سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه ۱۵
«قُلْ إِنْ کَانَتْ لَکُمُ الدَّارُ الآخِرَةُ عِنْدَ اللَّهِ خَالِصَةً مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صَادِقِینَ» (بقره/94)
بگو اگر زندگی آخرت که نزد الله است فقط مخصوص شماست غیر از مردم، پس آرزوی مردن کنید اگر واقعا راست میگویید.
نکته!
خیلی از آیات قرآن جواب است و برای سوالش ما باید تفکر کنیم و آن را کشف کنیم. الان میگوید اگر زندگی آخرت که نزد الله است فقط مخصوص شماست و برای بقیه مردم نیست، آرزوی مردن کنید. پس اگر دقت کنیم متوجه میشویم یک ماجرایی وجود دارد و این است که واقعا یهودیان همچین حرفی گفتهاند که آخرت فقط مخصوص ماست نه سایر مردم. البته جاهای دیگر همین به همین شکل جواب آمده که با تدبر به فهم عمیق میرسیم.
آیه دارد باور خطرناکی که آنها دارند را میشکند؛ آنها فکر میکنند بهشت خدا تنها مال آنها است و خود را بالا میبینند و آیه دارد آنها را پایین میآورد و چنین آدمهایی که هرکاری که دلشان بخواهد انجام می¬دهند و سرای آخرت هم که مال آنهاست و هر کاری از دستشان بر میآید، چنین آدم هایی با این تفکرها تبدیل به یک افعی میشوند. آیه دارد آنها را از حتمی بودن و قطعیت را خرد می¬کند و محک میزند که آرزوی مردن کنید؛ چون با استدلال و منطق می¬شود بازی کرد ولی با مرگ نمیشود بازی کرد و اگر آنها آرزوی مرگ میکردند واقعا میمردند.
وَلَنْ يَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ وَاللَّهُ عَلِيمٌ بِالظَّالِمِينَ» (بقره/95)
ولی هرگز آنها آرزوی مردن نمیکنند به خاطر کارهایی که انجام دادند و دستهایشان از جلو فرستادهاند، و الله نسبت به ظالمان کاملاً آگاه است.
«وَلَنْ یَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ» ولی هرگز آنها آرزوی مردن نمیکنند به خاطر کارهایی که انجام دادند که دستهایشان از جلو فرستاده. یعنی هم نتیجه را بیان کرد (وَلَنْ یَتَمَنَّوْهُ أَبَدًا) و هم دلیلش را بیان کرد (بِمَا قَدَّمَتْ أَیْدِیهِمْ).
«وَاللَّهُ عَلِیمٌ بِالظَّالِمِینَ» و الله نسبت به ظالمان کاملاً آگاه است و میداند چه کارهایی انجام دادند و میداند که هرگز آرزوی مرگ نمیکنند و برعکس نسبت به زندگی حریص¬ترند.
«وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَى حَيَاةٍ وَمِنَ الَّذِينَ أَشْرَكُوا يَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ يُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ يُعَمَّرَ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ» (بقره/96)
و تو در مییابی که آنها حریص¬ترین مردم بر زنده ماندن هستند حتی از مشرکان برای حریص بودن بدترند، هر کدامشان آرزو دارد هزار سال عمر داده شود ولی آن عمر دراز هم دورکننده¬اش از عذاب نیست، و الله کاملا به کارهایی که انجام میدهند آگاه است.
«وَلَتَجِدَنَّهُمْ أَحْرَصَ النَّاسِ عَلَى حَیَاةٍ وَمِنَ الَّذِینَ أَشْرَکُوا» و تو در مییابی که آنها حریص¬ترین مردم بر زنده ماندن هستند و آرزوی زنده ماندن دارند حتی از مشرکان برای حریص بودن بدترند. «یَوَدُّ أَحَدُهُمْ لَوْ یُعَمَّرُ أَلْفَ سَنَةٍ وَمَا هُوَ بِمُزَحْزِحِهِ مِنَ الْعَذَابِ أَنْ یُعَمَّرَ» هر کدامشان آرزو دارد هزار سال عمر داده شود ولی آن عمر دراز هم دور کننده اش از عذاب نیست! «وَاللَّهُ بَصِیرٌ بِمَا یَعْمَلُونَ» و الله کاملا به کارهایی که دارند انجام میدهند آگاه است.
