق و حقیقت این است، عدالت این است. واقعیت این است که هیچ معبود دیگر وجود ندارد، الله دارد این شهادت را میدهد که هیچ معبودی جز خودش نیست. «لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ» هیچ معبودی وجود ندارد الا خودش. «الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ» غالب و مسلط بر همه چیز و بسیار حکیم، با حکمت فراوان.
«إِنَّ الدِّينَ عِنْدَ اللَّهِ الْإِسْلَامُ وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ وَمَنْ يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَاب»ِ (آلعمران/۱۹)
بدون شک، دین واقعی نزد الله اسلام است. آن کسانی که اختلاف کردند، از کسانی که کتاب به آنها داده شده بود، بعد از این که علم هم سراغشان آمد، پس آنها چرا تسلیم نشدند؟ آنها اختلاف نکردند جز از روی زیادهخواهی که بین خوشان بود. و کسی که به آیات الله کفر بورزد، پس بدون شک که الله سریع الحساب است.
بدون شک دین، دین واقعی نزد الله اسلام است. تسلیم شدن، الله را به عنوان فرمانده پذیرفتن و تبعیت او را بر گردن نهادن، تسلیم شدن به تمام معنا، دین مورد نظر نزد الله اسلام است، این مرام است. «وَمَا اخْتَلَفَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ إِلَّا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْعِلْمُ بَغْيًا بَيْنَهُمْ» اما آن کسانی که اختلاف کردند، از کسانی که کتاب به آنها داده شده بود، پس آنها چرا نیامدند تسلیم الله بشوند؟ آن کسانی که کتاب هم داشتند، همه چیز هم میفهمیدند. بعد از این که علم هم سراغشان آمد، پس آنها چرا تسلیم نشدند؟ آنها اختلاف نکردند نکردند جز از روی زیادهخواهی که بین خوشان بود. از روی رقابت و زیادهخواهی و بهدست آوردن موقعیت بالاتر به خاطر این تسلیم نشدند و اختلاف کردند. «وَمَنْ يَكْفُرْ بِآيَاتِ اللَّهِ فَإِنَّ اللَّهَ سَرِيعُ الْحِسَاب» و کسی که به آیات الله کفر بورزد به خاطر این مسائل، به خاطر خودخواهیها و زیادهخواهیها پس بدون شک که الله سریع الحساب است. حساب و کتاب را سریع انجام میدهد.
«فَإِنْ حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ وَقُلْ لِلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوْا وَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ»(آلعمران/۲۰)
پس اگر با تو چون و چرا کردند، پس بگو که من چهرهام را برای الله تسلیم کردم. هر آن کس که تابع من است. و بگو به آنها که کتاب به آنها داه شده و سایر مردم که کتاب ندارند به آنها بگویید: آیا شما تسلیم شدید؟ پس اگر تسلیم شدند پس قطعاً که راه هدایت را پیدا کردند. منتها: اگر پشت کردند. پس همانا که بر تو فقط رساندن است. والله نسبت به بندگانش بسیار بیناست.
«فَإِنْ حَاجُّوكَ فَقُلْ أَسْلَمْتُ وَجْهِيَ لِلَّهِ وَمَنِ اتَّبَعَنِ» اگر با تو چون و چرا کردند اگر با تو جر و بحث کردند، پس بگو من چهرهام را برای الله تسلیم کردم. هر کس که از من پیروی میکند، آنها هم به همین شکل . ما یک امت هستیم. ما تسلیم الله هستیم. نقطهٔ محور داریم هر جا برویم ما به آن نقطه وصل هستیم و آن الله است که محور زندگی ما است. ما این هستیم. «وَقُلْ لِلَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ وَالْأُمِّيِّينَ أَأَسْلَمْتُمْ» و بگو به آنها که کتاب به آنها داه شده، «وَالْأُمِّيِّينَ» و سایر مردم که کتاب به آنها داده نشده به آنها بگویید آیا شما تسلیم شدید؟ الله را میپذیرید؟ تحت این عنوان که در همه شئونتان تسلیم او شوید؟ «أَأَسْلَمْتُمْ» «فَإِنْ أَسْلَمُوا فَقَدِ اهْتَدَوْا» پس اگر تسلیم شدند پس قطعاً که راه هدایت را پیدا کردند، خوش به حالشان. «وَإِنْ تَوَلَّوْا» منتها اگر پشت کردند.«فَإِنَّمَا عَلَيْكَ الْبَلَاغُ» پس همانا که بر تو فقط رساندن است. تو قرار نیست مجازاتشان بکنی، کاری انجام بدهی بر تو فقط رساندن است مابقی خود الله میداند چکار کند. مثل صفحه قبل که توضیح داد: با فرعون و بقیه چهکار کرد. کار تو فقط رساندن است. «وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَاد»ِ و الله نسبت به بندگانش بسیار بیناست. همانطور که اول آدمهای خوب را چطور نگاه میکرد، میدیدشان،این آدمها هم الله دارد آنها را میپاید و میبیند.
«إِنَّ الَّذِينَ يَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَيَقْتُلُونَ النَّبِيِّينَ بِغَيْرِ حَقٍّ وَيَقْتُلُونَ الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ» (آلعمران/۲۱)
بدون شک کسانی که به آیات الله کفر میورزند و پیغمبران را بدون حق میکشند و کسانی که این مجموعه مردم که قسط و عدالت میکنند را هم میکشند، پس تو آنها را به عذاب درد آور بشارت بده.
بدون شک کسانی که به آیات الله کفر میورزند و پیغمبران را بدون حق میکشند و کسانی که امر به قسط و عدالت میکنند، (به عدالت، به توحید، به نماز، به خوشاخلاقی، به نگهداشتن حق، از مردم، از این دستهٔ مردم که پیغمبر نیستند، منتها؛ مردم را به حق و حقیقت دعوت میکنند، کسانی که این مجموعه مردم را هم میکشند، پس تو آنها را به عذاب درد آور، زجر آور، بشارت بده.
«أُولَئِكَ الَّذِينَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِینَ» (آلعمران/۲۲)
اینها کسانی هستند که اعمالشان در دنیا و آخرت بی نتیجه ماند. و هیچ یاریگری که به دادشان برسد، به فریادشان برسد، برایشان وجود ندارد.
اینها کسانی هستند که اعمالشان در دنیا و آخرت بی نتیجه ماند اعمالشان پوچ شد، تباه شد، رفت. نه در دنیا نتیجه داد و نه در آخرت. «وَمَا لَهُمْ مِنْ نَاصِرِینَ» و هیچ یاریگری که به دادشان برسد، به فریادشان برسد برایشان وجود ندارد.