سوره فاتحه + مقدمه
صفحه 1 / جز 1 / آیات 7
سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286
سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200
سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176
سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120
سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165
سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206
سوره انفال
صفحه 177 الی 186 / جزء 9 و 10 / آیات 75
سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129
سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109
سوره هود
صفحه 221 الی 235 / جزء 11 و 12 / آیات 123
سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111
سوره رعد
صفحه 249 الی 254 / جزء 13 / آیات 43
سوره ابراهیم
صفحه 255 الی 261 / جزء 13 / آیات 52
سوره حجر
صفحه 262 الی 267 / جزء 14 / آیات 99
سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128
سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111
سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110
سوره مریم
صفحه 305 الی 312 / جزء 16 / آیات 98
سوره طه
صفحه 312 الی 321 / جزء 16 / آیات 135
سوره انبیاء
صفحه 322 الی 331 / جزء 17 / آیات 112
سوره حج
صفحه 332 الی 341 / جزء 17 / آیات 78
سوره مؤمنون
صفحه 342 الی 349 / جزء 18 / آیات 118
سوره نور
صفحه 350 الی 359 / جزء 18 / آیات 64
سوره فرقان
صفحه 359 الی 366 / جزء 18 و 19 / آیات 77
سوره شعراء
صفحه 367 الی 376 / جزء 19 / آیات 227
سوره نمل
صفحه 377 الی 385 / جزء 19 و 20 / آیات 93
سوره قصص
صفحه 385 الی 396 / جزء 20 / آیات 88
سوره عنکبوت
صفحه 396 الی 404 / جزء 20 و 21 / آیات 69
سوره روم
صفحه 404 الی 410 / جزء 21 / آیات 60
سوره لقمان
صفحه 411 الی 414 / جزء 21 / آیات 34
سوره سجده
صفحه 415 الی 418 / جزء 21 / آیات 30
سوره احزاب
صفحه 418 الی 427 / جزء 21 و 22 / آیات 73
سوره سبا
صفحه 428 الی 434 / جزء 22 / آیات 54
سوره فاطر
صفحه 434 الی 440 / جزء 22 / آیات 45
سوره یس
صفحه 440 الی 445 / جزء 22 و 23 / آیات 83
سوره صافات
صفحه 446 الی 452 / جزء 23 / آیات 182
سوره ص
صفحه 453 الی 458 / جزء 23 / آیات 88
سوره زمر
صفحه 458 الی 467 / جزء 23 و 24 / آیات 75
سوره غافر
صفحه 467 الی 476 / جزء 24 / آیات 85
سوره فصلت
صفحه 477 الی 482 / جزء 24 و 25 / آیات 54
سوره شوری
صفحه 483 الی 489 / جزء 25 / آیات 53
سوره زخرف
صفحه 489 الی 495 / جزء 25 / آیات 89
سوره دخان
صفحه 496 الی 498 / جزء 25 / آیات 59
سوره جاثیه
صفحه 499 الی 502 / جزء 25 و 26 / آیات 37
سوره احقاف
صفحه 502 الی 506 / جزء 26 / آیات 29
سوره محمد
صفحه 507 الی 510 / جزء 26 / آیات 38
سوره فتح
صفحه 511 الی 515 / جزء 26 / آیات 29
سوره حجرات
صفحه 515 الی 517 / جزء 26 / آیات 18
سوره ق
صفحه518 الی 520 / جزء 26 / آیات 45
سوره ذاریات
صفحه 520 الی 523 / جزء 26 و 27 / آیات 60
سوره طور
صفحه 523 الی 525 / جزء 27 / آیات 49
سوره نجم
صفحه 526 الی 528 / جزء 27 / آیات 62
سوره قمر
صفحه 528 الی 531 / جزء 27 / آیات 55
سوره رحمن
صفحه 531 الی 534 / جزء 27 / آیات 78
سوره واقعه
صفحه 534 الی 537 / جزء 27 / آیات 29
سوره حدید
صفحه 537 الی 541 / جزء 27 / آیات 29
سوره مجادله
صفحه 542 الی 545 / جزء 28 / آیات 28
سوره حشر
صفحه 545 الی 548 / جزء 28 / آیات 24
سوره ممتحنه
صفحه 549 الی 551 / جزء 28 / آیات 13
سوره صف
صفحه 551 الی 552 / جزء 28 / آیات 14
سوره جمعه
صفحه 553 الی 554 / جزء 28 / آیات 11
سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11
سوره تغابن
صفحه 556 الی 557 / جزء 28 / آیات 18
سوره طلاق
صفحه 558 الی 559 / جزء 28 / آیات 12
سوره تحریم
صفحه 560 الی 561 / جزء 28 / آیات 12
سوره ملک
صفحه 562 الی 564 / جزء 28 / آیات 30
سوره قلم
