دانلود یکجا
دانلود یکجای هر سوره بصورت فایل های صوتی

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120

سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165

سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206

سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129

سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109

سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111

سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128

سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111

سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۵۱ / جزء ۳ / آیه ۱۰ الی ۱۵
 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی 

صفحه ۵۱

 «إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَن تُغْنِيَ عَنْهُمْ أَمْوَالُهُمْ وَلَا أَوْلَادُهُم مِّنَ اللَّهِ شَيْئًا ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ وَقُودُ النَّارِ»(آل‌عمران/۱۰)

بدون شک کسانی که کافر شدند، الله هیچ چیزی از آن‌ها نه اموالشان و نه اولادشان را بی نیاز نمی‌کند و آن‌ها همان هیزم‌های آتش هستند. صحبت از کافران است. کسانی که حقیقتی به نام الله را انکار می‌کنند و به تبع آن هر آن‌چه از الله آمده انکار می‌کنند. از توحید و نماز و چیزهای دیگر، و با آن مبارزه می‌کنند و می‌خواهند خودشان برای مردم و برای زندگی خودشان برنامه بدهند. صحبت از این دسته مردم است. (حالا این‌ها می‌گوید: که نه اموالی که دارند و نه اولادی که دارند و موقعیت‌ها هیچ‌کدام آن‌ها را از الله نجات نمی‌دهد، دفع نمی‌کند که الله آن‌ها را مواخذه نکند. و آن‌ها همان برافرخته شدگان آتش هستند؛ یعنی توسط آن‌ها آتش برافروخته می‌شود. از جسم آن‌ها استفاده می‌شود که آتش بر افروخته شود و شعله بکشد)

                                              

«كَدَأْبِ آلِ فِرْعَوْنَ وَالَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ وَاللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ»(آل‌عمران/۱۱)

به مثل سرنوشت آل‌فرعون و کسانی که قبل از آن‌ها بودند، آن‌ها آیات ما را تکذیب کردند؛ پس الله آن‌ها را به وسیله گناهانشان گرفت. و الله سخت کیفر است.

به مثل سرنوشت آل‌فرعون و کسانی که قبل از آن‌ها بودند، یعنی سرنوشت این کافران هم می‌شود به مثل سرنوشت کافران قدیمی، به مثل فرعون و کسانی هم که قبل از فرعون بودند. این‌ها هم سرنوشت‌شان به آن‌ها ملحق می‌شود. «كَذَّبُوا بِآيَاتِنَا» آن‌ها آیات ما را تکذیب کردند؛ درنتیجه؛ «فَأَخَذَهُمُ اللَّهُ بِذُنُوبِهِمْ» پس الله آن‌ها را به وسیله گناهانشان گرفت «وَاللَّهُ شَدِيدُ الْعِقَابِ» و الله سخت کیفر است.  فرعون را چطور گرفت. مابقی قوم ها را چطور، این‌ها را هم خواهد گرفت.

 

«قُلْ لِلَّذِينَ كَفَرُوا سَتُغْلَبُونَ وَتُحْشَرُونَ إِلَى جَهَنَّمَ وَبِئْسَ الْمِهَاد»ُ(آل‌عمران/۱۲)

بگو به کسانی که کافر شدند، به‌ایشان اعلام بکن، که خیلی زود مغلوب می‌شوید. و گرد آورده می‌شوید و به سوی جهنم روانه می‌شوید و جهنم بد جایگاهی است.

بگو به کسانی که کافر شدند، به‌ایشان اعلام بکن، که خیلی زود مغلوب می‌شوید به این وضعیتی که الان دارید زیاد مغرور نشوید، این جبلانی که می‌دهید، موقعیتی که دارید، این دائمی نیست، خیلی زود شما مغلوب می‌شوید «وَتُحْشَرُونَ إِلَى جَهَنَّمَ» و گرد آورده می‌شوید و به سوی جهنم روانه می‌شوید. «وَبِئْسَ الْمِهَاد» و جهنم بد جایگاهی است.

 

«قَدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَأُخْرَى كَافِرَةٌ يَرَوْنَهُمْ مِثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْنِ وَاللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشَاءُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأَبْصَار»ِ(آل‌عمران/۱۳)

 

اگر باورتان نمی‌شود برای شما نشانه وجود دارد. در دو گروهی که رو در رو قرار می‌گیرند یک گروه در راه الله می‌جنگند. و گروه دومی کافر هستند. که آن‌ها را دو برابرشان می‌دیدند، با دیدن چشم. و الله تایید می‌کند به‌وسیله نصرت دادنش هر کس را که بخواهد. بدون شک که در آن یقینا که عبرت هست، پند واندرز و هشدار هست برای کسانی که اهل بصیرت هستند..