«قُلْ مَنْ كَانَ عَدُوًّا لِجِبْرِيلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِكَ بِإِذْنِ اللَّهِ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيْهِ وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ» (بقره/97)
بگو کسی که دشمن جبرییل باشد، پس بدون شک قرآن را بر قلب تو به اذن الله نازل کرده است؛ یعنی قرآن را بر قلب تو به اذن الله نازل کرده است که این کتاب تصدیق میکند آن چیزی که جلوی رو دارند و با کتابهای قبل همخوانی دارد و سراسر هدایت و مژده و خوش¬خبری برای آدمهای با ایمان است.
«قُلْ مَنْ کَانَ عَدُوًّا لِجِبْرِیلَ فَإِنَّهُ نَزَّلَهُ عَلَى قَلْبِکَ بِإِذْنِ اللَّهِ» بگو کسی که دشمن جبرییل باشد پس بدون شک آن (جبرییل) آن را نازل کرده است. پس یک موضوع دیگر آمده است که هرکس دشمن جبرییل باشد، پس آنها اعلام دشمنی با جبرییل را کرده بودند به خاطر این که یهودیان یک وقتهایی که مشکلات و مصیبت برایشان پیش میآمدند جبرییل را مقصر میدانستند. این که قرآن بر پیامبری غیر از یهودیان نازل کرده، جبرییل را مقصر میدانستند. پس موضوع همین بود و این آیه جواب این مسئله را میدهد که اگر کسی دشمن جبرییل باشد، جبرییل آن را از سر خود نازل نکرده است بلکه به اذن الله بر قلب تو(پیامبر) نازل کرده است. «مُصَدِّقًا لِمَا بَیْنَ یَدَیْهِ وَهُدًى وَبُشْرَى لِلْمُؤْمِنِینَ» که این کتاب تصدیق میکند آن چیزی که جلوی رو دارند و از کتابهای قبل بیان می¬کند و با کتاب های قبل همخوانی دارد و سراسر هدایت و مژده و خوش¬خبری برای آدمهای با ایمان است و مژده است برای انسانهای باایمان جبرئیل این کتاب را نازل کرده است و باید خوشحال باشند و از جبرئیل ممنون باشند، ولی آنها با او دشمن هستند و با او دشمنی میکنند، ولی کسی که با جبرئیل دشمنی کرد بفهمد که این مسئله به جبرئیل منتهی نمیشود، خیلی از مسائل دیگر را در برمیگیرد که باید مسئولیت همهی آنها را بپذیرد. این مسئله تا کجاها ادامه پیدا میکند؟
«مَن كَانَ عَدُوًّا لِّلَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَرُسُلِهِ وَجِبْرِيلَ وَمِيكَالَ فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِّلْكَافِرِينَ» (بقره/۹۸)
کسی که برای الله و ملائکه و پیامبرانش دشمن باشد، مخصوصا اگر با جبرئیل و میکائیل دشمن باشد پس بیشک الله برای کافران دشمن است.
این مسئله تا کجاها ادامه پیدا میکند؟
«مَن كَانَ عَدُوًّا لِّلَّهِ» کسی که دشمن باشد برای الله (کسی که دشمن جبرئیل شد چون خدا جبرئیل را فرستاده پس با خدا نیز ناخودآگاه دشمن میشود) کسی که دشمن باشد برای ملائکه (جبرئیل فرمانده ملائکه است با جبرئیل مشکل پیدا کند با همه ملائکه مشکل پیدا کرده است.) «وَرُسُلِهِ» جبرئیل بر همه پیامبران نازل کرده پس بر همه پیامبران اعلام دشمنی کرده. «وَجِبْرِيلَ وَمِيكَالَ» مخصوصا اگر با جبرئیل و میکائیل دشمن باشد «فَإِنَّ اللَّهَ عَدُوٌّ لِّلْكَافِرِينَ» پس بیشک الله برای کافران دشمن است، دشمنی میکنی مورد دشمنی هم قرار میگیری.
«وَلَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَيْكَ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ ۖ وَمَا يَكْفُرُ بِهَا إِلَّا الْفَاسِقُونَ» (بقره/۹۹)
و بدون شک که ما به سوی تو آیاتی روشن و واضح نازل کردیم و جز فاسقان هیچ کس به این آیات کافر نمیشود.
«وَلَقَدْ أَنزَلْنَا إِلَيْكَ آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ» و بدون شک که ما به سوی تو آیاتی روشن و واضح نازل کردیم «وَمَا يَكْفُرُ بِهَا إِلَّا الْفَاسِقُونَ» و جز فاسقان هیچ کس به این آیات کافر نمیشود. جز انسانهای فاسق که دست از اطاعت و فرمانبری کشیدند و رفتند سر ناسازگاری و عداوت برداشتند.
«أَوَكُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْدًا نَّبَذَهُ فَرِيقٌ مِّنْهُم ۚ بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ» (بقره/۱٠٠)
آیا پس هرگاه که عهد و قراری بستند و قولی دادند، گروهی از آن¬ها آن را رها میکنند چون اکثریتشان ایمان ندارند.
«أَوَكُلَّمَا عَاهَدُوا عَهْدًا نَّبَذَهُ فَرِيقٌ مِّنْهُم» آیا پس هرگاه که عهد و قراری بستند و قولی دادند چرا گروهی از آنها آن را پرت کردند. قول میدهند عهد و پیمان میبندند و میپذیرند که آن عهد و میثاق را انجام بدهند، منتهی گروهی از آن¬ها آن را رها میکنند (نَّبَذَهُ). «بَلْ أَكْثَرُهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ» بلکه اکثریتشان ایمان ندارند دلیلش این است؛ زیرا آنها اصلا الله و کلامش را قبول ندارند و به همین خاطر راحت عهد و پیمانش را به هم میزنند.
«وَلَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ نَبَذَ فَرِيقٌ مِّنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ كِتَابَ اللَّهِ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ» (بقره/۱٠۱)
و آنگاه که رسولی از جانب الله برایشان آمد که تصدیق کننده بود به آنچه که همراهشان است، گروهی از کسانی که کتاب بهشان داده شده کتاب الله را پشت سرشان رها و پرت کردند، به علم دانششان پشت پا زدند انگار هیچ چیزی نمیدانند.
«وَلَمَّا جَاءَهُمْ رَسُولٌ مِّنْ عِندِ اللَّهِ مُصَدِّقٌ لِّمَا مَعَهُمْ» و آنگاه که رسولی از جانب الله برایشان آمد که تصدیق کننده بود به آنچه که همراهشان است، پیامبری آمد که با کتابهایی آسمانیشان همخوانی داشت قشنگ خصوصیات این پیامبر را در کتابهای آسمانی میبینید و چیزهایی میگوید که با آن چیزی که در کتابهای خودشان است همخوانی دارد با این وجود «نَبَذَ فَرِيقٌ مِّنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ» گروهی از کسانی که کتاب بهشان داده شده کتاب الله را رها و پرت کردند «وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ» پشت سرشان، با کمال بیتوجهی و بیرحمی کتاب الله را پشت سرشان پرت کردند «كَأَنَّهُمْ لَا يَعْلَمُونَ» به علم و دانششان پشت پا زدند انگار هیچ چیزی نمیدانند. وقتی که آن را پرت کردند دوباره چه کار کردند؟