سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه 37
«أَعُوذُ بِٱللَّهِ مِنَ ٱلشَّیۡطَـٰنِ ٱلرَّجِیمِ»
«وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ ۚ وَلَا تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لِّتَعْتَدُوا ۚ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ ۚ وَلَا تَتَّخِذُوا آيَاتِ اللَّهِ هُزُوًا ۚ وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنزَلَ عَلَيْكُم مِّنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةِ يَعِظُكُم بِهِ ۚ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌَ» (بقره/ ۲۳۱)
(آیات توضیحات فراوانی دارد. در بحث خانواده است. بیایید چکار کنید، این قانون را بگویم: یک روش هست، شما بیایید آیات را جزء، جزءش کنید. یعنی سعی کنید عبارتهای یک آیه را تشخیص بدهید و بعد برای هر عبارت الان بدانید که چهچیزی میگوید. مثلا: یک آیه امکان دارد ۵ تا عبارت داشته باشد، ۵ جمله داشته باشد، ۶تا ، ۴تا.
وآن جملات وعبارت را به صورت مجزا بدانید، که چه میگوید و بعد به هم دیگر ربطشان بدهید. این خودش یک روش است برای یادگیری ترجمه قرآن کریم. حالا مثلا همین آیه در پایان ببنیم چند تا عبارت دارد و وقتی ما به این شکل قرآن را میخوانیم چقدر فهم قرآن آسان میشود.)
«وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَأَمْسِكُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍ أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍَ»
(تا اینجا مثلا یک جمله)
می گوید که: و هر گاه شما زنانتان را طلاق دادید و هرگاه شما همسرانتان را طلاق دادید. پس به پایان عده رسیدند، پس آنها را به نیکی و شایستگی بگیرید یا هم به شایستگی و احترام از همدیگر جدا بشوید. (آنها را رها کنید، یعنی شما حق ندارید که اگر تصمیم ندارید زندگی درستی را با همسرانتان شروع بکنید، حق ندارید آنها را به خانه برگردانید، چون مرد میتواند زن را قبل از اتمام عده به خانه برگرداند. یا با خیر و خوشی با آنها زندگی کنید، یا هم با خیر و خوشی از آنها جدا شوید. اذیتشان نکنید. آنها را مورد رنج و عذاب قرار ندهید. این یک نکنه)
«وَلَا تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لِّتَعْتَدُواَ»
آنها را برای آنکه به ایشان آسیب بزنید، به حق و حقوقشان تعدی کنید، انتقام بگیرید و این کارها، شما بااین قصد آنها را نگیرید، برگردانید.
« وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهَُ» (این سوم)
و کسی که این کار را انجام بدهد، در حقیقت به خودش ظلم کرده است.(خیلی در جامعه اتفاق میافتد. خیلیها هستند می گویند حالا کاری سرش در بیارم، این من را اذیت میکند نه، این فلان کار کرده نه، حالا من طلاقش میدهم. در ایام عده تا قبل از اینکه تمام بشود دوباره برش میگردانم، دوباره زندگی جهنمی دوباره طلاق، دوباره عده، قبل از اینکه تمام بشود، دوباره برش میگردانم و زن زیر دست مرد اسیر و ذلیل میشود. امکان دارد آیا کسی این کار را انجام دهد؟ بله، آدمهای بیتقوا، خدا نترس، امکان دارد اینکار را با زن انجام بدهند. حالا امکان دارد که زن هم واقعا تقصیراتی داشته باشد ولو که تقصیر دارد هم، حق ندارد این کار را انجام دهد. میگوید: هر مردی که اینکار را انجام داد، دارد به خودش ظلم میکند)
بعد: «وَلَا تَتَّخِذُوا آيَاتِ اللَّهِ هُزُوًا َ»
و آیات الله را به مسخره نگیرید. (الله این امکان را گذاشته برای مرد، از این موقعیتش سوء استفاده نکند و این به مسخره گرفتن آیات خدا است، اگر مرد همچنین کاری انجام بدهد.)
« وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَمَا أَنزَلَ عَلَيْكُم مِّنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةَِ»
و به یادتان بیاورید نعمتهای الله را بر شما.(فکر کنید چقدر الله به شما نعمت داده شما هم چقدر ناسپاسی کردید. پس خدا هم همچنان دارد در حقتان لطف میکند، پس شما خجالت بکشید، اینهمه نعمتهای الله را دارید استفاده میکنید، بعد آیات الله را به مسخره میگیرید، برای انتقام و اینکه دلتان مثلا خنک بشود.)
