سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
صفحه ۱۱۶
«أَعوذ بِاللَّهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»
پناه میبرم به الله از شر شیطان رانده شده
«وَقَفَّيْنَا عَلَى آثَارِهِم بِعِيسَى ابْنِ مَرْيَمَ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَآتَيْنَاهُ الإِنجِيلَ فِيهِ هُدًى وَنُورٌ وَمُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ»(مائده/۴۶)
و به دنبال آنها ما عیسی بن مریم را فرستادهایم که تصدیق کنندهی چیزهایی از تورات بود که در پیش روی او قرار داشت و ما انجیل هم به او دادیم که در آن سراسر هدایت و نور است، تصدیق کننده است از تورات نسبت به آن چیزی که پیش روی او قرار دارد و سراسر هدایت و پند و اندرز برای انسانهای متقی است.
و از پشت سر آن، به دنبال آنها ما عیسی بن مریم را فرستادیم، بعد از پیامبر موسی و پیامبران بعدی «والنَّبِيُّونَ» پیامبران بعدی، و به دنبال آنها ما عیسی بن مریم را فرستادیم که تصدیق کنندهی چیزهایی از تورات بود که در پیش روی او قرار داشت یعنی همین چیزهایی که در تورات بود همه را تأیید کرد یعنی همه را تصدیق کرد که باید در دین پیروان پیامبر عیسی هم باید اجرا شود یعنی مسیحیان هم مکلف به اجرای همینها بودند «وَآتَيْنَاهُ الإِنجِيلَ فِيهِ هُدًى وَنُورٌ» و ما انجیل هم به او دادیم که در آن سراسر هدایت و نور، به مثل تورات است، «مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ التَّوْرَاةِ» که انجیل هم تصدیق کنندهی چیزهایی است که در جلو روی او از تورات قرار دارد، مصدق تورات است. «وَهُدًى وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ» وتصدیق کننده است در آنچه که جلو روی او قرار دارد، تصدیق کننده است نسبت به آن چیزی که جلو روی او از تورات قرار دارد، «وَهُدًى» و آن انجیل سراسر هدایت است، و پند و اندرز برای انسانهای متقی است «وَمَوْعِظَةً لِّلْمُتَّقِينَ»
«وَلْيَحْكُمْ أَهْلُ الإِنجِيلِ بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فِيهِ وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ»(مائده/۴۷)
واهل انجیل باید به آنچه که الله در آن نازل کرده حکم کنند. وکسی که به آنچه الله نازل کرده حکم نکند پس قطعاً که آنها فاسقان هستند.
و اهل انجیل باید به آنچه که الله در آن نازل کرده حکم کنند، یعنی مسیحیان، نصارا هم باید به همین حکمی که انجیل تأیید کرده؛ همین قصاص قاتل، قتل شخص زناکار متأهل، باید مسیحیان تأیید کنند و به همین حکم قضاوت کنند حالا چه برسد به آنهایی که این حکم را بیان میکنند، مسخره میکنند درحالی که خودشان مکلف هستند به این حکم اقرار کنند «وَمَن لَّمْ يَحْكُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ» و کسی که به آنچه الله نازل کرده حکم نکند پس قطعاً که آنها فاسقان هستند.
«وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ فَاحْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ عَمَّا جَاءكَ مِنَ الْحَقِّ لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَآ آتَاكُم فَاسْتَبِقُوا الخَيْرَاتِ إِلَى الله مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ»(مائده/۴۸)
و ما به سوی تو کتاب را به حق نازل کردیم که تصدیق کننده است به آنچه از کتاب که پیش روی او قرار دارد و بر آن سلطه دارد پس تو ای پیامبر! بین آنها حکم کن به آنچه که الله نازل کرده و تو از خواستهی آنها تبعیت نکن از آنچه که حق، نزد تو آمده پس ما برای هر کدام از شما یک شریعتی و یک منهج و روشی قرار دادهایم. و اگر الله میخواست شما را یک امت قرار میداد ولی شما را به آنچه که به خودتان داده آزمایش میکند پس شما در کارهای خیر سبقت بگیرید که بازگشت همهی شما به سوی الله است.
«وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ» حالا مسلمانها، و ما به سوی تو کتاب را به حق نازل کردیم (قرآن، تورات، انجیل)، «مُصَدِّقًا لِّمَا بَيْنَ يَدَيْهِ مِنَ الْكِتَابِ» که تصدیق کننده است به آنچه از کتاب که جلو روی او قرار دارد، هر کتابی که جلو روی او است یعنی هر کتابی که قبل از قرآن نازل شده آن را تصدیق میکند که از جانب الله است. «وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ» وبر آن سلطه دارد یعنی معانیای که در سایر کتابها است بر آن معانی اشراف دارد و تمام معانی آن کتابها، معانی اصیل آن کتابها در قرآن وجود دارد پس بر همهی آن کتابها، مهیمن است، هیمنه دارد، اشراف دارد یعنی این قرآن، چیزی از آن.ها کم ندارد، در آن مسائل اساسی که باید داشته باشند قرآن مشرف بر همه است و مکمل و در حد اکمل همه است: «وَمُهَيْمِنًا عَلَيْهِ»، «فَاحْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللّهُ» پس تو ای پیامبر! بین آنها حکم کن به آنچه که الله نازل کرده است. «وَلاَ تَتَّبِعْ أَهْوَاءهُمْ عَمَّا جَاءكَ مِنَ الْحَقِّ» و تو از خواستهی آنها تبعیت نکن، از آنچه که حق، نزد تو آمده، تو حق داری، حق نزد تو آمده، از جانب الله برایت واضح شده تو دیگر از خواستهی آنها تبعیت نکن، اصلاً توجه به خواستهی آنها نکن، که مثلاً مسخره میکنند یا چه میگویند. «لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا» اگر فکرتان مشغول این است که یک سری مسائلی در ادیان گذشته است که در قرآن نیست، پس ما برای هرکدام از شماها یک شریعتی و یک منهج و روشی قرار دادهایم؛ یک سری چیزهایی در سایر ادیان است در بعدی نیست، در این است در آن یکی نیست، این مسائل شریعت و احکام و روشهایی هستند، یعنی متغیرات، یعنی چیزهای جزئی، که برای هر کدام از آنها قرار دادهایم و متفاوت است. «وَلَوْ شَاء اللّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً» و اگر الله میخواست شما را یک امت قرار میداد؛ از اول تا آخر، یک امت ولی این را نخواست که به مرور زمان، کمکم این احکام ارتقاء پیدا کند و شما رشد کنید و همراه شما که رشد میکنید احکام رشد کند. «وَلَكِن لِّيَبْلُوَكُمْ فِي مَآ آتَاكُم» ولی شما را به آنچه که به خودتان داده آزمایش میکند؛ آن احکامی که به خودتان داده شما مکلف به احکام خودتان هستید که اجرایش کنید، کاری به مسائل جزئی احکام دیگران ندارید شما مکلف خودتان هستید و شما را الله آزمایش میکند. «فَاسْتَبِقُوا الخَيْرَاتِ» پس شما در کارهای خیر سبقت بگیرید، پیشی بگیرید؛ در مسائل ریز و جزئی، آنجا نمانید، در کارهای اساسی خیرات پیشه بگیرید که آنها درتمام ادیان واحد است. «إِلَى الله مَرْجِعُكُمْ جَمِيعًا فَيُنَبِّئُكُم بِمَا كُنتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ» بازگشت همهی شما به سوی الله است، سپس شما را به آنچه در آن قضایا، با هم اختلاف میکردید شما را آگاه میکند که این اختلاف شما، این اعتراض شما، بر همدیگر، از روی حقیقت بوده یا از روی لجاجت، آنجا است که الله بین شما قضاوت میکند و به شما خبر میدهد «فَيُنَبِّئُكُم» شما را آگاه میکند به آنچه که شما در آن اختلاف میکردید.
«وَأَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ ۖ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُصِيبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ ۗ وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ»( مائده/۴۹)
و به آنچه الله نازل کرده بین آنها حکم کن. اصلاً توجه به خواستهی آنها نکن و مواظب باش که آنها تو را به فتنه نیندازند از آنچه که الله به سوی تو نازل کرده پس اگر آنها به این حکم الله پشت کنند پس تو بدان که الله میخواهد که آنها را به خاطر یک سری گناهایی که انجام دادند به مصیبت دچارکند و بدون شک که بسیاری از مردم فاسق هستند.
