سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۱۷ / جزء ۱ / آیه ۱۰۶ الی ۱۱۲

 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی تلاوت این صفحه  پرسش و پاسخ صفحه

صفحه ۱۷

«أَعُوذُ بِٱللَّهِ مِنَ ٱلشَّیۡطَـٰنِ ٱلرَّجِیمِ»
«مَا نَنسَخْ مِنْ آيَةٍ أَوْ نُنسِهَا نَأْتِ بِخَيْرٍ مِّنْهَا أَوْ مِثْلِهَا ۗ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌِ»(بقره/۱۰۶)
هر آیه‌ای که نسخ کنیم یا آن ‌را به فراموشی بسپاریم بهتر از آن، یا مانند آن را می‌آوریم. مگر نمیدانی که الله بر هر چیزی قادر است؟(آیه: یا آیات قرآن هستند، یا آیاتی که به عنوان معجزه از آن یاد می‌شود؛ چیزهایی که حقانیت دین اسلام و حقانیت آن پیغمبر را می‌رساند. در طول تاریخ همیشه انبیاء خدا برای خودشان نشانه‌هایی داشتند که حقانیتشان اثبات بشود. که واضح است مثل: پیامبر موسی علیه‌السلام آن عصا، آن دست. پیامبر عیسی علیه‌السلام آن مردگان را زنده می‌کرد و الا آخر. این‌ها نشانهٔ حقانیت هستند. منتها برای هر پیغمبری و هر امتی این نشانه‌ها تفاوت می‌کرد مثل هم نبود. حالا الله می‌گویند که: ما اگر یک آیه‌ای را نسخ بکنیم، یعنی آن راببریم یک چیزی بهتر از آن برای پیغمبر بعدی، برای امت بعدی می‌آوریم. و یا این‌که آن را به فراموشی می‌سپاریم. طوری دیگر می‌شود. برای حقانیتش ما چیزهای دیگری می‌فرستیم. دیگر مثل آن نشانه نمی‌فرستیم و هم احکام الله آیات قرآن، آیات کتاب‌های آسمانی، اگر در یک کتابی یک حکمی هست، خوب در کتاب‌های بعدی آن‌یکی منسوخ می‌شود، طوری دیگر حکم می‌آید یا به مثل آن یا بهتر از آن، یا حتی در یک کتاب آسمانی در یک برهه‌ای از زمان یک آیه‌ای می‌آید، یک حکمی می‌آید و بعد از آن، آن حکم یا به فراموشی سپرده می‌شود، دیگر نیاز نیست یا بهتر از آن و یا به مانند آن الله می‌فرستند. و الله صاحب اختیار هستند. مگر نمی‌دانی که الله بر هر چیزی قادر است؟ یعنی در این قضیه مثلا: پیامبر موسی علیه‌السلام قومش وقتی تشنه شدند زد بر سنگ، آن‌هایی که خواندیم و آب از سنگ بیرون آمد قومش آب خوردند و سیرآب شدند. و رسول‌الله صل‌الله‌و علیه‌وسلم، وقتی قومش تشنه شدند در یک جنگی، خوب پیغمبر دعا کرد، آب بزاقش را انداخت داخل چاه، چاه خشک، آبش خیلی پایین، چاه پر شد و قومش سیرآب شدند. چه شد به مثل آن الله می‌گویند: ما می‌آوریم یا بهتر از آن. یا اگر پیامبر موسی علیه‌السلام عصایش را زد به دریا شکافته شد. رسول‌الله صل‌الله‌وعلیه‌وسلم با اشاره انگشت ماه را شکافت. به جای دریا ماه را شکافت. به مثل آن، یا به مانند آن ما می‌آوریم و یا اگر مثلا: یک پیغمبری مرده‌ای را زنده می‌کرد، خوب یک چیز دیگر، یک مسائل دیگر که از نظر معنوی و روحیه مردم تقویت پیدا بکنند ما جایگزینش می‌کنیم و دیگر آن نشانه را به فراموشی می‌سپاریم. همهٔ این‌ها بر اساس حکمت‌های الله و خواست خود الله است. فقط بدان که الله بر هر چیزی قادر است. فکر نکن اگر نشانه‌ای رفت یک چیز دیگری آمد، این‌جا ضعف از طرف الله وجود دارد. خیر، ضعف از طرف الله وجود ندارد. پس آن آیه‌ای که ما نسخش بکنیم، ببریم یک چیز دیگری جایش بیاوریم یا به فراموشی بسپاریم، ببریم هیچ چیز دیگری نیاوریم، ما بهتر از آن می‌آوریم یا لااقل همانندش. ما این کار را انجام می‌دهیم، الله می‌گویند ما این کارها را انجام می‌دهیم. ما توانمندیم، مگر نمی‌دانی که الله بر هر چیزی قادر است؟)

«أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ»(بقره/۱۰۷)
مگر نمی‌دانی که الله تمام پادشاهی آسمان و زمین مال خودش است؟ (صاحب اختیار همه چیز است. همه چیز تحت کنترلش و تحت اختیارش است، مال خودش است) اما شما: به‌غیر از همان الله دیگر هیچ دوستی و هیچ یاری رسانی ندارید.(این الله است)

«أَمْ تُرِيدُونَ أَن تَسْأَلُوا رَسُولَكُمْ كَمَا سُئِلَ مُوسَىٰ مِن قَبْلُ ۗ وَمَن يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ»(بقره/۱۰۸)
آیا شما می‌خواهید از رسول خودتان، پیغمبر خودتان، چیرهایی را تقاضا بکنید به مثل این‌که از قبل، از موسی تقاضا دادند؟( شما تقاضا ندید، که اگر فلان طور هست، خدا فلان کار برای‌ما بکند. فلان معجزه انجام بدهد. این را از پیغمبرتان نخواهید. از موسی خواستند. نمیدانم: اگر واقعا راست می‌گویی، تو برای ما بیاور، برای ما فراهم بکن تا ما الله را با چشمانمان ببینیم. یا به پیغمبر عیسی گفتند: یک سفره‌ای از آسمان برای ما بیاید که ما مهمان باشیم سر آن سفرهٔ خدایی. شما از پیغمبرتان نخواهید. شما می‌خواهید به مثل آن کسانی که از موسی خواستند؟ شما از پیغمبرتان همچنین تقاضاهایی نکنید. منتظر نباشید، خود الله می‌فهمد که کجا و چه نشانه‌ای بفرستد. یا چه حکمی بفرستد. دارد تربیت می‌کند که آمادهٔ معجزه نباشند، متقاضی معجزه نباشند. خودشان را رشد بدهند بر اساس احکام الله. آن فضا را رها بکنند و وقتی که مشاهده می‌کنیم، اصحاب پیامبر صل‌الله‌وعلیه‌وسلم هیج‌جا نیست که شرط گذاشته باشند برای رسوال‌الله صل‌الله‌وعلیه‌وسلم تو اگر واقعا فلان هستی، فلان معجزه بیاور. گاهی صحابه چنین کاری را انجام ندادند؛ ولی اقوام سایر پیامبران چرا. این دارد افکار را عوض می‌کند. فرهنگ مردم را دارد تصحیح می‌کند که به فکر خودشان باشند. نه منتظر معجزه)«وَمَن يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالْإِيمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاءَ السَّبِيلِ» وکسی که کفر را عوض بکند به‌ازای ایمان، این شخص از راه درست و وسط و مستقیم منحرف شده، گمراه شده است.

