دانلود یکجا
دانلود یکجای هر سوره بصورت فایل های صوتی

سوره بقره
صفحه 2 الی 49 / جزء 1 و 3 / آیات 286

سوره آل عمران
صفحه 50 الی 76 / جزء 3 و 4 / آیات 200

سوره نساء
صفحه 77 الی 106 / جزء 4 و 6 / آیات 176

سوره مائده
صفحه ۱۰۶ الی 127 / جزء ۶ و 7 / آیات 120

سوره انعام
صفحه 128 الی 150 / جزء 7 و 8 / آیات 165

سوره اعراف
صفحه 151 الی 176 / جزء 8 و 9 / آیات 206

سوره توبه
صفحه 187 الی 207 / جزء 10 و 11 / آیات 129

سوره یونس
صفحه 208 الی 221 / جزء 11 / آیات 109

سوره یوسف
صفحه 235 الی 248 / جزء 12 و 13 / آیات 111

سوره نحل
صفحه 267 الی 281 / جزء 14 / آیات 128

سوره اسراء
صفحه 282 الی 293 / جزء 15 / آیات 111

سوره کهف
صفحه 293 الی 304 / جزء 15 و 16 / آیات 110

سوره منافقون
صفحه 554 الی 555 / جزء 28 / آیات 11

سوره مزمل
صفحه 574 الی 575 / جزء 29 / آیات 20

سوره عبس
صفحه 585 / جزء 30 / آیات 42

سوره تکویر
صفحه 586 / جزء 30 / آیات 29

سوره انفطار
صفحه 587 / جزء 30 / آیات 19

سوره انشقاق
صفحه 589 / جزء 30 / آیات 25

سوره بروج
صفحه 590 / جزء 30 / آیات 22

سوره طارق
صفحه 591 الی 591 / جزء 30 / آیات 17

سوره غاشیه
صفحه 592 / جزء 30 / آیات 25

سوره فجر
صفحه 593 الی 594 / جزء 30 / آیات 30

سوره بلد
صفحه 594 / جزء 30 / آیات 20

سوره شمس
صفحه 595 / جزء 30 / آیات 15

سوره لیل
صفحه 595 الی 596 / جزء 30 / آیات 21

سوره ضحی
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 11

سوره شرح
صفحه 596 / جزء 30 / آیات 8

سوره تین
صفحه 597 / جزء 30 / آیات 8

سوره علق
صفحه 597 / سوره علق / جزء 30 / آیات 19

سوره قدر
صفحه 598 / سوره قدر /جزء 30 / آیات 25

سوره بینه
صفحه 598 / سوره بینه/ جزء 30 / آیات 8

سوره زلزله
صفحه 599 / سوره زلزله/ جزء 30 / آیات 8

سوره عادیات
صفحه 599 / سوره عادیات/ جزء 30 / آیات 9

سوره قارعه
صفحه ۶۰۰ / قارعه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۱۱

سوره تکاثر
صفحه ۶۰۰ / تکاثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی 8

سوره عصر
صفحه ۶۰۱ / عصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره همزه
صفحه ۶۰۱ / همزه / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۹

سوره فیل
صفحه ۶۰۱ / فیل / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره قریش
صفحه ۶۰۲ / قریش / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره ماعون
صفحه ۶۰۲ / ماعون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۷

سوره کوثر
صفحه ۶۰۲ / کوثر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره کافرون
صفحه ۶۰۳ / کافرون / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

سوره نصر
صفحه ۶۰۳ / نصر / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۳

سوره مسد
صفحه ۶۰۳ / مسد / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره اخلاص
صفحه ۶۰۴ / اخلاص / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۴