«وَأَنِ احْكُمْ بَيْنَهُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ» در ادامه، و اینکه بین آنها به آنچه الله نازل کرده حکم کن، فقط نگاه تو به این قسمت باشد که الله چه نازل کرده، فقط به آنها حکم کن. «وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ» اصلاً توجه به خواستهی آنها نکن، به فشار افکار عمومی نگاه نکن. «وَاحْذَرْهُمْ أَنْ يَفْتِنُوكَ عَنْ بَعْضِ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ» ومواظب باش که آنها تو را از آنچه که الله به سوی تو نازل کرده به فتنه نیندازند؛ یک وقت سست نشوی، بیرمق نشوی، بیانگیزه نشوی به خاطر شدت افکار عمومی، به خاطر یک سری فشارها، تخریبها، اینحرفها، که تو آنچه که الله به سوی تو نازل کرده به فتنه افتاده شوی، کوتاه بیایی، مواظب باش «وَاحْذَرْهُمْ» از آنها حذر کن که خیلی سخت و محکم وقتی که آمدند و آن دو نفر یهودی قضاوت را پیش پیامبر صل الله علیه و سلم آوردند خود رسولالله به آنها فرمود که: «بروید تورات را بیاورید ببینم اول در کتاب خودتان چه چیزی نوشته است؟» آوردند (روایت صحیح هست) میخواندند فقط آن تکه را نمیخواندند، دست گذاشته بودند، مخفی میکردند، یکی از دانشمندان یهود که مسلمان شده بود و اصلاً آن کتاب را از بر داشت، آن کتاب را پاس بود گفت که: «آن قسمت، دستت را بردار، همانجا را بخوان.» (عبدالله بن سلام که دانشمند بود و مسلمان شده بود) و بعد آن قسمت را خواند که قشنگ نوشته که اینها باید سنگسار شوند، و رسولالله فرمود که: «باید سنگسار شوند و هر دو نفر سنگسار، شدند و به خاطر آن کارها و آن مسائلی که پیش آورده بودند که پیامبر را منصرف کنند و این حکم تورات را زیر پا، بگذارند، نتوانستند و محکم این حکم خدا اجرا شد و اجرای این حکم خدا که سبب حیات جامعه میشود. «فَإِنْ تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَنْ يُصِيبَهُمْ بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ» پس اگر آنها به این حکم الله پشت کنند، حکم الله را نپذیرند پس تو بدان که الله میخواهد، الله اراده کرده که آنها را به خاطر یک سری گناههایی که انجام دادند به مصیبت دچار کند؛ بگذار انجام ندهند، بگذار پشت کنند، یک سری گناههای خطرناکی انجام دادند که خدا میخواهد به خاطر آن گناههایی که انجام دادند آنها را ببرد و وارد جریانات کفر و ظلم و فسق شوند، بدان که خبر و ماجرا این است. «وَإِنَّ كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ» و بدون شک که بسیاری از مردم فاسق هستند، دست از حکم خدا میکشند، حاضر نیستند حکم خدا را انجام دهند، برایشان مهم نیست؛ بسیاری از مردم، اینگونه هستند «كَثِيرًا مِنَ النَّاسِ»
«أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ ۚ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ»(مائده/۵۰)
آیا حکم جاهلیت را میخواهند؟ و چه کسی از الله در حکم دادن بهتر است برای قومی که اهل یقین هستند.
«أَفَحُكْمَ الْجَاهِلِيَّةِ يَبْغُونَ» آیا حکم جاهلیت را میخواهند؟ حکم جاهلیت را میخواهند؟ «وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُكْمًا لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ» و کیست در حکم دادن بهتر از الله است برای قومی که اهل یقین هستند، الله را باور دارند؛ به خداوندیاش، به حکمت الله، به خاطر خواهیاش نسبت به بندگانش، کسانی که اهل یقین هستند میفهمند که دیگر هیچ کس بهتر از الله نمیتواند قضایا را روشن کند و حکم اینها را بیان بفرماید.