سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه ۱۲۰
«أَعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
پناه میبرم به الله از شر شیطان رانده شده
«وَحَسِبُوا أَلَّا تَكُونَ فِتْنَةٌ فَعَمُوا وَصَمُّوا ثُمَّ تَابَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ ثُمَّ عَمُوا وَصَمُّوا كَثِيرٌ مِنْهُمْ ۚ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِمَا يَعْمَلُونَ»(مائده/٧١)
و فکر کردند که فتنهای نیست پس کور شدند و کر شدند اما بار دیگر الله آنها را بخشید ولی مجدد بسیاری از آنها کور شدند و کر شدند و الله به آنچه که انجام میدهند کاملاً بینا است.
و فکر کردند که فتنهای نیست، آزمایشی در کار نیست، مصیبت و عقوبتی در کار نیست، هر پیغمیری آمد؛ تکذیب، قتل، تکذیب، قتل و خیلی عادی همینطور زندگی میکردند، فکر میکردند که خیلی آدمهای خوبی هستند، صالح و شایستهای هستند و آن کارهایی که انجام میدادند فکر نمیکردند که دارند امتحان میشوند و امکان دارد که عقوبت شوند و به همین دلیل خیلی راحت همانطور زندگی خود را با کوری و کری ادامه میدادند؛ کور شدند و کر شدند: «فَعَمُوا وَصَمُّوا»، «ثُمَّ تَابَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ» اما بار دیگر الله آنها را بخشید بعد از آنکه توبه کردند، «ثُمَّ عَمُوا وَصَمُّوا» ولی مجدد کور شدند و کر شدند، بسیاری از آنها: «كَثِيرٌ مِنْهُمْ»، و الله به آنچه که انجام میدهند کاملاً بینا است، اعمال و رفتار آنها را دارد مشاهده میکند پس به همین سادگی نیست که آنها این کارها را با پیغمبران انجام بدهند و این رفتار مثل شخص کر و کور به نسبت رسوالالله صل الله علیه و سلم انجام بدهند و همین طور بروند به نسبت قرآن، مسلمانان، تاحالا، تا قیامت و خودشان را به کوری و کری بزنند، فکر کنند هیچ خبری نیست و پیش بروند، الله همهی اینها را دارد میبیند.
«لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ ۖ وَقَالَ الْمَسِيحُ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُمْ ۖ إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّارُ ۖ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ»(مائده/٧٢)
قطعاً کافر شدند کسانی که گفتند: «الله همان مسیح بن مریم است.» و مسیح گفت: ای بنیاسرائیل الله را بندگی کنید که پروردگار من و پروردگار شما است. هر کس به الله شرک ورزید پس بدون شک که الله بر او جنت را حرام کرد و جایگاه او آتش خواهد بود و برای آدمهای ظالم هیچ کس نیست که به داد آن برسد.»
«لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ» قطعاً کافر شدند کسانی که گفتند: «الله همان مسیح بن مریم است.» آنهایی که این حرف را زدند، این باور را داشتند، کافر شدند که گفتند: «الله همان خودش مسیح بن مریم است و الله در عیسی مسیح حلول کرده و الان این عیسی مسیح خودش خدا است؛ هر کس این حرف را زد بدون شک کافر شده است. «وَقَالَ الْمَسِيحُ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اعْبُدُوا اللَّهَ رَبِّي وَرَبَّكُم» و مسیح گفت: «ای بنیاسرائیل! الله را بندگی کنید که پروردگار من و پروردگار شما است، صاحب من، آفرینندهی من است. خودش میگوید که: «الله آفرینندهی من است، در من حلول نکرده، من که خدا نیستم الله من را آفریده، من را و همچنین شما را بزرگ کرده است.»، «إِنَّهُ مَنْ يُشْرِكْ بِاللَّهِ فَقَدْ حَرَّمَ اللَّهُ عَلَيْهِ الْجَنَّةَ وَمَأْوَاهُ النَّار وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ» که واقعیت امر این است، حقیقت این است: «إِنَّهُ» که هر کس به الله شرک ورزید پس بدون شک که الله بر او جنت را حرام کرد (شرک مساوی با حرام بودن بهشت) و جایگاه او آتش خواهد بود: «وَمَأْوَاهُ النَّار»، «وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ» و برای آدمهای ظالم هیچ کس نیست که به داد آن برسد خود عیسی مسیح این را دارد میگوید که: «شما اگر این کار را انجام دادید (یعنی من را شریک خدا قرار دادید) پس کسی نیست که به داد شما برسد؛ نه من و نه هیچ کس دیگری.»
«لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ ثَالِثُ ثَلَاثَةٍ ۘ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۚ وَإِنْ لَمْ يَنْتَهُوا عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ»(مائده/٧٣)
بدون شک کافر شدند کسانی که گفتند: «الله سومی سه نفر است.» جز معبود یگانه، معبودی نیست و اگر دست نکشند از آنچه که دارند میگویند بدون شک آن کسانی که کافر شدند از آنها، عذاب جانسوزی آنها را در بر خواهد گرفت.
«لَقَدْ كَفَرَ الَّذِينَ قَالُوا إِنَّ اللَّهَ ثَالِثُ ثَلَاثَةٍ ۘ وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا إِلَٰهٌ وَاحِدٌ» بدون شک کافر شدند کسانی که گفتند که: «الله سومی سه نفر است.» این هم دستهی دیگر، این هم گروههای دیگر از نصارا که معتقد هستند میگویند که: «الله یکی از خداهای سهگانه است.» سه اقنوم است: اقنوم پدر و اقنوم پسر و اقنوم روحالقدس؛ اقنوم پدر نقش او آفریدن است، اقنوم پسر که عیسی باشد (خدای پسر) نقش آن این است که تاوان گناهان بشر را بدهد تا بشر به دلیل گناهان خود هلاک نشود (یا اقنوم علم هم به آن میگویند) و سوم روحالقدس که بین خدای پدر و خدای پسر پیوند ایجاد میکند و ایمان را مقدس میداند (روحالقدس) چیزی که به اینها حیات بخشیده است. حالا الله چه شد؟ شد یکی از آن سه تا از سه خدا «ثَالِثُ ثَلَاثَةٌٍ» سومی سه نفر. در حالی که هیچ معبودی جز الله واحد وجود ندارد: «وَمَا مِنْ إِلَٰهٍ إِلَّا إِلَٰهٌ وَاحِدٌ» جز معبود یگانه، معبودی نیست. «وَإِنْ لَمْ يَنْتَهُوا عَمَّا يَقُولُونَ لَيَمَسَّنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ» و اگر دست نکشند از آنچه که دارند میگویند بدون شک آن کسانی که کافر شدند از آنها، عذاب جانسوزی آنها را در بر خواهد گرفت، به آنها خواهد رسید. که فعل مضارع گفته: «عَمَّايَقُولُونٌ» که دارند میگویند همین الان الان هم که داریم میخوانیم، دارند میگویند و تا هر زمان که قرآن بخوانید، دارند میگویند و این اعتقاد هم فراوان دارد تبلیغ میشود.
«أَفَلَا يَتُوبُونَ إِلَى اللَّهِ وَيَسْتَغْفِرُونَهُ ۚ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ»(مائده/٧٤)
آیا به سوی الله توبه نمیکنند و از الله طلب بخشش نمیکنند؟ در حالی که الله غفور و رحیم است.
چرا دست از این حرفهای خود بر نمیدارند؟ زیرا وقتی که عیسی هم جزء خدا شود و الله فقط یکی از آن خداها باشد، دیگر تمایل درونی انسانها از اله واحد پایین میآید. توجه آنها، امید آنها، توکل آنها به سمت عیسی، به سمت یک مخلوق سرازیر میشود آن مخلوق هم که همیشه با آنها نیست که امیدهای آنها را برآورده کند در نتیجه از خدا محروم میشوند و در نتیجه در زندگی هیچ کسی را که در موقع مشکلات به آن دل بدهند پیدا نمیکنند و زندگی دنیای خودشان تباه میشود، دیگران را هم تباه میکنند یعنی خدا را از دست میدهند. اگر کسی بگوید که عیسی خدا است به همین خاطر جای او جهنم میشود.