«وَمَا أَنزَلَ عَلَيْكُم مِّنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَةَِ»
و به یادتان بیاورید که برایتان نازل کرده است از کتاب و حکمت. (آموزش عملی دین که سنتهای پیامبر(ص) باشد: حکمت.)
«يَعِظُكُم بِهِ »
الله شما را به وسیله آنها موعظه میدهد.(شما را متذکر میکند به آنها، اینها را فراموش نکنید. حالا که در لج و لجبازی افتادید.)
«وَاتَّقُوا اللَّهََ»
الله را مد نظر قرار دهید و از الله بترسید.
«وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ»
و بدانید که الله نسبت به هر چیزی دانش دارد، آگاه است. (شما میگویید که من قصد زندگی دارم، ولی از ته دلتان آگاه است. از نیتهایتان آگاه است، که شما چرا این کار را دارید انجام میدهید. حالا پس چه شد این یک عبارت که تا:
«أَوْ سَرِّحُوهُنَّ بِمَعْرُوفٍَ» بعد: «وَلَا تُمْسِكُوهُنَّ ضِرَارًا لِّتَعْتَدُوا َ» این دو تا.
این دو تا حکم است. و بعد از آن دیگر مجازاتهای کسی که این حکم را رعایت نکند.
مجازات اول: «وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَقَدْ ظَلَمَ نَفْسَهُ َ»
مجازات دوم: «وَلَا تَتَّخِذُوا آيَاتِ اللَّهِ هُزُوًاَ»
برای آنکه دستش را از اینکار نگه دارد.
سوم: «وَاذْكُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ»
تا مرد این تذکر را جدی بگیرد و اذیت نکند.
چهارم: «وَمَا أَنزَلَ عَلَيْكُم مِّنَ الْكِتَابِ وَالْحِكْمَة يَعِظُكُم بِهَِ»
و پنجم: «وَاتَّقُوا اللَّهَ»
اینها همش دارد پشت سر هم مثل رگبار میآید، که مرد به هر شیوهای شده دست از اذیت زن بردارد.
و بعدی: «وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌَ»)
«وَإِذَا طَلَّقْتُمُ النِّسَاءَ فَبَلَغْنَ أَجَلَهُنَّ فَلَا تَعْضُلُوهُنَّ أَن يَنكِحْنَ أَزْوَاجَهُنَّ إِذَا تَرَاضَوْا بَيْنَهُم بِالْمَعْرُوفِ ۗ ذَٰلِكَ يُوعَظُ بِهِ مَن كَانَ مِنكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ ۗ ذَٰلِكُمْ أَزْكَىٰ لَكُمْ وَأَطْهَرُ ۗ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونََ» (بقره/۲۳۲)
و هرگاه شما زنان را طلاق دادید، پس آنها به پایان عدهشان رسیدند. رو به اتمام رسید عدهشان.
«فَلَا تَعْضُلوهنَ»
شما مانع نشوید. که آنها با همسرانشان ازدواج بکنند. زمانی که خودشان راضی هستند و بین هم توافق و صلح کردند، به شایستگی.
(آیه اول، یعنی آیه: ۲۲۱ در مورد مردها بود.شوهران، با شوهرها صحبت میکرد، که شما این کار را انجام ندهید.
آیه: ۲۲۲ با خانوادهٔ زن و مرد دارد صحبت میکند؛ با خانوادهشان، برادر زن، پدر زن یا برادر شوهر، پدر شوهر. شما حق ندارید که مانع بشوید که دوباره آنها که کارشان به طلاق رسیده میخواهند دوباره باهم خوب بشوند، شما مانع نشوید. این را دارد میگوید)
و «ذَٰلِكَ يُوعَظُ بِهِ مَن كَانَ مِنكُمْ يُؤْمِنُ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرَ»
این چیزی است که موعظه داده میشود به کسی که ایمان به الله و روز آخرت دارد. پس شما مانع ازدواج مجددشان نشوید.(حالا در عده باشند یا حتی بعد از پایان عده، دوباره میخواهند با یک عقد جدید با هم ازدواج کنند. شما ای خانوادهها مانعشان نشوید اگر ایمان به الله و روز آخرت دارید)
«ذَٰلِكُمْ أَزْكَىٰ لَكُمَ»
این برایتان پاکیزهتر است.
«وَأَطْهَرَُ»
و بهتر است و پاکتر است.(برای خانوادهتان، برای حفظ پسران و دخترانتان، حفظ عفتشان، حفظ آرامششان و روحیهشان، این به نفعشان است. پس ای خانوادهها، مانع نشوید؛ که چقدر متاسفانه به این حکم عمل نمیشود و خانوادهها مانع به هم رسیدنشان میشوند.)
«وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونََ»
(ممکن است توجیه بکنند، نه اینها نباید باهم زندگی کنند و این حرفها) الله میداند و شما نمیدانید. این حرفها و توجیهات دیگر در نیاورید الله میداند، شماها نمیدانید. پس مانعشان نشوید.
«وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ ۖ لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ ۚ وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ ۚ لَا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا ۚ لَا تُضَارَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَّهُ بِوَلَدِهِ ۚ وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَٰلِكَ ۗ فَإِنْ أَرَادَا فِصَالًا عَن تَرَاضٍ مِّنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا ۗ وَإِنْ أَرَدتُّمْ أَن تَسْتَرْضِعُوا أَوْلَادَكُمْ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِذَا سَلَّمْتُم مَّا آتَيْتُم بِالْمَعْرُوفِ ۗ وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌَ» ( بقره/۲۳۳)
(این آیه دارد با پدر و مادرها صحبت میکند که بچه دارند. امکان دارد حاصل آن ازدواج بچه باشد و الان کارشان به طلاق رسیده است)
میگوید:«وَالْوَالِدَاتَ»
مادران.
«يُرْضِعْنَ أَوْلَادَهُنَّ»
فرزندانشان را شیر میدهند.
«حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنََِ»
دو سال کامل.
(حالا هم بعد از طلاق است و هم اصلا در یک خانوادهٔ معمولی که طلاقی و اختلافی هم وجود ندارد. آین آیه دارد تقسیم مسئولیت میکند. میگوید: وظیفه مادرانِ که به بچههایشان شیر بدهند، اگر میخواهند که دو سال کامل شیر بدهند)
«لِمَنْ أَرَادَ أَن يُتِمَّ الرَّضَاعَة»
هر کس میخواهد که رضاعت را کامل بکند.(ایام شیر خوارگی فرزندش را)
« وَعَلَى الْمَوْلُودِ لَهُ رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ»
و برکسی که بچه مال اوست(بچه برایش متولد شده است. یعنی پدر آن فرزند، بر آنچه مسولیتی هست؟)
«رِزْقُهُنَّ وَكِسْوَتُهُنَّ»
مخارجش: رزقش، هزینش، از خوراکی و چیزهای دیگر و پوشش: لباس و پوشاک آن بچه.
«بِالْمَعْرُوفِ»
به شایستگی. حالا هم فرزند و هم مادر فرزند، که زنش باشد. بر پدر این مسولیت گذاشته شده، تامین هزینهها.
« لَا تُكَلَّفُ نَفْسٌ إِلَّا وُسْعَهَا»
هیچ کسی مکلف نمیشود الا به توانش.
(هم آن مادر که میخواهد شیر بدهد. یک وقتی واقعا در توانش نیست، وضعیتش حالا به هر شکلی، یک وقتی پدر حالا در آن حد تامین کردن هزینهها در توانش نیست. میگوید: هیچ کس جز به اندازهی توانش مکلف نمیشود)
«لَا تُضَارَّ وَالِدَةٌ بِوَلَدِهَا وَلَا مَوْلُودٌ لَّهُ بِوَلَدِه»
نه مادر به خاطر فرزندش باید ضرر ببیند، نه هم کسی که فرزند برایش متولد شده است.(پدر فرزند، آن هم نباید به خاطر فرزند آسیب ببیند. ببینید حالا دارد نگاه میدهد، بینش میدهد، یعنی بین فرزند و پدر و مادر، پدر و مادر بر فرزند مقدم هستند، آن ها نباید به خاطر مخارج فرزند که میشود طور دیگر حلش کرد به خاطر شیردهی فرزند که میشود طور دیگر حلش کرد و بچه هم آسیب نمیبیند، اینجا دیگر پدر و مادر نباید فدا بشوند و آسیب ببینند. به فکر پدر و مادر هم هست چون اصل هستند. این ها نباید آسیب ببینند.)