سوره فلق
صفحه ۶۰۴ / فلق / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۵

سوره ناس
صفحه ۶۰۴ / ناس / جزء ۳۰ / آیه ۱ الی ۶

صفحه ۱۸ / جزء ۱ / آیه ۱۱۳ الی ۱۱۹

 دانلود فایل تصویری   دانلود فایل صوتی 


صفحه ۱۸

وَقَالَتِ الْیَهُودُ لَیْسَتِ النَّصَارَى عَلَى شَیْءٍ وَقَالَتِ النَّصَارَى لَیْسَتِ الْیَهُودُ عَلَى شَیْءٍ وَهُمْ یَتْلُونَ الْکِتَابَ کَذَلِکَ قَالَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِیمَا کَانُوا فِیهِ یَخْتَلِفُونَ (بقره/ ۱۱۳)
یهود گفتند نصارا بر چیزی نیستند، نصارا گفتند یهود بر هیچی نیست در حالی‌که همه‌شان دارند کتاب را می‌خوانند، به مثل حرف کسانی که هیچ‌ علمی نداشتند حرف می¬زدند پس الله است که بین‌شان در روز قیامت در آن مسائلی که با هم‌دیگر اختلاف می‌کردند داوری می‌کند.
«وَقَالَتِ الْیَهُودُ لَیْسَتِ النَّصَارَى عَلَى شَیْءٍ» یهود گفتند نصارا بر چیزی نیستند، هیچ‌اند، پوچ‌اند، دین‌شان، اعتقادات‌شان همه‌اش الکی‌ است، هیچی ندارند این را یهود گفتند بر علیه نصارا دارند می‌گویند نصارا را، «وَقَالَتِ النَّصَارَى لَیْسَتِ الْیَهُودُ عَلَى شَیْءٍ» نصارا گفتند یهود بر هیچی نیست، دین‌شان، افکارشان و اعتقادت‌شان الکی است بر هیچی نیستند. «وَهُمْ یَتْلُونَ الْکِتَابَ» در حالی‌که همه‌شان دارند کتاب را می‌خوانند، می‌دانند که این‌گونه نیست، می‌دانند که این مطلق گویی اشتباه است و می‌دانند که از روی تعصب دارند این حرف را می‌زنند. «کَذَلِکَ قَالَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ» به مثل همین حرف کسانی که هیچ‌ علمی نداشتند از کتاب آسمانی، هیچی بلد نبودند به مثل گفته آن‌ها، آن‌ها هم همین حرف را می‌زنند؛ یعنی حرف آدم دانا و نادان مثل هم‌ شده به خاطر تعصب، آن‌ها هم می‌گویند اصلاً دین هر دو شما پوچ است، آن دارند به مثل آن‌هایی صحبت می‌کنند که هیچ علمی از کتاب آسمانی ندارند. «فَاللَّهُ یَحْکُمُ بَیْنَهُمْ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فِیمَا کَانُوا فِیهِ یَخْتَلِفُونَ» این الله است که بین‌شان در روز قیامت داوری می‌کند در آن مسائلی که با هم‌دیگر اختلاف می‌کردند، الله است که داوری می‌کند که آیا این‌ها از روی تعصب این‌حرف‌ها را می‌زدند یا که برای خودشان دلیل دارند پس باز هم کار الله است که روز قیامت این کار را انجام می‌دهد، ربطی به شما ندارد که خودتان را درگیر کنید یا در شما اثر منفی بگذارد.

«وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِی خَرَابِهَا أُولَئِکَ مَا کَانَ لَهُمْ أَنْ یَدْخُلُوهَا إِلا خَائِفِینَ لَهُمْ فِی الدُّنْیَا خِزْیٌ وَلَهُمْ فِی الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ» (بقره/ ۱۱۴)
و کیست ظالم‌تر از کسی که منع کند مساجد الله را که در آن اسم الله ذکر شود و در ویرانی‌اش تلاش کند، این‌ها سزاوار نیست که به مساجد داخل شوند مگر با خوف و ترس. برای آن‌ها در دنیا رسوایی و گرفتاری و در آخرت عذاب بزرگی فراهم است.
«وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ وَسَعَى فِی خَرَابِهَا» و کیست ظالم‌تر از کسی که منع کند مساجد الله را که در آن اسم الله ذکر شود و در ویرانی‌اش تلاش کند از این آدم ظالم‌تر دیگر کیست که تلاش کند مساجد الله از ذکر الله خالی شود. همان‌طوری که دارد تلاش می‌شود که مساجد از نمازگزار خالی شود، جوانان و مردم نروند به سمت مسجد، چه کسی ظالم‌تر از این‌که این‌کار را انجام دهد که در مساجد الله، الله یاد نشود و در ویرانی و تخریب مساجد برنامه‌ریزی می‌کنند چه کسی ظالم‌تر از این‌هاست؟ «أُولَئِکَ مَا کَانَ لَهُمْ أَنْ یَدْخُلُوهَا إِلا خَائِفِینَ» این‌ها سزاوار نیست که به مساجد داخل شوند مگر با خوف و ترس، این‌ها باید استرس داشته باشند وقتی وارد مساجد شوند گاهی همچین افکاری به ذهن‌شان خطور نکند؛ یعنی آن‌قدر مسلمان‌ها قوی شوند، این‌ها باید این‌جوری وارد مساجد شوند، در شما نیاید طمع کنند این‌قدر باید شما قوی شوید و آن‌ها که کتاب خوانند کتاب‌های آسمانی اصلاً سزاوار نیست یک آدم دانا و دین‌دار به گمان خودشان یهودی است، نصارانی است یا ادیان دیگر بخواهد تلاش کند مردم را از راه خدا باز نگه‌دارند، این‌ها سزاوار نیست این کار را انجام دهند، این‌ها علم دارند، آگاهی دارند اما این‌هایی که دارند این کار‌ها را انجام می‌دهند، «لَهُمْ فِی الدُّنْیَا خِزْیٌ» برای آن‌ها در دنیا رسوایی و گرفتاری است، این در دنیا و چه رسوایی از این بالاتر که مثلاً همان پیروان‌شان، ملت‌های خودشان می‌گویند به روحانیون‌شان، به علماشان به یهود و نصارا که شما نه به درد دنیای ما می‌خورید نه به درد آخرت‌مان و کلیسا و روحانیون‌شان را کنار گذاشتند تا ما در دنیا پیشرفت کنیم، شما به درد‌مان نخورید؛ یعنی چه رسوایی بالاتر از این که به سرشان‌ آمد برای ان‌ها رسوایی و گرفتاری هست هم در زندگی دنیا، «وَلَهُمْ فِی الآخِرَةِ عَذَابٌ عَظِیمٌ» و در آخرت هم برای‌شان عذاب بزرگی فراهم است.

«وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَیْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِیمٌ» (بقره/ ۱۱۵)
مشرق و مغرب برای الله است شما به هر طرف رو کنید الله را می‌توانید به دست بیاورید بدون شک الله بسیار واسع و بسیار داناست.
مشرق و مغرب برای الله است، همه جهات مال الله است، شما به هر طرف رو کنید آن طرف به سمت الله هست، در دسترس همگان است این‌ها بخواند این حرف را بزنند نمی‌توانند الله را از شما بگیرند، شما به هر طرف رو کنید الله را می‌توانید به دست بیاورید که «إِنَّ اللَّهَ وَاسِعٌ عَلِیمٌ» بدون شک الله بسیار واسع و بسیار داناست، گنجایش و فراخی رحمت الله و بزرگی الله آن‌قدر وسیع است که هیچ کس از آن محروم‌نمی‌شود و الله بسیار داناست پس این تعصب‌ها نمی‌تواند به شما ضرری برساند.

«وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا سُبْحَانَهُ بَلْ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ کُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ» (بقره/ ۱۱۶)
و گفتند که الله فرزندی را برای خودش گرفت، الله پاک و منزه است بلکه تمام چیزهایی که در آسمان‌ها و زمین وجود دارد برای الله فرمانبرند.
«وَقَالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَدًا» و گفتند که الله فرزندی را برای خودش گرفت. «سُبْحَانَهُ» الله پاک و منزه است که کسی را به عنوان فرزند برای خودش انتخاب کند. کی گفت؟ هم یهود و هم نصارا که الله برای خودش فرزندی انتخاب کرده، خدا هیچ ‌وقت همچین کاری انجام نداده و پاک و منزه است. «بَلْ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ» بلکه تمام چیزهایی که در آسمان‌ها و زمین وجود دارد مال خودش است، در ملکیت اوست، تحت تسلط اوست. «کُلٌّ لَهُ قَانِتُونَ» همه‌شان برای الله فرمانبرند پس هیچ چیز همتای الله نیست.

«بَدِیعُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ» (بقره/ ۱۱۷)
به وجود آورنده آسمان‌ها و زمین است و و هرگاه اراده‌ی کاری را قطعی کند، برای انجامش کافیست به آن بگوید باش، پس به وجود می‌آید.
«بَدِیعُ السَّمَاوَاتِ وَالأرْضِ» به وجود آورنده آسمان‌ها و زمین، مبتکر و مبتدع آسمان‌ها و زمین خودش است بدون هیچ نمونه‌ی قبلی آسمان‌ها و زمین را ایجاد کرده، این است قدرت. «وَإِذَا قَضَى أَمْرًا فَإِنَّمَا یَقُولُ لَهُ کُنْ فَیَکُونُ» و هرگاه اراده‌ی کاری کند، امری را قطعی کند برای انجامش، کافیست به آن بگوید باش، به وجود بیا پس صد درصد به وجود می‌آید.

«وَقَالَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ لَوْلا یُکَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِینَا آیَةٌ کَذَلِکَ قَالَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَیَّنَّا الآیَاتِ لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ» (بقره/ ۱۱۸)
کسانی که هیچ علمی ندارند می‌گویند: چرا الله با ما سخن نمی‌گوید؟ چرا برای ما آیه‌ای نمی‌فرستد؟ کسانی که قبل از ایشان بودند حرف و گفتارشان را به مانند همین زدند دل‌های آن‌ها شبیه به هم است. قطعاً ما آیات را روشن می‌کنیم برای گروهی که اهل یقین‌اند
«وَقَالَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ» کسانی که هیچ علمی ندارند از کتاب اسمانی هیچ دانشی ندارند می‌گویند:«لَوْلا یُکَلِّمُنَا اللَّهُ» چرا الله با ما سخن نمی‌گوید؟ «أَوْ تَأْتِینَا آیَةٌ» چرا برای ما آیه‌ای نمی‌فرستد، مثل صفحه قبل «ما نَنسَخ مِن آیَة»، این‌ها منتظرند الله برای‌شان یک معجزه‌ای، آیه‌ای بفرستد، چرا برای ما نمی‌فرستد ما به آن‌ها ایمان نمی‌آوریم، چرا خود الله برای ما نمی‌فرستد این انتظار اشتباهی است. «کَذَلِکَ قَالَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ» کسانی که قبل از ایشان بودند به مثل همین حرف و گفتارشان را زدند «تَشَابَهَتْ قُلُوبُهُمْ» دل‌های آن‌ها شبیه به هم است، انگار به هم رفتند انگار چون نمی‌خواهند ایمان بیاورند حالا می‌خواهند برای خودشان توجیه کنند که چرا خدا مستقیم با ما حرف نمی‌زند ما کس دیگری را قبول نداریم، خود خدا با ما این‌جوری ارتباط بگیرد حالا ما ایمان می‌آوریم، می‌گوید این‌ها حرف جدیدی نیست قبلاً هم برای فرار از ایمان این حرف‌ها را می‌زدند، دل‌هایشان شبیه به هم شده است.«قَدْ بَیَّنَّا الآیَاتِ لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ» قطعاً ما آیات را روشن می‌کنیم برای گروهی که اهل یقین‌اند، یقین دارند الله را که به یقین می‌شناسند ما آیات را برایشان واضح و روشن بیان می‌کنیم، آن‌ها می‌دانند وقتی که الله حکمی فرستاد دیگر خط‌کشی و اسم و ملت و مرز و کشور و قومیت هیچ ربطی ندارد همه باید از این‌ها عبور کنند تا به الله برسند برای کسانی که همچین یقینی دارند ما آیات‌مان را برایشان روشن می‌کنیم.

«إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ بِالْحَقِّ بَشِیرًا وَنَذِیرًا وَلا تُسْأَلُ عَنْ أَصْحَابِ الْجَحِیمِ» (بقره/ ۱۱۹)
ما تو را به حق، بشارت دهنده و انذار دهنده فرستادیم و تو از اهل جهنم پرسش نخواهی شد.
«إِنَّا أَرْسَلْنَاکَ بِالْحَقِّ بَشِیرًا وَنَذِیرًا» ما تو را فرستادیم که همه هم باید تابع تو شوند، ما تو را فرستادیم به حق، بشارت دهنده و انذار دهنده برای همه‌ی ملت‌ها صرف نظر از تمامی خط‌کشی‌ها، تو برای همه‌ای، ما تو را فرستادیم بشارت دهنده و انذار دهنده. «وَلا تُسْأَلُ عَنْ أَصْحَابِ الْجَحِیمِ» و تو از اهل جهنم پرسش نخواهی شد، تو مسئول جهنمیان نیستی، آن کسی که از روی تعصب به تو ایمان نیاورد، تو پاسخ‌گو نخواهی بود تو فقط وظیفه داری آن‌چه ما به تو گفتیم بیان کنی.