«وَدَّ كَثِيرٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُم مِّن بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِّنْ عِندِ أَنفُسِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ ۖ فَاعْفُوا وَاصْفَحُوا حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِير»ٌ(بقره/ ۱۰۹)
دوست دارند بسیاری از اهل کتاب، آرزوشان است که کاش شما را بعد از ایمانتان بربگردانند به وضعیت کفر، کافر شوید.(خیلی دوست دارند شما را کافر بکنند)«حَسَدًا مِّنْ عِندِ أَنفُسِهِم» از روی حسد که دارد از درونشان می‌جوشد.(از درونشان، از خودشان)«مِّن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْحَقُّ» آن‌هم بعد از آن‌که حق برایشان واضح شد.( باز هم از روی حسادت می‌خواهند شما را گمراه بکنند. مثل خودشان و بدتر از خودشان. این ادامه دارد تا قیامت هم ادامه دارد و دارد انجام می‌گیرد این قضیه، دارند تلاش می‌کنند. منتها شما:)«فَاعْفُواوَاصْفَحُوا» خودتان را درگیر آن‌ها نکنید. رها کنید، عفو بکنید.(در بگذرید تا این‌که الله امرش را بفرستد. یا حکمش را بفرستد، مثل: جهاد وچیزهای دیگر، یا این‌که خود الله تکلیف آن‌ها را مشخص بکند. منتها شما چی؟ شما یک‌سری وظایفی دارید که آن کارها را انجام بدهید. چه وظایفی؟ الان می‌گوید:) «حَتَّىٰ يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِير» بدون شک که الله بر هر چیزی قادر است. آن‌ها را به الله بسپارید.( خودتان، شما درگیرشان نشوید. شما چکار بکنید؟)

«وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ ۚ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِير»ٌ( بقره/۱۱۰)
شما ارتباطتان را با الله محکم بکنید. نماز را به نحو احسن اقامه بکنید.«وَآتُوا الزَّكَاةَ» زکات بدهید.(وضعیت اقتصادیتان رامرتب بکنید)«وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ»و هر آن‌چه که از پیش بفرستید برای خودتان، آن را نزد الله خواهید یافت.(هیچ‌کدام از این زحمات شما هدر نخواهد رفت وهمهٔ‌آن پیش الله محفوظ است. آن را دوباره خواهید دید نزد الله، که:)«إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِير» بدون شک که الله به هر آن‌چه که عمل می‌کنید کاملا بیناست و می‌بیند.

«وَقَالُوا لَن يَدْخُلَ الْجَنَّةَ إِلَّا مَن كَانَ هُودًا أَوْ نَصَارَىٰ ۗ تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ ۗ قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِين»َ(بقره/ ۱۱۱)
و گفتتد: هرگز کسی داخل جنت نمی‌شود مگر که یهودی باشد یا نصرانی.( این را می‌گویند. یک افتی برای شما، یعنی دارند شما را ساقط می‌کنند از حقانیت و یک عزتی برای خودشان، خودشان را دارند حق و بالا تصور می‌کنند. پس جز یهود و نصارا کسی وارد بهشت نمی‌شود. اما شمابدانید. این حرف‌ها در شما اثر نکند. حرفشان واقعیت ندارد)«تِلْكَ أَمَانِيُّهُمْ» این یک‌سری آرزوهای پوچ و بیهودهٔ آن‌ها است.( تخیلات است)«قُلْ هَاتُوا بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِين»بگو دلیل بیاورید. دلیلتان کجاست اگر واقعا راست می‌گویید: شما فقط اهل بهشت هستید، ما بهشت نمی‌رویم.

«بَلَىٰ مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ وَهُوَ مُحْسِنٌ فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ»(بقره/۱۱۲)
آره، این حرف درست است.( چه حرفی:) «مَنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لِلَّهِ»کسی که چهره‌اش را خالص برای الله بکند.(فقط برای الله زندگی بکند)«وَهُوَ مُحْسِنٌ» و دائما الله را مد نظر قرار بدهد.( انگار می‌بیند. این آدم:)«فَلَهُ أَجْرُهُ عِندَ رَبِّهِ» این بله، اجرش نزد پروردگارش محفوظ است.«وَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ» نه از چیزی ترس دارند و نه هم از چیزی غم و اندوه دارند.( این‌ها در آرامش و امنیت کامل هستند. این‌ها بله)