صفحه 564 الی 566 / جزء 29 / آیات 52
سوره حاقه
صفحه 566 الی 568 / جزء 29 / آیات 52
سوره معارج
صفحه 568 الی 570 / جزء 29 / آیات 44
سوره نوح
صفحه 570 الی 571 / جزء 29 / آیات 52
سوره جن
صفحه 572 الی 573 / جزء 29 / آیات 28
سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20
سوره مدثر
صفحه 575 الی 577 / جزء 29 / آیات 56
سوره قیامت
صفحه 577 الی 578 / جزء 29 / آیات 40
سوره انسان
صفحه 578 الی 580 / جزء 29 / آیات 31
سوره مرسلات
صفحه 580 الی 581 / جزء 29 / آیات 50
سوره نباء
صفحه 582 الی 583 / جزء 30 / آیات 40
سوره نازعات
صفحه 583 الی 584 / جزء 30 / آیات 46
سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42
سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29
سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19
سوره مطففین
صفحه 587 الی 589 / جزء 30 / آیات 36
سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25
سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22
سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17
سوره اعلی
صفحه 591 الی 592 / جزء 30 / آیات 19
سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25
سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30
سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20
سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15
سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21
سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11
سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8
سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8
سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19
سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25
سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8
سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8
سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9
سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱
سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8
سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹
سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷
سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳
سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴
سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵
سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶
هنوز پرسشی پرسیده نشده
اولین کسی باشید که سؤال خود را مطرح می کنید! در مرحله بعدی می توانید جزئیات را اضافه کنید.
یک پرسش جدید بپرسید
افزودن پاسخ
«يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ وَلَا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ ۚ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَىٰ مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِنْهُ ۖ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ۖ وَلَا تَقُولُوا ثَلَاثَةٌ ۚ انْتَهُوا خَيْرًا لَكُمْ ۚ إِنَّمَا اللَّهُ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ سُبْحَانَهُ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ ۘ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا» (نساء/۱۷۱)
ای اهل کتاب شما در دینتان افراط نکنید و بر الله، جزء حقیقت نگویید. همانا مسیح عیسی بن مریم، فرستادهی الله است و کلمه اوست که آن را به سوی مریم القا کرد، و روحی است از جانب او، پس به الله و پیامبرانش ایمان آورید و نگویید سه، این برای شما بهتر است. همانا که الله معبودی یگانه است. الله پاک و منزه است که برای او فرزندی باشد. تمام چیزهایی که در آسمانهاو چیزهایی که در زمین وجود دارد. متعلق به الله است. و کافیست که الله تکیهگاه تو باشد.
«يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ وَلَا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ ۚ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَىٰ مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِنْهُ ۖ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ۖ وَلَا تَقُولُوا ثَلَاثَةٌ» ای اهل کتاب شما در دینتان افراط نکنید، غلو نکنید و بر الله، جزء حقیقت نگویید. همانا مسیح عیسی بن مریم، فرستادهی الله است و کلمه اوست که آن را به سوی مریم القا کرد، و روحی است از جانب او، پس ایمان آورید به الله و پیامبرانش و نگویید سه؛ بحث اهل کتاب است در ادامه مباحث قبل، و الان میپردازد به یک سری اساسیات انحرافی مسیحیان، مورد اول میفرماید که در دینتان غلو نکنید و غلو همیشه از محبت میآید از بغض نمیآید، وقتی کسی نسبت به چیزی علاقه شدیدی دارد، نسبت به آن غلو میکند و غلو آنها سبب شده بود که خیلی چیزها به دینشان نسبت دهند، فقط خودشان را اهل بهشت ببینند، چیزهایی را که خدا به آنَها نگفته بود، آنها ایجاد میکردند و بر آن سختگیری میکردند: «لَا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ» – «وَلَا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ» در مورد الله هم، وقتی میخواهید حرف بزنید، درست حرف بزنید؛ چیزی که الله نگفته را نگویید، نگویید که خدا به ما این چیزها را گفته و دارید به دروغ به خدا نسبت میدهید، این دو. و سوم: «إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ» مسیح عیسی بن مریم نیست جزء این که یک رسولالله است؛ فرستاده خداست، کلمه خداست که آن را به سوی مریم القا کرد که به وسیله آن کلمه، آن امر آسمانی، آن امر خدایی، مریم باردار شد، بدون این که همسری داشته باشد و سوم روحی از جانب خداست که در شکم مریم دمیده شد و تبدیل شد به پیامبر عیسی (ع)، فقط همینهاست عیسی بن مریم، دیگر فرزند خدا نیست، خدا نیست، دیگر بیشتر از این نیست، دیگر بیشتر از این غلو نکنید. «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ» پس ایمان بیاورید به الله و پیغمبرانش، مجموع پیغمبران، یکیش عیسی است. «وَلَا تَقُولُوا ثَلَاثَةٌ» و نگویید سه! که مشهور هست این سهگانه پرستی، پدر و پسر و روحالقدس، در دین مسیحیت و عیسی را فرزند خدا میخواندند و به نحوی او را خدا میدانستند، که البته آیات دیگری هم میآید، در سوره بعدی انشاءالله باز هم مبحث تثلیث یهودیان مطرح میکند (سوره مبارکه مائده)، شما سه نگویید؛ چرا که اگر سه بگویید و عیسی را فرزند خدا معرفی کنید برای مردم این مردم هستند که ضرر میکنند، پس «انْتَهُوا خَيْرًا لَكُمْ» پس دست بکشید از این سه گفتن، سه خدا گفتن و تثلیث، این برایتان بهتر است. چون وقتی شما بگویید عیسی فرزند خداست و خدا را دو یا سه بنامید، خب در این صورت کسی که ضرر میکند خودتان هستید، به نفعتان است که این حرفها را نزنید، چون با آوردن عیسی مسیح به عنوان فرزند خدا، شما خدای واقعی را از دست میدهید. عیسائی وقتی که میبینید دارد غذا میخورد، یک انسانی به مثل بقیه انسانها است، دیگر بر خدای واحدالاحد نه میتوانید ایمان درستی بیاورید، نه میتوانید به او توکل کنید، پس به نفعتان است که از این دست بکشید و واقعیت را بپذیرید. واقعیت چیست؟ «إِنَّمَا اللَّهُ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ» همانا که الله معبودی یگانه است. «سُبْحَانَهُ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ» پاک و منزه است الله که برای او فرزندی باشد. «لَهُ وَلَدٌ ۘ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا» متعلق به الله است تمام چیزهایی که در آسمانها و چیزهایی که در زمین وجود دارد. همه در ملکیت الله است، یکی از آنها عیسی. «وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا» و کافیست که الله، تکیهگاه تو باشد. مگر بستان نیست که الله تکیهگاه شما باشد؟ چرا بندگان صالح خدا را تبدیل به معبود و خدا میکنید تا بر آنها تکیه کنید؟ مگر خدا کافی نیست؟ الله به عنوان تکیهگاه برای شما کافی است.
«لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْدًا لِلَّهِ وَلَا الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ ۚ وَمَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعًا» (نساء/۱۷۲)
هرگز مسیح اِبا نکرد که بندهای برای الله باشد و نه ملائکه مقرب، امتناع نورزیدن. و کسی که از بندگی او اِبا بورزد و خود را بالاتر از آن بداند. پس به زودی الله آنها را به نزد خودش گرد میآورد
«لَنْ يَسْتَنْكِفَ الْمَسِيحُ أَنْ يَكُونَ عَبْدًا لِلَّهِ وَلَا الْمَلَائِكَةُ الْمُقَرَّبُونَ» هرگز مسیح اِبا نکرد امتناع نورزید که باشد بندهای برای الله باشد و نه حتی ملائکه مقرب، امتناع نورزیدند که اسمشان بنده الله باشد، وصف بنده الله بودن برایشان باشد، اِبا نورزیدند، استنکاف نکردند و استنکاف: یعنی یک کاری را نپذیرفتن، دوست نداشتن نکردند و وقتی کاری شخص دوست داشته باشد و آن را بر خودش بگذارد آن اسم را با کمال میل انجام دهد آن شخص دیگر استنکاف ندارد. میگوید: مسیح و نه ملائکه مقرب استنکاف نداشتند که بنده خدا باشند، آنها علاقه داشتند که بنده الله باشند. «وَمَنْ يَسْتَنْكِفْ عَنْ عِبَادَتِهِ وَيَسْتَكْبِرْ فَسَيَحْشُرُهُمْ إِلَيْهِ جَمِيعًا» و کسی که از بندگی او اِبا بورزد، امتناع کند و خودش را بالاتر از آن بداند «وَيَسْتَكْبِر»، پس در آینده خیلی زود الله آنها را به نزد خودش گرد میآورد، آنها را نزد خودش جمعشان میکند. وقتی که جمعشان کرد چه اتفاقی میافتد؟
«فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ ۖ وَأَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُوا وَاسْتَكْبَرُوا فَيُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا وَلَا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا»(نساء/۱۷۳)
پس اما کسانی که ایمان آوردند و رفتار شایسته انجام دادند. پس پاداششان را به طور کامل میدهد و از فضل خودش هم چیزی به آنها اضافه میدهد. و اما کسانی که امتناع بورزند و در خود، احساس تکبر داشته باشند پس الله آنها را عذاب دردناکی میدهد و برای آنها به غیر از الله یاور و یاریرسانی پیدا نمیکنند.
«فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَيَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ» پس اما کسانی که ایمان آوردند و رفتار شایسته انجام دادند؛ کارهای خوب انجام دادند، پس پاداششان را به طور کامل میدهد، حقشان را به طور کامل به آنها برمیگرداند و تازه از فضل خودش هم یک چیزی به آنها اضافه میدهد، اضافه بر آن کارهایشان. «وَأَمَّا الَّذِينَ اسْتَنْكَفُوا وَاسْتَكْبَرُوا فَيُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا وَلَا يَجِدُونَ لَهُمْ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا» و اما کسانی که امتناع بورزند؛ خودشان را بالاتر از این تصور کنند که بنده الله باشند، در خودشان احساس تکبر داشته باشند، پس الله آنها را عذاب دردناکی میدهد: «فَيُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا» – «وَلَا يَجِدُونَ لَهُمْ» و پیدا نمبیکنند برای آنها به غیر از الله، دلسوز و یاریرسانی، یاور و یاریرسانی، هیچ کسی را پیدا نمیکنند که به دادشان برسد و آنها را از الله نجات دهد، از عذاب نجات دهد، آنهایی که تکبر داشتند.
«يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَكُمْ بُرْهَانٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَأَنْزَلْنَا إِلَيْكُمْ نُورًا مُبِينًا» (نساء/۱۷۴)
ای مردم قطعا دلیلهای روشن از جانب پروردگارتان برایتان آمد. و به سوی شما نوری روشنگر نازل کردیم.
ای مردم! سراسر جهان، قطعا به نزد شما آمد برهانی از جانب پروردگارتان، برهان: مسائل مستدل برای پژوهشگران، برای اهل تحقیق، دلیلهای روشن و مبرهن برایتان آمد از جانب پروردگارتان، و به سوی شما نوری روشنگر نازل کرد که در آن نور همه چیز روشن و واضح میشود، جواب همه سوالات در آن نور واضح میشود.
«فَأَمَّا الَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَاعْتَصَمُوا بِهِ فَسَيُدْخِلُهُمْ فِي رَحْمَةٍ مِنْهُ وَفَضْلٍ وَيَهْدِيهِمْ إِلَيْهِ صِرَاطًا مُسْتَقِيمًا» (نساء/۱۷۵)
پس اما کسانی که به الله ایمان آوردند. و به فرمانهای الله چنگ زدند، پس به زودی آنَها را در رحمتی از جانب خودش داخل میکند و انها را از فضلش برخوردار میکند. آنها را به صراط مستقیم راهنمایی میکند.
پس آنهایی که ایمان آوردند به الله و چنگ زدند به فرمانهای الله ، محکم آن را گرفتند: «وَاعْتَصَمُوا بِهِ» محکم آن را نگه داشتند؛ به صورت جدی، الله را، دستورات الله را نگه داشتند پس به زودی آنها را در رحمتی از جانب خودش داخل میکند و آنها را از فضل او بر خوردار میکند و آنها را به صراط مستقیم راهنمایی میکند.