«قَدْ كَانَ لَكُمْ آيَةٌ فِي فِئَتَيْنِ الْتَقَتَا» اگر باورتان نمی‌شود برای شما نشانه وجود دارد. برای شما نشانه هست در دو گروهی که رو در روی هم قرار می‌گیرند. «فِئَةٌ تُقَاتِلُ فِي سَبِيل» یک گروه در راه الله می‌جنگند. «وَأُخْرَى كَافِرَةٌ» و گروه دومی کافر هستند. به مثل همین افرادی که الان دارد در مورد‌شان صحبت می‌کند. «يَرَوْنَهُمْ مِثْلَيْهِمْ رَأْيَ الْعَيْن» که آن‌ها را دو برابرشان می‌دیدند، با دیدن چشم، دیدن واقعی. «وَاللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشَاءُ» و الله تایید می‌کند به وسیله نصرت دادنش هر کس را که بخواهد. آن گروه کافر و گروه مومن: گروه کافر چشمشان، نحوهٔ نگاه کردن چشمشان عوض شد. یعنی الله دست کاری کرد . یعنی آمد ورود کرد و چشمی که یک را یک باید ببیند، یک را دو دید. یک جمعی که با آن تعداد هستند باید ببیند، چشم کارش مختل شد و جور دیگر دید، دو برابر دید، وقتی که نگاه‌ عوض شد، فکر و تحلیل عوض می‌شود، روحیه عوض می‌شود، روحیه‌شان ریخت، روحیه‌شان را باختند، به خاطر تعداد جمعیت دو برابر که آن‌ها را می‌دیدند. در روحیه‌شان همین تاثیر گذاشت؛ یعنی این‌طوری الله آن‌ها را مغلوب کرد. و به این شکل الله هر کس را که بخواهد تایید می‌کند. شما درست هستید، شما بر حق هستید. «وَاللَّهُ يُؤَيِّدُ بِنَصْرِهِ مَنْ يَشَاءُ» مومنان را تایید می‌کند به وسیله نصرت دادن‌ آن‌ها واین‌طوری معادله‌ها را به‌هم زد، به نفع مومنین و به ضرر کافران. الله این کار را انجام می‌دهد. این ‌برایتان عبرت باشد. یک نشانه مهم که فکر نکنید الان موقعیت‌های عالی دارید و همیشه به این‌شکل هستید، خیلی زود همه چیز تمام می‌شود و خدا ورود می‌کند و شما شکست می‌خورید، این‌ها را برای کافرا اعلام بکن. «إِنَّ فِي ذَلِكَ لَعِبْرَةً لِأُولِي الْأَبْصَار»ِ بدون شک که در آن یقینا که عبرت هست، پند واندرز و هشدار هست برای کسانی که اهل بصیرت هستند.

 

«زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالْبَنِينَ وَالْقَنَاطِيرِ الْمُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالْفِضَّةِ وَالْخَيْلِ الْمُسَوَّمَةِ وَالْأَنْعَامِ وَالْحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآب»ِ(آل‌عمران /۱۴ )

مزین شده، قشنگ شده  برای مردم دوست داشتن خواستنی‌هایی،آرزوهایی از جمله: زنان، پسران، اموال هنگفت و فراوان از طلا و نقره، اسب های نشان دار، نجیب، تعلیم داده شده، چهارپایان و کشتنی‌ها، این‌ها برای مردم مزین شده، این‌ها مثال‌هایی هستند در زندگی دنیا. ولی بدانید که بهترین بازگشت‌ها نزد الله است.

 