«مَا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَأُمُّهُ صِدِّيقَةٌ ۖ كَانَا يَأْكُلَانِ الطَّعَامَ ۗ انْظُرْ كَيْفَ نُبَيِّنُ لَهُمُ الْآيَاتِ ثُمَّ انْظُرْ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ»(مائده/٧٥)
مسیح بن مریم هیچ کس نیست مگر پیغمبری که قبل از او هم پیغمبران زیادی آمدند و مادرش بسیار راستگو بود، هر دو نفرشان غذا میخوردند. تو نگاه کن که ما چطوری آیات را واضح داریم روشن میکنیم ولی باز تو نگاه کن که چطوری آنها از حق رو میگردانند.
«مَا الْمَسِيحُ ابْنُ مَرْيَمَ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ وَأُمُّهُ صِدِّيقَةٌ» مسیح بن مریم هیچ کس نیست، کسی نیست، کس خاصی نیست إلا پیغمبری است که قبل از او هم پیغمبران زیادی آمدند: «قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ» قبل از آن پیعمبران زیادی آمدند، کس خاصی نیست، یک پیغمبری است به مثل سایر پیغمبران که آن همه پیغمبر قبل از او بودند، این هم یکی از آنها، «وَأُمُّهُ صِدِّيقَةٌ» و مادرش بسیار راستگو، راستکردار، گاهی برای خودش و فرزندش از مردم چیزی نمیخواست که مقدس جلوه داده شوند؛ نه مریم، مقدس باشد و نه عیسی، همیشه کار و رفتار و صحبتهایش راست و درست و مورد تأیید الله بود، «كَانَا يَأْكُلَانِ الطَّعَامَ» هر دو نفرشان غذا میخوردند خب برای غذا خوردن که خیلی چیزها لازم است؛ برو، بیار، بشور، بپز، بعد که غذا آماده میکردند، خودش و فرزندش (مریم و عیسی) دور آن سفره مینشستند، لقمه میگرفتند، میخوردند، میجویدند، میبلعیدند، امکان دارد در گلویشان گیر کند آب میخوردند بعدش هم که دیگر تکلیفش مشخص میشود تبدیل به خون میشود، تبدیل به مدفوع میشود، دیگر قضای حاجت است، اینها همینطور ضعیف و محتاج بودند، مریم و فرزندش عیسی، غذا میخوردند، چطور میتوانند خدا شوند؟ «انْظُرْ كَيْفَ نُبَيِّنُ لَهُمُ الْآيَاتِ ثُمَّ انْظُرْ أَنَّىٰ يُؤْفَكُونَ» تو نگاه کن که ما چطوری آیات را واضح داریم روشن میکنیم برای یک آدم واضح واضح میشود که اینها خدا نیستند ولی باز تو نگاه کن که چطوری آنها از حق، رو میگردانند.
«قُلْ أَتَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ مَا لَا يَمْلِكُ لَكُمْ ضَرًّا وَلَا نَفْعًا ۚ وَاللَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ»(ماّئده/٧٦)
بگو آیا شما به غیر از الله، کسی که مالک هیچ ضرر و نفعی برای شما نیست آیا آن را به پرستش میگیرید؟ در حالی که الله آن شنوای دانا است.
بگو آیا شما به غیر از الله، کسی که مالک هیچ ضرر و نفعی برای شما نیست؛ عیسی، مریم، هرکس دیگری، مردهای، زندهای، جسم بی جانی، چیزی غیر از الله، یک دانه الله را رها کن: «مِنْ دُونِ اللَّهِ» دیگر هر چیز دیگر، شما که نه نفعی و نه ضرری برای شما دارد آیا آن را به پرستش میگیرید؟ «وَاللَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ» در حالی که الله آن شنوای دانا است؛ همه چیز را میشنود و نسبت به همه چیز آگاهی دارد.