«وَعَلَى الْوَارِثِ مِثْلُ ذَٰلِك»
و بر وارث هم به مثل آن است. (اگر مثلا پدر فرزند از دنیا رفته، خوب وارث هست.حالا هر کس وارث هست میآید چکار میکند؟
مخارج آن فرزند را تامین میکند. تقسیم می کنند بین خودشان و هزینهی فرزند را میآید تامین می کند. بر وارث هم به مثل آن واجب است که جای پدر یا مادر را بگیرند، اگر یکی از این دو از این دنیا رفتند. دارد پیشبینی همه چیز را میکند)
«فَإِنْ أَرَادَا فِصَالًا عَن تَرَاضٍ مِّنْهُمَا وَتَشَاوُرٍ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا»
پس اگر اراده کردند که فرزند را از شیر بگیرند، از روی رضایت هر دو نفر و با مشورت.(مشاوره و مشورت و بررسی که فرزند واقعا این جا آسیب جدی نمیبینند و میشود از شیرش گرفت.)
« فَلَا جُنَاحَ عَلَيْهِمَا»
مشکلی نیست که فرزند را از شیر بگیرند، گناهی بر آن دو نیست.(این خودش دارد، یعنی یک مثال را بیان میکند. که نباید پدر و مادر برای فرزند، به خاطر فرزند آسیب ببینند. یک وقتی ممکن است که زن به خاطر موقعیت شغلیاش، خانوادگی، جسمی، به هر شکلی مسول جایی است، رئیس شرکتی است مثلا نمیتواند مدام هر روز ، هر ساعت بیاید به بچه شیر بدهد. بچه شیر خوار است، چند روزه است، چند ماهه است. خوب آن مادر نباید ضرر ببیند، موقعیتش را از دست بدهد. پدر امکان دارد بخواهد درست و حسابی فرزند را تامین بکند خودش گرفتار میشود دیگر ندارد بخورد، کل درآمدش باید بدهد به فرزند، یا اصلا نمیتواند کار بکند در رنج و زحمت میافتد. اینها دارد حل میکند و یک مثال، مثلا برای فرزند که مادر نمیتواند شیر بدهد، اشکال ندارد، اگر مشورت کردید مثلا متخصص تغذیه، مثلا آن کسی که متخصص کودک هست و رسیدید به اینکه این فرزند اگر شیر مادر نخورد، مثلا شیر قوطی بخورد اشکالی ندارد آسیب جدی نمیبیند، خیلی از فرزندان به این شکل بزرگ میشوند. میگوید: گناهی بر شما نیست، پس مادر به خاطر فرزند ضرر نبیند.
یا مثلا: جدا شدند زن خواستگار دارد. میگوید: بچه همراهت نباشد، با تو ازدواج میکنم همدیگر را دوست دارند، حالا گیر داده به فرزندش، اگر فرزند باشد با آن خانم ازدواج نمیکند. در حالی که آن خانم حق ازدواج دارد، حق زندگی دارد. میگوید: مادر ضرر نبیند. بچه را از شیر بکند یا چی؟)
«وَإِنْ أَرَدتُّمْ أَن تَسْتَرْضِعُوا أَوْلَادَكُمْ فَلَا جُنَاحَ عَلَيْكُمْ»
و اگر خواستید که برای فرزندتان مادر شیرده بگیرید.(یک خانمی که به آن شیر بدهد که مادر شیریاش میشود. یک خانم دیگر کرایه بگیرد که به فرزندتان شیر بدهد، چون این زن میخواهد ازدواج کند یا موقعیت و شغل و اینها دارد) اشکالی و گناهی بر شما نیست.
« إِذَا سَلَّمْتُم مَّا آتَيْتُم بِالْمَعْرُوف»
زمانی که پرداخت کنید، آنچه که با همدیگر قرار گذاشتهاید، به شایستگی. (به همان مادر که قرار گذاشتید که بهش این مقدار بدهید به عنوان دست مزد، حق و زحمه، شما مادامی که به آنها این حق را میدهید. آنهم به شایستگی و احترام، دارد زحمت میکشد، دارد فرزند تو را نگهداری میکند، حق و حقوق آنها را میدهید گناهی بر شما نیست، این برنامه هم میتوانید بریزید و پدر و مادر به خاطر فرزند ضرر نبیند)
«وَاتَّقُوا اللَّهَ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ»
و تقوای الله پیشه کنید و بدانید که الله به هر چه که شما انجام میدهید بیناست.(یعنی در هر تصمیمی که میگیرید با تقوای الله تصمیم بگیرید؛ یعنی اگر بچه واقعا آسیب میبیند، نباید تصمیم بگیرید که بچه آسیب ببیند اگر واقعا زن آسیب میبیند باید خدا را مد نظر قرار بدهید و این کار را انجام ندهید، یعنی رعایت حال زن بکنید، رعایت حال مرد بکنید و همهٔ این تصمیمات مشورتها از سر انداختن نباشد، با توجه به تقوای الله باشد که الله همهٔ کارهایتان را دارد میبیند