مزین شده، قشنگ شده  برای مردم دوست داشتن خواستنی‌هایی،آرزوهایی از جمله: زنان، پسران، اموال هنگفت و فراوان از طلا و نقره، اسب های نشان دار، نجیب، تعلیم داده شده، چهارپایان و کشتنی‌ها، این‌ها برای مردم مزین شده، این‌ها مثال‌هایی هستند در زندگی دنیا. «ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا» این‌ها کالا و وسایل  بهرمندی از زندگی دنیاست. این‌ها به عنوان مثال بیان شده و خیلی چیزهای دیگر، حالا ماشین، ساختمان، گوشی موبایل و هر آن‌چه که انسان تمایل دارد داشته باشد. «حُبُّ الشَّهَوَاتِ» هر آن‌چه که انسان می‌خواهد آن را  داشته باشد. بهرمند شود،  برخوردار باشد. آرزو دارد که آن را به‌دست بیاورد. حالا همسر،‌‌ پسر، اموال زیاد، اسب‌های خوب، مرکب‌های خوب، چهارپایان، کشتنی‌ها، هرکس به علاقه‌ی خودش، مثال‌هایی بیان شده این‌ها برای مردم مزین شده و الان دنیا بر اساس همین خواسته‌ها و تمایلات دارد می‌چرخد. و این‌ها وسایل زندگی دنیا هستند. «ذَلِكَ مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا» هیچی بد هم ‌نیست، خیلی هم عالی است. انسان این‌ها را بخواهد واصلا مزین شده است که انسان آن‌ها را بخواهد، دنبال به دست آوردنشان باشد منتها؛ «وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ الْمَآبِ» ولی بدانید که الله نزد او بهترین  بازگشت‌ها است، بهترین عواقب و نتیجه‌ها است. این‌ها استفاده بکنید، فراموش نکنید که  پیش الله هم یک سری چیز‌های خیلی عالی وجود دارد. آن‌جا هم هست. این را فقط بدانید.

 

«قُلْ أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذَلِكُمْ لِلَّذِينَ اتَّقَوْا عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا وَأَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ»(آل‌عمران/۱۵)

 

بگو: آیا شما را خبر بدهم به بهتر از همهٔ آن‌ها؟ منتها: فقط برای کسانی که تقوا دارند. الله را همیشه مد نظر دارند. باغ‌هایی که از زیرش نهر‌ها جاری است، آن‌هم نزد الله، آن باغ‌ها و ماندرگاری در آن موقعیت که در زیرش نهر‌ها جاری است، همیشگی و ماندگار است، و همسران بی عیب و رضوان و رضایتی و خشنودی از جانب الله، و الله نسبت به بندگانش بسیار بیناست.

 

«قُلْ أَؤُنَبِّئُكُمْ بِخَيْرٍ مِنْ ذَلِكُمْ» بگو آیا شما را خبر بدهم به بهتر از همهٔ آن‌ها که مردم آرزوهایش را دارند و دنبالش هستند و می‌خواهند داشته باشند؟ بهتر از آن‌ها شما را راهنمایی بکنم. «لِلَّذِينَ اتَّقَوْاِ» منتها: فقط برای کسانی که تقوا دارند، تقوا دارند: یعنی خدا را همیشه لحاظ می‌کنند به نسبت، در توحید، در نماز در ارتباط با همسر، فرزندان، تربیت آن‌ها، اموالی که بدست بیاورند، چطور به‌دست بیاورند، چطور خرج بکنند. یعنی همه موارد زندگی را بر اساس رضای خدا و فرمان خدا کارهای خود را تنظیم می‌کنند. این:«لِلَّذِينَ اتَّقَوْا» الله را همیشه مد نظر دارند. حالا این‌ها، برای شما خبر بدهم که همچنین آدم‌هایی بهتر از این امکانات دنیا دیگر چه‌چیزی می‌توانند به دست ‌بیاورند؟ آن‌ها«عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ» باغ‌هایی که از زیرش نهر‌ها جاری است آن هم نزد الله، در همسایگی الله، پیش الله این را به شما خبر بدهم که خیلی بهتر از آن‌ها است. آن‌ها را داشته باشید، این‌ها را هم تلاش  بکنید به‌دست بیاورید؛ این‌ها را از دستش ندهید. «خَالِدِينَ فِيهَا» آن باغ‌ها و ماندرگاری در آن موقعیت‌ که در زیرش نهر‌ها جاری است همیشگی است؛ که این امتیاز در دنیا نیست. اگر آن‌ها هست تمام می‌شود. این‌ها ماندگار است.«وَأَزْوَاجٌ مُطَهَّرَةٌ» و همسران بی عیب، این هم در دنیا نیست، ویژه آخرت هست. این‌جا هر کسی عیبی دارد، زن و مرد. «وَرِضْوَانٌ مِنَ اللَّهِ» و رضوان و رضایتی و خشنودی از جانب الله، این امتیاز هم برای آخرت هست در دنیا دیگر نیست. قطعی هیچ کس نمی‌داند. «وَاللَّهُ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ» و الله نسبت به بندگانش بسیار بیناست، آن‌ها را دارد نگاه می‌کند. چه بندگانی؟